Annonce
Dette er et læserbrev. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.
Debat

Læserbrev: Svar fra Aarhus Letbane til Handicaprådet i Odder om tilgængelighed

Foto: Søren E. Alwan

Aarhus Letbane har sendt følgende svar til det åbne brev fra Handicaprådet i Odder Kommune, som avisen bragte 12. oktober:

I et åbent brev af 9. oktober anmoder Handicaprådet i Odder om, at alle stoppesteder mellem Odder og Grenaa gøres fuldt tilgængelige.

Ønsket bunder tilsyneladende i en opfattelse af, at Aarhus Letbane har lovet fuld tilgængelighed på hele letbanestrækningen, herunder de tidligere nærbaner til Odder og Grenaa.

Det er efter Aarhus Letbanes opfattelse en misforståelse: Efter et orienteringsmøde med repræsentanter for Aarhus Kommune og Aarhus Kommunes Handicapråd 10. oktober 2018, stod det klart, at der har været en misforståelse i kommunikationen mellem Aarhus Letbane og medlemmerne af letbanens Råd for tilgængelighed.

Siden 2014 har der været afholdt 12 møder i Rådet for tilgængelighed. På disse møder har Aarhus Letbane løbende orienteret om, at mens der ville blive god tilgængelighed på den nybyggede strækning fra Aarhus H over Skejby og Lisbjerg til Lystrup, ville det ikke være muligt at tilbyde samme grad af tilgængelighed på de tidligere nærbaner til Odder og Grenaa.

På et møde 21. august 2017 får Rådet at vide, at der vil blive tilført ekstra midler til opgradering af den tidligere Odderbane. Det dækker blandt andet over ledelinjer, nye lamper og læskure, men ikke mulighed for at tilbyde niveaufri ind- og udstigning på perroner, der ligger i kurver. De ekstra midler bliver ikke desto mindre af rådets medlemmer opfattet, som om at der nu er afsat penge til at sikre 'fuld tilgængelighed' på alle perroner. Der bliver ikke spurgt yderligere ind, og parterne skilles med forskellige opfattelser af det sagte.

Aarhus Letbane har åbenbart ikke været tydelige nok i kommunikationen omkring forholdene på de tidligere nærbaner, hvor der er nogle helt andre forudsætninger for tilgængelighed end på den nybyggede indre strækning i Aarhus. Det beklager vi.

Når det ikke er muligt at tilbyde niveaufri ind- og udstigning på alle perroner på strækningerne til Odder og Grenaa, skyldes det, at nogle af perronerne her ligger i kurver. Kort fortalt bliver vi nødt til at lægge ekstra afstand mellem de perroner, der ligger i kurver og letbanetogene. Det skal vi, fordi der modsat den nybyggede letbanestrækning i Aarhus er en anden sporkonstruktion. I Aarhus er sporene låst fast i beton. Mod Odder og Grenaa er der traditionelle skærvespor, som vil flytte sig over tid.

Derfor skal der tillægges en sikkerhedsafstand for at være sikker på, at letbanetogene ikke støder sammen med perronforkanterne. Kravet om sikkerhedsafstande i forhold til skærvespor og kurver resulterer i, at afstanden mellem perron og letbanetog bliver større end de 75 mm, som normen for niveaufri ind- og udstigning anbefaler. Det er tilfældet på 7 ud af 27 perroner på strækningen mellem Odder og Aarhus.

De steder, hvor man ikke kan overholde den anbefalede norm for niveaufri ind- og udstigning, er afstanden mellem letbanetog og perron mellem 90 og 141 mm. Det er altså en forskel på 15-66 mm fra de anbefalede 75 mm. Eneste undtagelse er Beder Station, hvor afstanden desværre er på 175 mm.

Bortset fra Beder er der tale om relativt små afvigelser fra normen - langt de fleste brugere vil altså opleve god tilgængelighed på strækningen, især sammenlignet med den tidligere nærbane samt busser og tog i øvrigt. Det er i dag kun metroen i København, der har bedre tilgængelighed end Aarhus Letbane.

Aktuelt arbejder Aarhus Letbane på at finde løsninger på, hvordan man kan overkomme gabene på de syv perroner på strækningen mellem Odder og Aarhus. De mulige løsninger skal vurderes i forhold til omkostninger og påvirkning af køreplanen.

Sammen med Midttrafik nedsætter Aarhus Letbane en fokusgruppe bestående af repræsentanter fra organisationer med syns- og bevægelseshandicaps. Invitationerne er sendt ud. Repræsentanterne vil blive udvalgt af Midttrafiks tilgængelighedsforum og letbanens Råd for tilgængelighed. Fokusgruppen skal deltage i konkrete tests og afprøvninger og får dermed indflydelse på arbejdet med at forbedre tilgængeligheden, hvor det er muligt.

Vi vil snarest lade fokusgruppen teste tilgængeligheden på strækningen til Grenaa. Vi bliver dog nødt til at respektere, at strækningen endnu ikke er godkendt til kørsel med passagerer. Det prøver vi at finde en løsning på, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen også kan acceptere. Målet er naturligvis at tilbyde den bedst mulige tilgængelighed inden for de mulige rammer på alle letbanens perroner.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Tvivlsom donation på Frederiks Plads: Det manglede da bare, at man sagde nej tak

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce