Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Regeringen er i gang. Også på ligestillingsområdet

Ligestillingen er ikke fuldendt. Det er stadig en aktuel problemstilling, som kræver en ambitiøs indsats. Vi løfter bedst i flok. Derfor ser jeg frem til at blive inddraget i Venstres og ordførerens konkrete tanker om, hvordan vi kan gøre endnu mere på ligestillingsområdet.

Venstres ligestillingsordfører Fatma Øktem efterlyser regeringens arbejde på ligestillingsområdet (i et læserbrev mandag 4. november, red.). Ifølge Fatma må vi forstå, at regeringens ambitioner på ligestillingsområdet er ”hamrende uambitiøse”. Jeg er enig med Fatma i, at vi langt fra er i mål på spørgsmålet om ligestilling i Danmark. Og jeg er da også enig i de eksempler, som fremhæves i læserbrevet. Men at regeringen ligefrem er uambitiøs og uproduktiv - det mener jeg ikke.

Det er korrekt, at regeringen netop har lukket en arbejdsgruppe, som den borgerlige regering nedsatte. Arbejdsgruppen skulle kigge på mulighederne for at blåstemple prostitution som erhverv. Det betyder, at den borgerlige regering ønskede at ligestille prostitution som erhverv med skolelærer eller tømrer.

Det mener regeringen og Socialdemokratiet ikke, er den rigtige vej for ligestillingen. Tværtimod. Vi vil ikke acceptere, at vi i Danmark skal normalisere en beskæftigelse, som vi ved, er dybt ødelæggende for mennesker. Med regeringens nye forslag om en exitpakke hjælper vi flere kvinder ud af prostitution, frem for at fastholde dem i det. Dermed sikrer vi, at kvinderne får den nødvendige hjælp og understøttelse til at kunne klare sig selv uden for prostitution. Det mener jeg, skærper ligestillingen for de kvinder.

Derudover har ligestillingsminister Mogens Jensen netop taget initiativ til at undersøge omfanget af problemet med mænd, der ytrer sig hadefuldt om kvinder på nettet. Desværre oplever alt for mange kvinder, at blive udsat for hadefulde ytringer og krænkelser på nettet. Særligt helt unge kvinder er disponible for at bliver overfuset af mænd på nettet. Derfor mener jeg også, at det er et ambitiøst skridt mod en bedre ligestilling, at ministeren nu vil sikre mere viden og indsigt i problematikken.

I forhold til regeringens indsats over for hjemløse fremgår det af forståelsespapiret, at regeringen agter at nedbringe antallet af hjemløse. Uanset køn.

Jeg mener altså ikke, at Venstres ligestillingsordførers kritik af regeringen er helt berettiget. Ligestillingen er ikke fuldendt. Det er stadig en aktuel problemstilling, som kræver en ambitiøs indsats. Vi løfter bedst i flok. Derfor ser jeg frem til at blive inddraget i Venstres og ordførerens konkrete tanker om, hvordan vi kan gøre endnu mere på ligestillingsområdet.

Annonce
Birgitte Vind (S), MF. Foto: Steen Brogaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Annonce