Annonce
Læserbrev

Kronik: Skal vi ikke cykle henover Banegraven?

Debatten raser. Og byrådet står overfor en historisk beslutning om en eventuel overdækning af Banegraven. Det er en enestående chance for at gøre midtbyen omkring banegården til en attraktiv bydel for mennesker.

En ny bydel over Banegraven kræver overvejelser. Og grundig planlægning. Lad os tænke området grønt, bæredygtigt og et rart sted at være for mennesker. Dét vil kræve mod, måske vovemod, og frem for alt fremsynethed.

Debatten raser. Og byrådet står overfor en historisk beslutning om en eventuel overdækning af Banegraven. Det er en enestående chance for at gøre midtbyen omkring banegården til en attraktiv bydel for mennesker.

Den er måske næsten på linje med den beslutning, som tidligere borgmester for Aarhus Bernhardt Jensen (1958–1971) tog i 1960’erne, da han forhindrede en ’motorvej’ skulle skære sig ned gennem latinerkvarteret. Hvad ville vi ikke have tænkt om en sådan skamfering i dag? Se på Odense.

Trafikken omkring Banegården har gennem mange år været kaotisk, både for biler, cykler og gående. Køer, ulovlige parkeringer, væltede løbehjul, hensynsløse cyklister og farlige situationer har været daglig kost for mange af os. Og handicappede levnes ofte ikke mange chancer…

Der er forsøgt med forskellige lappeløsninger, blandt andet en umådelig grim og ikke særligt velfungerende cykelparkering henover Bruuns Bro. Og den stjæler i øvrigt udsigten ud gennem den grønne kile herfra.

Nu åbner der sig nogle muligheder med de planer, der er blevet skitseret for en overdækning af den inderste del af Banegraven. Beskrevet her i avisen, blandt andet den 25. og 26. september. Et ambitiøst projekt, der præsenteres som ’grønt og næsten billøst’ med rigtigt mange boliger og høje huse.

Dét vil føre til yderligere ’fortætning’. Og det udløser i sig selv nervøse trækninger hos mange af os. ’Forstoppelsen’ er til at få øje på. Og føle på. Men både trafikalt og miljø- og klimamæssigt er det jo mest hensigtsmæssigt, at mennesker, som arbejder eller studerer i byen, også bor her.

Min opfordring til byrådet er derfor: Beslut, at en eventuel overdækning skal – som i SKAL - løse nogle af de åbenlyse trafikale problemer omkring Banegården. Kræv, at projektet bidrager til, at området bliver grønt, rent og i høj grad bilstøj-frit. Et område, som er rart og sikkert at være i for mennesker, store som små, hurtige som langsomme.

Gerne som en slags ’center’ for al persontransport til, fra og i midtbyen. Tog, letbane, busser, busterminal, el-busser, taxaer, biler, cykler, el-cykler, kørestole, el-løbehjul, gåben. Ja, alle mulige transportformer bør tænkes ind i planerne…

Gør det nemt og praktisk at komme af med bilen i udkanten af midtbyen. Og gør det let at komme videre ind til butikkerne, kontorerne og arrangementer i den centrale kerne af byen. Mere om bilparkeringen lidt senere…

Og for dem, som har vanskeligheder med at gå eller skal bære tunge ting, foreslår jeg små, grønne el-taxaer, som har tilladelse til at sive ind på midtbyens gågader. Ganske langsomt. Ingen skal føle sig afskåret fra byens forretninger og arrangementer.

Lav gennemtænkt og fremtidssikret cykelparkering omkring banegården. Ikke én kæmpestor løsning med endeløse rækker af klaustrofobiske cykelstativer i flere etager. Lav en række muligheder, måske fem – seks steder, spredt rundt omkring i området, så man let rammer dem, uanset hvilket retning man kommer fra på cykel. De skal være lette at komme ind i - og ud af – med en nem og intuitiv placering af cyklen. Og udform dem, så også ældre og fysisk ikke så stærke kan gøre brug af dem.

Det kan bidrage til, at vi alle kan fortsætte med at cykle langt op i alderen til stor gavn for vores fysik og sundhed. Og i øvrigt den mest grønne, rene og bæredygtige transportform, vi har. What’s not to like?

Anyway. Hvis der kommer så mange nye boliger som skitseret - og hermed mennesker - i en ny bydel over Banegraven, vil det kræve flere grønne rekreative muligheder, hvis livet her skal gro. Og her, synes jeg, at en sammensmeltning af Rådhusparken og Musikhusets have bør ligge lige til højrebenet.

Et stort grønt område som en central bypark vil være en vision, som virkelig rykker. Ikke bare for midtbyens beboere, erhvervsdrivende og institutioner, men også for udefrakommende gæster, som gerne vil opleve og nyde Aarhus’ attraktioner.

Aros har også spillet ud med et fantastisk flot projekt her: ’ARoS Next Level’. Nye ambitiøse og delvist underjordiske udstillingsfaciliteter, der manifesterer sig med en stor svulmende græsbeklædt kuppel i parken. Et helt unikt kunstværk, som vil skille Aarhus ud fra mængden.

En lukning af Frederiks Allé vil give nogle ekstra udfordringer for byens trafik. Ingen tvivl om det. Men at det kan lade sig gøre, har en lukning i flere omgange, blandt andet under Festugen, vist. Kan Frederiks Allé måske åbnes til Værkmestergade i begge retninger?

Og når vi nu har gravemaskinerne fremme og i gang med ’ARoS Next Level’, så kunne der graves en parkeringskælder ind under parken, således at man via Frederiks Allé – fra begge sider, hvor den lukkes - kan fortsætte ned i en stor parkeringskælder. Ja, måske med en ’sivegade’ hele vejen igennem…

En sådan parkeringskælder vil give oplagte parkeringsmuligheder for både Rådhuset, Aros, Musikhuset, Scandinavian Center og øvrige virksomheder i hele området.

Lad os give midtbyen og trafikken her et ordentligt spark med grønne og bæredygtige løsninger, som kan række langt ud i fremtiden. Hvis Bernhardt Jensen, vores tidligere cyklende borgmester, havde levet i dag, tror jeg, han ville nikke ’ja’, og igen svinge sig op på cyklen…

Annonce
Illustration: Jens Nex
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Minut for minut: Gyserafslutning - Silkeborg henter sejren hjem i kampens sidste minutter 

Annonce