Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Status på parkering, el-bybusser og letbane i Aarhus

Det kunne være rigtig godt, hvis Venstre, Socialdemokratiet og de andre partier i byrådet kunne blive enige om at droppe mere letbane til fordel for elbusser, eventuelt som BRT-busser, men problemet kan måske blive, hvem skal have æren for det?

Der er meget glædeligt, at der bliver bedre parkeringsmuligheder for erhvervsdrivende i Aarhus, og i zoner med tidsbegrænset parkering bliver de første to timers parkering gratis, ifølge et forslag forleden fra rådmand Bünyamin Simsek. Det er meget glædeligt for vores erhvervsliv og alle århusianere, at der sker noget.

Som byrådsmedlem for Dansk Folkeparti bliver man nødt til at spørge sig selv, om Venstre og Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø, er ved at gå i DF's fodspor, men det er glædeligt, endda meget glædeligt.

Vi stillede et forslag i byrådet 6. marts 2019 om tidsbegrænset, gratis parkering i to timer i midtbyen og en forbedring for erhvervslivet. Det kunne dengang ikke lade sig gøre, det ville være for dyrt. Sagen er vel den, at Venstre og rådmanden vil have æren for forslaget, ligesom socialdemokraterne, der stillede forslag om en cykelsti til Borum, nogle måneder efter at DF havde gjort det, endda op til flere gange, også sammen med Venstre for retfærdighedens skyld.

Hvordan gik det med elbusserne, som DF også stillede forslag om i 2019 i byrådssalen - at vi skulle fremskynde elbusdriften fra 2030 til 2025 for miljøet skyld med mindre CO2-udledning til følge? Det havde Roskilde Kommune lige gjort som landets første kommune, og det, syntes vi i DF, var rigtig godt, derfor stillede vi forslaget i byrådet om, at alle bybusser skulle være eldrevne senest i 2025. Det kunne slet ikke lade sig gøre, forlød det, da det ville koste 25 millioner kroner eller mere at udskifte vores dieselbusser, førend det var planlagt. Men ikke desto mindre blev det ved budgetforhandlinger her i september fremskyndet, så de skulle være udskiftet til elbusser senest i 2027. Meget glædeligt at konstatere. Dansk Folkeparti var ikke med i budgetforliget, man igen havde man lyttet til DF.

Og under de selvsamme forhandlinger kunne Venstre så meddele i en pressemeddelelse, at de heller ikke ønskede mere letbane på nuværende tidspunkt i Aarhus, noget, som DF har stået alene med. Nu bliver det så spændende, hvornår rådmanden spiller ud med at droppe mere letbane og få det pågældende forlig genforhandlet. Vi i DF vil støtte op om rådmanden om at få stoppet al tankegang med mere letbane i Aarhus, både etape 2 og de 1,2 kilometer på Aarhus Ø til en cirkapris til 100 millioner, eller derover - rent galmandsværk.

Det kunne være rigtig godt, hvis Venstre, Socialdemokratiet og de andre partier i byrådet kunne blive enige om at droppe mere letbane til fordel for elbusser, eventuelt som BRT-busser, men problemet kan måske blive, hvem skal have æren for det? Godt nytår.

Annonce
Knud N. Mathiesen (DF), byrådsmedlem i Aarhus. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kloge ord om vanddragen: Vent med at flytte den

Vanddragen synger nu på sidste vers på Store Torv, efter at Aarhus Byråd onsdag besluttede, at den skal fjernes fra torvet og formentlig erstattes med noget andet kunst på stedet. Tilsyneladende har beslutningen bred opbakning i befolkningen - på en afstemning på stiften.dk forleden stemte 60 procent af deltagerne for, at den skal væk. Så det giver ikke nogen mening at diskutere længere, om den skal blive stående eller ej. Den sag er afgjort. Til gengæld giver det masser af mening at se fremad og diskutere, hvad der skal ske med torvet, når 'Torvenes Brøndsløjfe', som Vanddragen rettelig hedder, er væk. Den diskussion startede så småt på byrådsmødet, hvor et par klarsynede politikere hævede stemmen. SF's Jan Ravn Christensen manede til besindighed og advarede mod, at Vanddragen bliver fjernet over hals og hoved og efterlader et stort hul i torvets belægning, som derefter skal repareres for igen at blive brudt op, når en ny udsmykning er klar. Dér har han en vigtig pointe. Det vil være spild af penge at fjerne Vanddragen, før noget nyt er klar. DF's Knud N. Mathiesen har også en pointe i, at det er uværdigt og uhensigtsmæssigt at gemme dragen væk i et depot. Så han slår til lyd for, at der med det samme findes en ny placering, hvor kunstværket spiller bedre sammen med omgivelserne, end det var tilfældet på Store Torv. Og at private bygherrer kunne tænkes at ville sponsorere en flytning til et nyt område, hvor de har gang i noget byggeri, er vel heller ikke utænkeligt. Så lad os følge deres gode råd og få gang i en proces, som både handler om at give Store Torv en indretning og noget kunst eller udsmykning, som kan give mere liv på torvet, samt finder et nyt og bedre sted til Vanddragen. Lad os straks komme i gang med at diskutere det. Knud N. Mathiesen nævner selv Aarhus Ø, som et oplagt sted til Vanddragen, men ville det ikke bare blive samme historie dér, som det var på Store Torv: at vinden spreder vandet ud over et større område. Måske et kommende torv eller grønt område på Godsbane-området ville være mere velegnet?

Danmark For abonnenter

Offer for mishandling i sms: 'Hey, far! Jeg har brug for din hjælp nu'

Annonce