For tiden er byrådet udsat for en regulær hetz. Jeg kan godt forstå, at folk er kede af at få en motorvej i baghaven, men der er ikke meget perspektiv i blot at forlange den flyttet til naboens baghave.
Der er brug for en helt ny trafik på transportområdet - både af hensyn til fremkommeligheden, forureningen og de økonomiske omkostninger. Så hvad med at tage en reel diskussion af alternativerne til en ny motorvej?
En meget stor del af bilisterne på Viborgvej er lokale pendlere. De kan hjælpes med bedre kollektiv trafik mellem Aarhus og Hammel - optimalt en letbane. Det er selvfølgelig en dyr løsning, og den vil nok give underskud mange år frem i tiden. Men en ny motorvej vil faktisk komme til at koste meget mere; det diskuterer man imidlertid slet ikke. Diskussionen handler alene om, hvis baghave den skal ligge i.
En anden del af trafikken er pendling mellem Viborg og Aarhus. Her er en jernbane, der ret nemt kan forbedres, fx med 20 minutters-drift i myldretiderne og måske også med nye stationer. Lavere billettakster kunne også hjælpe, men desværre vil de fleste politikere hellere bruge pengene på mere asfalt.
Det er sværere med lastbilerne. Men man kan, hvis man vil, flytte mere godstrafik over på jernbane. Det er desværre også umuligt i den nuværende politiske situation. Men der går jo allerede nu jernbane mellem Aarhus og videre til Skive og Thisted. Hvis man ville, kunne den forlænges til havnen i Hanstholm.
Og endelig er der også den mulighed, at man lave omfartsveje rundt om de mest belastede byer. Selvom der også her vil være tale om nyanlæg, vil både prisen og indgrebet i naturen blive meget mindre.
Desværre er det sådan i Danmark, at det politiske flertal stort set kun har én løsning på trafikale problemer, nemlig flere veje - og helst motorveje. Officielt taler både EU og den danske regering ganske vist om at nedbringe CO2-udslippet og dermed bremse den globale opvarmning, men det bliver aldrig til virkelig handling - i hvert fald ikke på trafikområdet. Her er svaret stadig flere motorveje, selvom man ved, at det giver flere biler, længere køer og mere kørsel. Ganske vist løser man kø-problemerne ét sted, men man flytter blot køerne et andet sted hen, i dette tilfælde længere ind mod Aarhus.
Så lad os få en debat om alternativerne i stedet for en kamp om, hvor motorvejen skal skubbes hen.