Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Skab en hurtig og effektiv BRT-ring med el-busser

Nu skal der tænkes infrastruktur til og fra det nye stadion. En grøn og bæredygtig løsning, som tilgodeser langt de fleste interesser.

Nu skal der tænkes infrastruktur til og fra det nye stadion. En grøn og bæredygtig løsning, som tilgodeser langt de fleste interesser: En BRT-ring.

Bus Rapid Transit eller BRT-busser er el-busser, som har deres egen bane – som et tog – og kan derfor sætte et højt tempo. Og ved at etablere det som en ’ring’ kører de kun i én retning og kræver derfor kun én bane, et begrænset pladsbehov. Og de kan være meget fleksible.

En ring, som rammer banegården/en ny busterminal (gerne på en overdækket banegrav – et centrum for hele person-mobiliteten i byen), Kongelunden/det nye stadion og ét eller to store og moderne parkeringsanlæg ved motorvejene.

Dét vil kunne dække de gæster, som kommer med de offentlige transportmidler – tog, fjernbus, letbane og bybus. Og bilisterne, som kommer via motorvejene.

Naturligvis skal der være en del parkeringspladser ved stadion til de bilister, som gerne vil betale for at parkere tæt på. Men det skal være nemt, hurtigt og attraktivt at benytte parkeringsanlæggene ved indfaldsvejene.

Ringen kan op- eller nedskaleres efter de enkelte arrangementers behov. Desuden vil det være oplagt med en udvidelsesmulighed til det nye festival-område ved Eskelunden. Ja, man kan forestille sig en verdensstjerne på stadion og samtidig livetransmission til festivalpladsen.

På længere sigt vil BRT-busserne sikkert være førerløse og kunne fungere døgnet rundt. Alle vil få ret til 'fed transport'.

BRT-Busserne skal være af høj klasse, så ingen – heller ikke bilisterne – skal føles sig hensat til en '2.-klasses-løsning'. Lynhurtige, komfortable og rene.

Og alle os, som går eller cykler, vil få det langt lettere med fraværet af de mange biler.

Hvem føler sig ikke tilgodeset?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Tæt trafik på Helgenæs skaber debat

AGF For abonnenter

Bagkanten: AGF kunne snildt have siddet tungere på den tredjeplads

Annonce