Annonce
Debat

Læserbrev: Selvforskyldt forstoppelse i Aarhus

Illustration: Jens Nex

"Kyststrækningen har fået forstoppelse", kan vi læse på side 6 i Århus Stiftstidende 14. maj. Det er absolut ikke noget nyt.

Det har stået på, siden Aarhus Byråd nedgjorde strækningen fra to baner i hver køreretning til nu kun én. Primært for at give plads til et stift, besværligt og urentabelt prestigeprojektet ved navn Letbanen, som jo taber i konkurrence med fire vejbaner om at transportere flest passagerer.

Det er til dels i orden, at man i nogen grad - dog uden at spolere forretningslivet dér - forsøger at begrænse biltrafikken i midtbyen; men omfartsvejene skal da være hurtige og fremkommelige. Det er desværre langt fra tilfældet - ikke mindst fordi den østlige omfartsvej - netop kyststrækningen fra Jægergårdsgade til Nørreport - er blevet påført en tvungen forstoppelse.

Jeg ved ikke, hvad det siddende byråd havde tænkt sig, hvis det overhovedet har været i stand til at tænke ud over, at vi alle skal køre med sporvognen, og resten skal cykle. Bilen er jo et fantastisk instrument - smidigt, nemt, hurtigt og endnu billigt.

På det nye Aarhus Ø er der kæmpemæssige garageanlæg under hver anden bebyggelse - med kommunens billigelse, for sæt nu bilejerne ellers ikke ville flytte derud. Der mangler endnu at blive færdiggjort et par rigtig store lejlighedskomplekser med tusinder af beboere. Og landets højeste beboelsesejendom er i vente med yderligere tusinder af indbyggere. De skal alle sammen komme til og fra via kyststrækningen. Ja - men herre jeremias - hvordan skal det da gå?

Vi har nu fået en ny teknisk rådmand fra den anden side af byrådssalen. Bünyamin Simsek ser klart problemerne, der tordner sig op for den arme mand. I ren panik - sådan ser jeg det i hvert fald - kommer han med en idé om et fantomprojekt: En tunnel under Aarhus fra syd til nord. Hold Da helt op. Hvem tror på det?

Selv har jeg et par gange foreslået en østlig omfartsvej helt ude i havneområdet via Sydhavnsgade og Mellemarmen. Der er plads på hele Sydhavnsgade og det meste af Mellemarmen. Ved den blå kran skal omfartsvejen så munde ud i en bro eller tunnel til Pier 2 eller 3 eller et helt tredje sted på Nørreport eller Skovvejen.

Noget må der i hvert fald gøres, og på havnen kan man arbejde nogenlunde uforstyrret og uden alle de enorme gener, som en Marselistunnel eller endnu værre en tunnel under hele Aarhus vil skabe.

Det bliver dyrt, uanset hvad. Men selvforskyldte dumheder koster.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Sikkerhedsbrud hos Nets: Sven fik brev med nøglekort til en ukendt kvinde

Danmark

Fredagens coronatal: 4559 nye smittede og ny top i coronarelaterede dødsfald

Annonce
Annonce
Annonce
Byudvikling

Stor interesse for nyt byggeri på Katrinebjerg: Halvdelen af lejlighederne er allerede reserveret

Aarhus For abonnenter

Saltchefen havde over 100 mand i sving: Derfor var torsdag en af de rigtig bøvlede vinterdage

Aarhus

Coronapas: Ansatte skal have det - politikerne får anbefaling

Sport

For første gang: Skanderborg Aarhus-stjernefrø udtaget til EM-bruttotrup

Så nemt er det at købe ulovligt fyrværkeri på nettet: - Det kan rive både arme og ben af, hvis noget går galt

Erhverv For abonnenter

Trodser corona: Lars Larsens århusianske milliardkæde leverer endnu et rekordresultat

Debat

Uwe Max blev slettet fra Facebook: Jeg frygter en fremtid med diktatur og genopdragelse

Alarm 112

En gruppe håndværkere blev hverdagens helte: Kom politi og brandvæsen i forkøbet

Katrine er erfaren sygeplejerske og alenemor til tre: - I et eksternt vikarbureau tjener man det dobbelte i timen

Aarhus

Dagens corona-tal er godt nyt for Aarhus

Aarhus For abonnenter

Personalemangel presser plejen på nyt demensplejehjem: - Nogle gange er der flere vikarer end fastansatte

Alarm 112

Pludselig stod mistænkelig mand i kvindes lejlighed: Nu beder politiet folk være opmærksomme

Annonce