Annonce
Aarhus

Løsning for Molslinjens gående passagerer til nyt færgeleje: Ingen bus, men cykel- og gangsti

Prisen for billettypen "gående" ligger mellem 149-359 kr. Arkivfoto.
Der er kommet en løsning på Molslinjens gående passagerers transportudfordringer, når Molslinjen rykker ud til Østhavnen næste år. Der kommer ingen busforbindelse, men en cykel- og gangsti fra midtbyen ud til det nye færgeleje.

AARHUS: Ventetiden for Molslinjens omkring 60.000 gående passagerer er ovre.

Der er nemlig kommet en afklaring på de mange spekulationer om transport til- og fra det nye færgeleje, når Molslinjen rykker væk fra midtbyen og ud til Østhavnen i oktober 2020. En cykel- og gangsti bliver anlagt. Det fremgår af Teknik og Miljøs besvarelse på en 10-dages forespørgsel fra Enhedslistens Keld Hvalsø.

- Aarhus Havn har over for Teknik og Miljø oplyst, at der vil blive etableret en cykel- og gangsti ud til den kommende færgeterminal, idet den nuværende promenadesti forlænges ud til yderpunktet for Østmolen, skriver Bünyamin Simsek (V), der er rådmand for Teknik og Miljø.

Annonce
Hvis alt går efter planen bliver Molslinjens kommende færgeterminal taget i brug i oktover 2020. Arkivfoto.

Ingen busforbindelse

De gående passagerer skal dog ikke regne med at droppe den godt tre kilometer lange cykel- eller gåtur fra midtbyen ud til det nye færgeleje for i stedet at sætte sig ind i en bus.

Teknik og Miljø har vurderet, at passagergrundlaget ville være for spinkelt, og at det ville kræve et øget kommunalt budget. Muligheden for at benytte sig af Midttrafik vil stadig være gældende.

- Østhavnen er på lige fod med kommunens landområder dækket af Midttrafiks tilbud om flextur med kommunalt tilskud. Det betyder, at alle har mulighed for at bestille en flextur fra for eksempel flex-stoppet i Park Allé og ud til Østhavnen til en pris på 4 kr./km dog mindst 30 kr./tur, er det skriftlige svar.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Socialdemokraterne hader idræt

Indrømmet, overskriften er måske nok strammet en anelse, men når man ser på, hvordan borgmesterpartiet optræder i spørgsmålet om at sikre ordentlige og tilstrækkelige idrætsfaciliteter til de århusianske borgere, så kan man ikke helt undgå at sidde tilbage med fornemmelsen af, at partiet egentlig ikke tager den del særlig seriøst. Sammenligner man Aarhus med alle andre byer i Danmark, er det nemlig kun indbyggerne i hovedstaden, der er dårligere stillet end århusianerne. En rapport fastslog for nylig, at hvis udviklingen fortsætter, vil Aarhus i 2030 mangle hele 32 fodboldbaner og 22 idrætshaller, hvis byen bare skal opretholde den nuværende fordeling af borgere per facilitet - og det er endda uden at medregne, at byen vokser med over 5000 indbyggere om året. Det er naturligvis ikke alene Socialdemokratiets ansvar, men lige nu er det i hvert fald fair at fastslå, at det er byrådets største parti, der står i vejen for, at idrætsområdet kan få det tiltrængte løft. Både Venstre og Radikale har gentagne gange forsøgt at råbe de øvrige partier op, men specielt den røde del af byrådssalen virker til helt at have mistet hørelsen, når det handler om idrætsfaciliteter. Ufatteligt, når man ved, hvor meget et velfungerende forenings- og idrætsliv betyder for alt lige fra integration til sund livsstil og mindre kriminalitet.

Annonce