Annonce
Trafik og politi

Læsere undrer sig: Hvorfor skal man holde så længe ved bommene og vente på letbanen?

Flere borgere undrer sig over, at ventetiden ved letbanebommene er særlig lang i Risskov og Lystrup. Den gennemsnitlige ventetid ligger mellem halvandet og to minutter, siger direktøren for Aarhus Letbane. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye
Letbanebommene har en vigtig og nødvendig funktion, men de går ned i alt for god tid, så man skal holde stille i mange minutter, mener flere læsere. Hvordan kan det være? Vi har spurgt direktøren for Aarhus Letbane, Michael Borre.

AARHUS: Der kan ikke herske nogen som helst tvivl om, at det er godt, at bommene går ned, lysene blinker, og klokkerne bimler, når letbanen passerer vejene rundt omkring i Aarhus.

Alligevel vækker det blandt nogle læsere undren, at bilisterne skal holde stille i flere minutter, før toget rent faktisk kører over overskæringen. Ventetiden er ifølge en læser særlig lang ved overskæringerne i Lystrup og ved Nordre Strandvej og Rolighedsvej i Risskov.

Der kører flere tog over de forskellige overkørsler langs strækningen. Derfor kan det føles som om, at bomtiden er blevet længere, selvom det nok snarere er et spørgsmål om, at de er nede oftere.

Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane

- Man holder på Sønderskovvej i over fire minutter, når der er to tog, der skal passere hinanden på Lystrup Station. Når toget kommer fra den ene retning og ender på stationen, så fortsætter bommene med at være nede, imens man venter på, at det næste tog kommer fra den anden retning, siger Morten Schaumann, som bor og arbejder i Lystrup.

Annonce

I de situationer bliver der dannet køer i både den ene og den anden retning, og stod det til Morten Schaumann skulle bommene derfor gå op imellem de to tog for at aflaste trafikken.

Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane, anerkender gerne, at ventetiden kan føles lang i Lystrup såvel som Risskov, men han har en teknisk forklaring på, hvorfor man ikke kan hæve bommen mellem to tog. Det fortæller han til LystrupLIV.

Et buldrende tog

Når letbanen kommer buldrende med op til 100 kilometer i timen, vil den før alle stationer køre over et såkaldt 'tændsted', der får klokkerne til at bimle og bommene til at gå ned ved nærmeste overkørsel. Efterfølgende skal letbaneføreren være opmærksom på yderligere et signal, der indikerer, at bommen så rent faktisk er gået ned.

De sikkerhedsforanstaltninger kan få ventende til at bande og svovle, men man må indfinde sig med, at letbanens tidsplan bliver prioriteret højest.

- Når vi har en station med to perroner, skal togene samle op og sætte passagerer af, mens bommene er nede. Det er for at sikre, at toget kan køre, så snart passagererne er på plads. Ellers skulle det køre frem og vente på tændstedet, før det kunne køre videre, forklarer Michael Borre.

Morten Schaumann har boet i Lystrup i 10 år, og han oplever, at bomtiderne er blevet længere, nu hvor det er letbanen og ikke den gamle Grenaabane, der kører igennem Lystrup.

- Dengang var der længere tid mellem togene, og så gik bommen op mellem dem. Når toget mod Hornslet kommer, går bommene ned allerede inden, at toget er ved den foregående station ved Hovmarken, siger han.

Annonce

Flere afgange

Ifølge Michael Borre er bomtiderne dog ikke blevet længere – hverken i Lystrup, Risskov eller andre steder på Grenaabanen. Han har dog et bud på, hvorfor det kan føles sådan.

- Der er flere afgange, så der kører flere tog over de forskellige overkørsler langs strækningen. Derfor kan det føles som om, at bomtiden er blevet længere, selvom det nok snarere er et spørgsmål om, at de er nede oftere, siger Michael Borre.

Der er ingen undskyldning for at kravle under bommene, når de er nede - hverken som fodgænger eller cyklist. Sådan lyder det fra Aarhus Letbanes direktør Michael Borre. Foto: Kristoffer Krogh Kiesbye

Han oplyser, at den gennemsnitlige bom er nede mellem halvandet til to minutter. Det kan dog skride, hvis der er forsinkelser på togene.

- Det hører til undtagelserne, at folk må vente i fire minutter. Normalt er bommene indstillet til at gå op automatisk efter tre minutter, men i forbindelse med forsinkelse kan det desværre lade sig gøre, siger Michael Borre.

Og der er plads til forbedringer. Aarhus Letbane har derfor et projekt liggende, der måske kan mindske ventetiderne på den anden side af sommerferien næste år. I første omgang skal et større anlægsarbejde – blandt andet ved stationen ved Vestre Strandallé i Risskov – gennemføres.

- Man kunne måske optimere nogle tændsteder, så lukketiden bliver kortere. Alternativt kan man også se på, om bommene skal gå hurtigere op, hvis toget ikke er kommet inden for tre minutter, siger Michael Borre.

Annonce

Ingen gode undskyldninger

Ved de fem overkørsler i Vejlby og Risskov har Aarhus Letbane også forsøgt at optimere, så bomtiden bliver mindre. Eksempelvis tog det blot et minut og ti sekunder fra bommen gik ned, til de gik op igen, da vores udsendte journalist en eftermiddag i myldretiden stod ved overkørslen ved Nordre Strandvej og Rolighedsvej i Risskov.

Til trods for den korte ventetid var der en utålmodig cyklist, der valgte at passere under bommene – heldigvis i god tid før togets ankomst.

I Lystrup har Morten Schaumann også flere gange oplevet, at fodgængere og cyklister sniger sig over skinnerne, selvom bommen blokerer for bilisterne.

Men det er en dårlig ide, og det kan direktøren for Aarhus Letbane, Michael Borre, ikke understrege nok:

- Vi ser desværre eksempler på biler, der prøver at zigzagge mellem bommene og cyklister, der går under, men det er simpelthen den dårligste ide. Der er situationer, hvor letbaneføreren fortæller, at de har været lige ved at påkøre folk, men det er blevet bedre. Min opfordring er, at man skal lade være med at sætte sit liv på spil, for i et møde mellem person og tog, der taber personen altid.

Artiklen er tidligere blevet bragt i LystrupLIV, der er et nyt hyperlokalt nyhedsbrevsmedie, som du kan skrive dig op til her. Det er ganske gratis.

Annonce
Aarhus For abonnenter

På fem år har otte mennesker mistet livet i Aarhus Havn: Far til druknet efterlyser mere sikkerhed

Danmark

Torsdagens coronatal: Rekordmange tilfælde - smittetal runder 40.000

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Bundsgaard topper Stiftens Magtliste: Her er borgmesterens bud på, hvem der ellers er magtfulde i Aarhus

Livsstil For abonnenter

Tegnestue på kajkanten: Anders er med i kampen om at designe Danmarks næste klassiker

Byudvikling

Beboerne stemt ned: Boligblokke i 'hård ghetto' skal jævnes med jorden

Debat

Stiften mener: Hvor mange skal dø, før kommunen vil sikre havnen?

Thulesen Dahl: Pia Kjærsgaard skal ikke ind i ledelsen af DF

Erhverv For abonnenter

Her er de mest magtfulde personer i Aarhus: Se Stiftens Magtliste fra nummer 10 til 1

Østjylland

Cyklister kan godt begynde at glæde sig: Snart kommer der nye cykelstier

Aarhus

På trods af corona og isolation: Sexsygdom spreder sig i Aarhus

Mens smitten raser i daginstitutioner: Hver tredje ansat mangler fortsat sidste vaccinestik

Debat

Byudviklingen løber amok i Risskov: Vi glæder os til at se, hvad du dur til, Steen Stavnsbo

Aarhus For abonnenter

Skoler og institutioner under ekstremt pres: Flere steder er mere end halvdelen af de ansatte ramt af sygdom

Alarm 112

Voldsomt færdselsuheld i nat på E45: Lastbil bragede ind i bil på nødsporet

Annonce