Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Status på parkering, el-bybusser og letbane i Aarhus

Annonce

Der er meget glædeligt, at der bliver bedre parkeringsmuligheder for erhvervsdrivende i Aarhus, og i zoner med tidsbegrænset parkering bliver de første to timers parkering gratis, ifølge et forslag forleden fra rådmand Bünyamin Simsek. Det er meget glædeligt for vores erhvervsliv og alle århusianere, at der sker noget.

Som byrådsmedlem for Dansk Folkeparti bliver man nødt til at spørge sig selv, om Venstre og Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø, er ved at gå i DF's fodspor, men det er glædeligt, endda meget glædeligt.

Vi stillede et forslag i byrådet 6. marts 2019 om tidsbegrænset, gratis parkering i to timer i midtbyen og en forbedring for erhvervslivet. Det kunne dengang ikke lade sig gøre, det ville være for dyrt. Sagen er vel den, at Venstre og rådmanden vil have æren for forslaget, ligesom socialdemokraterne, der stillede forslag om en cykelsti til Borum, nogle måneder efter at DF havde gjort det, endda op til flere gange, også sammen med Venstre for retfærdighedens skyld.

Hvordan gik det med elbusserne, som DF også stillede forslag om i 2019 i byrådssalen - at vi skulle fremskynde elbusdriften fra 2030 til 2025 for miljøet skyld med mindre CO2-udledning til følge? Det havde Roskilde Kommune lige gjort som landets første kommune, og det, syntes vi i DF, var rigtig godt, derfor stillede vi forslaget i byrådet om, at alle bybusser skulle være eldrevne senest i 2025. Det kunne slet ikke lade sig gøre, forlød det, da det ville koste 25 millioner kroner eller mere at udskifte vores dieselbusser, førend det var planlagt. Men ikke desto mindre blev det ved budgetforhandlinger her i september fremskyndet, så de skulle være udskiftet til elbusser senest i 2027. Meget glædeligt at konstatere. Dansk Folkeparti var ikke med i budgetforliget, man igen havde man lyttet til DF.

Og under de selvsamme forhandlinger kunne Venstre så meddele i en pressemeddelelse, at de heller ikke ønskede mere letbane på nuværende tidspunkt i Aarhus, noget, som DF har stået alene med. Nu bliver det så spændende, hvornår rådmanden spiller ud med at droppe mere letbane og få det pågældende forlig genforhandlet. Vi i DF vil støtte op om rådmanden om at få stoppet al tankegang med mere letbane i Aarhus, både etape 2 og de 1,2 kilometer på Aarhus Ø til en cirkapris til 100 millioner, eller derover - rent galmandsværk.

Det kunne være rigtig godt, hvis Venstre, Socialdemokratiet og de andre partier i byrådet kunne blive enige om at droppe mere letbane til fordel for elbusser, eventuelt som BRT-busser, men problemet kan måske blive, hvem skal have æren for det? Godt nytår.

Knud N. Mathiesen (DF), byrådsmedlem i Aarhus. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Corona-udbrud med uformindsket styrke: På 24 timer er yderligere 39 århusianere testet positive

Aarhus For abonnenter

Venstre om rundhåndet idrætsudspil: Det ligner et lille hold-kæft-bolche

Aarhus

Liveblog: Pressemøde, hotspots og flere smittede - få overblik over coronasituationen i Aarhus

AGF

Efter afsked med AGF: Jakob Ankersen vender hjem til Esbjerg

Aarhus For abonnenter

Frustrationer i Solbjerg: En pose penge alene løser ikke foreningsidrættens pladsproblemer

Annonce