Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Tankevækkende plan for nyt stadionprojekt

Det er tankevækkende, at man prøver at bilde folk ind, at hvis man kan sælger de grønne områder omkring væddeløbsbanen i Aarhus til boligbyggeri, kan man bygge et nyt fodboldstation gratis. Langt værre er, hvis man også kan bilde byrådspolitikere i Aarhus Byråd det ind.

Jeg læser i dagspressen, at det er man godt på vej til. Lad mig slå en ting helt fast, så det ikke kan misforstås: Intet er gratis, ej heller et nyt station, der er jeg fuldstændig enig med Peter Sporleder fra Venstre. De Radikale og Socialdemokratiet afviser ikke, at der kan bebygges på de grønne områder. Man vil have en økonomisk vurdering af dette projekt. Det er unødvendigt, for uanset hvad man kommer frem til, bliver det aldrig gratis at bygge et nyt stadion, eller folkepark, som man nu så smukt siger.

Man kan heller ikke støtte et børsnoteret selskab med god samvittighed, som AGF er, fra kommunens side, det er ganske urimeligt.

De, der vil have et nyt station, må til lommerne, eller selv komme med en finansiering, og så kan kommunen være behjælpelig med at finde en passende placering og eventuelt lægge grund/jord til, hvis også kommunen kan få noget positivt ud af det, og det tror jeg godt, kan lade sig gøre. Man kunne spekulere i, hvis der er behov for et ny station og andre sportsfaciliteter, at lægge det ud til motorvejen, så har man også mulighed for at få de nødvendige parkeringspladser til et sådant anlæg. At begynde at anlægge nye sportsfaciliteter inde midt i byen, hvor der er begrænsede parkeringsmuligheder i forvejen, uanset om man kalder det en folkepark eller ej, når samtidig man vil fjerne nogle af de p-pladser, man har i forvejen, er jo ren galmandsværk.

Flyt et nyt sportsanlæg ud til motorvejen, hvor der er plads, også til udvidelser efter behov. Og bliver det dyrere? Det tror jeg ikke, når man samtidig tænker det ind, at man bevarer det, man har i forvejen, hvor der stadig kan udøves atletik og spilles fodbold. Vi skal huske på, at der er mere end en fodboldklub i Aarhus. Vi skal selvfølgelig bakke op om byens hold, lige pt. Men vi skal også tænke på andre sportsgrene og andre fodboldklubber her i byen.

På stormødet 13. marts på væddeløbsbanen gav mange af de 400-500 mennesker udtryk for, at de grønne områder skal bevares sammen med væddeløbsbanen, og at man skal tænke i andre retninger. Det er hermed gjort med forslaget at flytte det hele ud til motorvejen.

Man skal huske på som byrådspolitiker ikke lade sig forføre af marketingfolk og projektudviklere, som ikke spiller fodbold, men spiller på vores følelser.

Hvor har vi De Radikale og Socialdemokratiet, når vi taler om grønne oaser og grønne områder i Aarhus, er det kun tom snak? Ja, det er det åbenbart i dette her tilfælde.

Annonce
Knud N. Mathiesen byrådsmedlem for DF. Foto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Hele familien stepper op for klubben

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce