Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Vi vil cyklismen

Annonce

Søndag 30. juni kunne man i Århus Stiftstidende læse, at århusianske politikere skal vise, at man ’vil’ cyklismen. Inden vi dykker ned i substansen, vil vi starte med at kvittere for en leder, som for en gangs skyld sætter fokus på cyklisme og grøn transport. Tak for det!

For som lederen rigtig nok påpeger, så vedtog Aarhus Byråd en ret ambitiøs cykelhandlingsplan i sommeren 2018. Det gjorde vi, fordi det er afgørende, at endnu flere begynder at tage cyklen, hvis vi skal nå vores lokale og nationale klimamålsætninger. Derfor går lederen i øvrigt rigtig godt i tråd med S-regeringens ønske om at investere massivt i den grønne omstilling. Her har de røde-grønne støttepartier sammen med Socialdemokratiet peget på, at netop cyklismen er en central faktor til at nå de nye ambitiøse klimamål på nedbringelse af CO2 på 70 procent: “En ny regering vil forhandle en aftale om infrastruktur, så klima- og miljøhensyn i langt højere grad indgår. Det kræver blandt andet investeringer i den kollektive transport og cyklisme”.

Men cyklen er ikke kun afgørende i forhold til den grønne omstilling. For cyklen spiller også en vigtig rolle i større danske byer, når det handler om fremkommelighed. Byerne vokser, og vi bliver flere og flere. Derfor opstår der kødannelser i myldretiden, og hvis flere hoppede på jernhesten, når man skulle fra A til B, så ville der være mere plads på vejene til dem, hvor bilen er nødvendighed for at få hverdagen til at hænge sammen. Derfor skal vi også gøre det mere attraktivt at cykle.

Derfor sætter Aarhus Byråds plan også fokus på en lang række tiltag, der skal gøre pedalerne mere attraktive at vælge, når man skal rundt i kommunen. For det første er vi – og planen - dybt optagede af sikkerheden for de cyklende borgere. Ikke bare i midtbyen, men i hele kommunen. Men cykelnettet skal også være udbygget og udbredt i hele byen – og så skal det være attraktivt at cykle hele året – hvis vi virkelig skal rykke. Dette spiller også en betydelig rolle i byrådets plan. Desuden skal man let kunne skifte mellem cykel og andre transportformer. Planen indeholder mange andre (gode) tiltag, som de cykelinteresserede kan orientere sig i.

Vi er selv ivrige cyklister, som ihærdigt har gjort opmærksom på både tryghed og sikkerhed for de tohjulede. Det har både været lyset på Brabrandstien, beskyttelseszoner i Universitetsparken og udbygning af cyklevejnettet. Vi takker derfor Stiften for at gå aktivt ind i dækningen af cyklisme. Vi vil gøre vores for at understøtte regeringens og byrådets mål om at sikre bedre forhold for cyklister. Vi ønsker, at endnu flere i fremtiden vælger cyklen.

Anders Winnerskjold. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Måtte springe for livet: Nøgen kvinde forsøgte at køre betjente ned

Annonce