Annonce
Udland

Løkke kan blive vikar på EU-topmøde om klima og Vestager

Julien Warnand/Ritzau Scanpix
Det er normal procedure, at en fungerende statsminister deltager på EU-topmøder, indtil en regering er dannet.

Meget tyder på, at Lars Løkke Rasmussen (V) får endnu en tur til Bruxelles som repræsentant for Danmark, når EU's stats- og regeringschefer mødes torsdag og fredag i denne uge.

Mandag meddelte kongelig undersøger Mette Frederiksen (S) en pause i forhandlingerne om at danne en ny regering.

Hvis ikke der er dannet ny regering inden EU-topmødet 20.-21. juni, vil fungerende statsminister Lars Løkke Rasmussen repræsentere Danmark på mødet, bekræfter Statsministeriet i et skriftligt svar.

På topmødet skal EU-landene tage stilling til den strategiske dagsorden for de næste fem år.

Et centralt stridspunkt er klimapolitikken. Her er man uenige om, hvorvidt der skal gives et løfte om, at EU skal være CO2-neutral i 2050.

I Danmark er der dog bred opbakning til klimamålet for 2050.

Løkke har som statsminister talt for en linje, der - sammenlignet med de store uenigheder med en række østlande - i store træk ligner den, som også Socialdemokratiet har argumenteret for.

Et andet vigtigt punkt på torsdagens dagsordenen i Bruxelles bliver at finde en afløser for Jean-Claude Juncker som formand for EU-Kommissionen.

EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, er blandt kandidaterne til posten.

Både Løkke og Frederiksen har erklæret, at de støtter Vestager.

Sædvanligvis forelægger statsministeren dagsordenen for Udenrigspolitisk Nævn og Europa-Udvalget før et topmøde i EU.

Men disse udvalg er ikke konstitueret efter folketingsvalget 5. juni. Derfor foregår denne proces på en anden måde.

- Det indebærer, at den fungerende statsminister vil forelægge dagsordenen for repræsentanter for Folketingets partier på et møde i Statsministeriet den 19. juni, oplyser Statsministeriet.

For at få en plads ved bordet til et EU-topmøde skal man være stats- eller regeringschef - eller fungerende ditto. Man kan således ikke sende en ambassadør eller en fagminister.

Det er derfor almindelig praksis, at et lands fungerende stats- eller regeringschef deltager i topmøderne i en situation, hvor en stats- eller regeringschef leder et forretningsministerium. Indtil en ny regeringsdannelse har fundet sted.

Helt principielt kunne dronningen, som formelt står i spidsen for regeringen, også rejse til Bruxelles.

Ellers kan et land lade sig repræsentere af et andet EU-lands regeringsleder eller statsoverhoved.

Det sker en gang imellem, bekræfter talsmanden for EU-præsident Donald Tusk, siden der med Lissabontraktaten i 2009 kom nye regler for forløbet af EU-topmøder.

Det var faktisk også situationen, sidst magten i Danmark skiftede fra den ene side af Folketingssalen til den anden. Således repræsenterede afgående statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) Danmark i juni 2015, mens Løkke var ved at danne sin regering.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Bears har en amerikaner i overskud

Læserbrev

Læserbrev: Det koster at lade være med at investere i tilstrækkelig psykiatrisk hjælp

Der er behov for et akut livreddende løft af psykiatrien – både den kommunale og regionale del. Psykiatrien og den mentale sundhed er massivt underprioriteret, og selvom jeg ser frem til arbejdet med en 10-års plan, så er der akut behov for at understøtte disse områder nu. I øvrigt har der også været tale om at udskyde 10-årsplanen foreløbig. 10 ud af 13 partier kom dog med løfter om at løfte psykiatrien i de sidste dage af valgkampen op til folketingsvalget - løfterne er ikke indfriet! Jeg trøster mig dog ved, at der er sat 2,1 milliarder i forhandlingsreserve, og at psykiatrien også er et vigtigt tema for både støttepartier og dele af oppositionen. Mennesker kan dø af psykisk sygdom, og andre kan ende ud i sociale derouter, der kunne være undgået ved rettidig og tilstrækkelig hjælp. Det er dyrere for samfundet ikke at investere i tilstrækkelig psykiatrisk hjælp. Selvom en ambitiøs investering i både forebyggelse, behandling og rehabilitering og støtte koster, så koster det tifold mere at lade stå til bl.a. i form af afledte udgifter som overførselsindkomster, sygefravær og nedsat arbejdsevne. Indirekte omkostninger pga. psykisk sygdom koster hvert år samfundet omkring 100 milliarder kroner ved siden af udgifterne til behandling. Der kan frigøres mange af disse midler, hvis vi får vendt udviklingen til større fokus på forebyggelse og på hurtig og tilstrækkelig behandling og støtte. Vi ved, at vi kan redde en masse menneskeskæbner, og at vi kan spare samfundet for en masse udgifter, hvis vi aktivt vælger at prioritere området. Vi skal heller ikke glemme de ringe i vandet, det bringer for de pårørende, som ofte står desperate på sidelinjen. I psykiatrien er den basale omsorg skåret væk. Og det er der, skoen trykker. Det kræver ro, samtale, indhold og omsorg at blive rask efter psykisk sygdom. Derfor er der brug for flere ansatte til flere syge patienter, og det skal være sådan, at er man syg, skal det være muligt at blive indlagt - det er i virkeligheden ret enkelt. Jeg kan fortælle så mange forfærdelige historier fra psykiatrien. Virkelige historier om mennesker, der kunne være hjulpet, såfremt rammerne var til det, og området var politisk prioriteret i anstændig grad. Lige nu skal de lavthængende frugter plukkes, så liv kan reddes. Det betyder mere personale ansat både i ambulatorier, på sengeafsnit, på bosteder, flere bostøtter og brobyggere. Derudover skal der være nok sengepladser og aflastningspladser, så den syge ikke afvises, til trods for akut behov for hjælp. Det er det, man kan gøre lige nu! Det vil ret hurtig have effekt på anvendelsen af tvang, antallet af selvmord, antal genindlæggelser, antallet af gode behandlingsforløb, og flere der kommer sig hurtigere af deres sygdom.

Danmark For abonnenter

Skandaleramt omskæringslæge er tilbage i Aarhus: Styrelse kæmper for at stoppe ham

Annonce