Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Vi kan ikke redde klimaet - men vi kan lægge grundstenen til en civilisation, der kan

Vi kan ikke redde klimaet - men vi kan lægge grundstenen til en civilisation, der kan. Så enkelt kan det siges.

Vi er for sent ude i vores erkendelse af klima- og miljøsammenbruddet, til at vi kan nå at standse de kortsigtede (100-150 år) realkonsekvenser af dette! Det betyder en klode defineret af ekstremer; ekstremt vejr, ekstreme problemer i forhold til befolkningstilvækst og fødevareproduktion, massive flygtningestrømme, militære konflikter etc.

Så set i lyset af ovenstående scenarium må følgende konklusion ligge lige for: Vi skal ikke fortsætte med at symptombehandle, men skal i stedet systemforandre!

Hvad er det så, der skal/kan forandres? Et system, en civilisation, der forenklet kan koges ned til to hovedparadigmer: Et økonomisk og et politisk.

Et økonomisk paradigme, der er kendetegnet ved at være defineret af værdierne arbejde, produktion og forbrug. Det hele bundet sammen af en tro på, at fortsat økonomisk vækst er svaret på alle civiliserede problemstillinger.

Et politisk paradigme, der bygger på idealet om en tredeling af magten i en lovgivende, udøvende og dømmende magt. Og som dertil bygger på idealet om et liberalt parlamentarisk demokrati, hvor retssikkerheden er sikret af grundlove beskrevet i udførlige forfatninger.

Man kunne herefter være fristet til at konkludere, at samfundssystemerne (hvor forskellige de end kan være i detaljen) kan reformeres ved blot at ændre det økonomiske grundparadigme; vækst, arbejde, produktion og forbrug. Men det er ikke tilfældet.

Den nødvendige forandring af den nuværende civilisation skal ske på både det materialistiske og værdimæssige plan.

Den materialistisk/økonomiske udvikling hen imod en civilisation, der måske kan takle og i bedste fald løse ubalancerne i vores økosystemer, skal ske gennem en altgennemgribende erkendelse af vækstideologiens ødelæggende konsekvenser for livet på jorden. En civilisation, der er resultatet af opgøret med den blinde tro på, at vi kan vækste os ud af alle problemer økonomisk, videnskabeligt, mentalt etc.

Den politiske/ideologiske udvikling hen imod en civilisation, der måske har evnen til at løse det uløselige, går gennem en individuel og kollektiv erkendelse af, at mennesket ikke er udviklingens selvbestaltede centrum, men at vi er en del af et hele. En udvikling væk fra vækstideologiens lineære virkelighedsopfattelse frem mod en bæredygtig kredsløbserkendelse.

Grundstenen er dig og mig!

Annonce
Illustration: Jens Nex
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Annonce