Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Vi skal have infrastrukturen til at fungere langt bedre

Man kan godt få færre biler ind til midtbyen, men det kræver, at den kollektive trafik skal speedes op.

Biltrafik, parkering, CO2 og kollektiv trafik i Aarhus Kommune - det er noget, de fleste har en mening om. Og det har man også, i forhold til om der skal være flere biler i midtbyen.

Man kan godt få færre biler ind til midtbyen, men det kræver, at den kollektive trafik skal speedes op, og det skal gøres attraktivt at bruge den kollektive trafik. Det kræver, at der er busser til rådighed, og at man ikke nedskærer og nedlægger busruter, som der er blevet, grundet at man skal finansiere en letbane, som kun er til rådighed i et meget begrænset område i Aarhus Kommune.

Derfor er det også tvingende nødvendigt at få udbygget den kollektive trafik med mange nye el-busser og BRT-busser på de store færdselsårer.

Vi skal glemme alt om mere letbane, som er alt for dyrt at etablere, og letbanespor inde i midtbyen er ganske enkelt håbløst. Heller ikke på vores indfaldsveje er letbanen det rigtige transportmiddel. Vi kan bare se på Randersvej - er den køn? Døm selv. Hvis Viborgvej også skal have letbane, bliver der kun et kørespor til bilismen, det dur ganske enkelt ikke.

Vi kan nemt få flere biler ud af byen, hvis vi derimod laver store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje og har el-shuttlebusser til at køre ind til byen i forskellige ruter.

Vi skal tænke nye tanker. Vi skal have vores infrastruktur til at fungere langt bedre, end den gør i dag. Vi kunne starte med lave intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og få trafikken til at glide bedre, samtidig vil det også spare meget CO2 og arbejdstid. Vi ved alle, at holder ens bil i tomgang, udslippes der rigtig meget CO2, især lastbiler og busser udleder meget CO2, og vi bruger meget tid på at holde i kø ved lysregulerede kryds.

Færre biler i byen vil samtidig bevirke, at parkeringsforholdene vil blive bedre. Vi skal ved enhver lejlighed, når der bygges i byen, sørge for, at der er nok parkeringspladser til byggeriet, hvis man vil have en byggetilladelse. Også parkeringpladser til elbiler. Hvis vi også lavede gratis parkering den første time, ville det også være med til få biler hurtigere ud af byen, til alles fordel.

Mere kollektiv trafik vil mindske antallet af biler i midtbyen, vi får en renere by med mindre CO2, og hvis vi gør det attraktivt med billigere kollektiv trafik, vil vi nemt kunne overvinde de trængselsproblemer, som alle taler om, men som vi gør meget lidt ved.

Knud N. Mathiesen (DF), byrådsmedlem i Aarhus Kommune. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Skæbnestund for husvildeboligerne på Poul Martin Møllers Vej: Beboerne er halvt oppe af den varme gryde

Annonce