Annonce
Aarhus

Løbehjuls-kaos: København vil lære af Aarhus

El-løbehjul skaber kaos og frustration i København, hvor de parkeres helt vilkårligt. Nu vil Københavns Kommune søge rod i Aarhus. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Selv om udlejning af el-løbehjul slet ikke er begyndt i Aarhus, tror København, at byen kan lære noget af den århusianske model.
Annonce

AARHUS: I København skal man til tider sno sig, hvis man ikke vil falde over et af de elektriske løbehjul, der blev tilladt 17. januar.

Nu vil Københavns Kommune lære af den model for udlejning, Aarhus har lavet.

Det har et flertal i kommunens miljø- og teknikudvalg besluttet.

Selv om Aarhus-modellen endnu ikke er afprøvet i praksis. Der er nemlig ikke kommet gang i løbehjuls-udlejningen endnu.

Problemerne i København er så store, at kommune har udstedt påbud til firmaer, der udlejer el-løbehjul – og cykler – fra offentligt areal.

De skal væk, ellers fjerner kommunen dem eller politianmelder virksomhederne bag. Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Annonce

Kun på udvalgte steder

Politiken fortæller, at København på opfordring fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet nu vil søge råd hos Aarhus Kommune.

Her har man lavet en såkaldt koncessionsaftale med ét firma, som har fået lov til at stille løbehjul på udvalgte steder. Og kun der.

I København er der otte firmaer, der gerne vil udleje el-løbehjul. Desuden er der fem virksomheder,som vil udleje cykler.

- Vi vil blive ramt af et sandt kaos, hvis byens fortove og pladser pludselig skal rumme otte konkurrerende systemer for el-løbehjul og fem for udlejningscykler. Derfor er jeg glad for, at et flertal i udvalget har besluttet at følge Transportministeriets anbefaling om at hente inspiration i Aarhus, siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL).

Annonce

Skaber frustration

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet opfordrede Københavns Kommune til at søge råd i Aarhus efter, at kommunen udstedte påbuddet til udlejningsfirmaerne.

Politiken fortæller, at el-løbehjulene har skabt frustrationer når de parkeres rundt om byen uden tilladelse.

Og når en lejer efter endt brug stiller løbehjulet på et fortov eller et andet offentligt område og en ny bruger overtager det, mener Københavns Kommune, at der er tale udlejning fra offentlig grund uden tilladelse.

I Aarhus forsøger koncessionsaftalen at tage højde for det problem ved ikke alene at udpege særlige områder, hvor brugerne kan stige på løbehjulet.

Der bliver også udpeget særlige områder, hvor brugerne skal stille dem.

Annonce

Effektiv løsning

Og der er fundet en garanteret meget effektiv løsning til at sikre, at el-løbehjulene rent faktisk bliver stillet, hvor det er meningen. Og altså ikke bliver smidt på et tilfældigt og uhensigtsmæssigt fortov, hvor de spærrer for kørestole og barnevogne.

Man betaler for brug af løbehjulet på en app. Og betalingen kan ganske enkelt kun standses, hvis løbehjulet står, hvor det skal.

Det er det svenske firma VOI, der vandt retten til at udleje el-løbehjul i Aarhus. Og det er også VOI, der er det ene af de firmaer, der udlejer el-løbehjul i København. Og som Københavns Kommune er så utilfreds med, at det har udstedt et påbud til det.

Det er VOI’s plan at begynde løbehjulsudlejning i Aarhus i løbet af april.

Aftalen mellem Aarhus Kommune og VOI er et forsøg, der løber i to år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Overlæge: Jeg har aldrig set en så langvarigt kritisk syg patient på intensiv som Flemming

Aarhus

Dagens corona-tal: Ja tak - lad os bare få flere af den slags meldinger

Annonce