Annonce
Østjylland

Lad os få en debat om alternativerne

For tiden er byrådet udsat for en regulær hetz. Jeg kan godt forstå, at folk er kede af at få en motorvej i baghaven, men der er ikke meget perspektiv i blot at forlange den flyttet til naboens baghave.

Der er brug for en helt ny trafik på transportområdet - både af hensyn til fremkommeligheden, forureningen og de økonomiske omkostninger. Så hvad med at tage en reel diskussion af alternativerne til en ny motorvej?

En meget stor del af bilisterne på Viborgvej er lokale pendlere. De kan hjælpes med bedre kollektiv trafik mellem Aarhus og Hammel - optimalt en letbane. Det er selvfølgelig en dyr løsning, og den vil nok give underskud mange år frem i tiden. Men en ny motorvej vil faktisk komme til at koste meget mere; det diskuterer man imidlertid slet ikke. Diskussionen handler alene om, hvis baghave den skal ligge i.

En anden del af trafikken er pendling mellem Viborg og Aarhus. Her er en jernbane, der ret nemt kan forbedres, fx med 20 minutters-drift i myldretiderne og måske også med nye stationer. Lavere billettakster kunne også hjælpe, men desværre vil de fleste politikere hellere bruge pengene på mere asfalt.

Annonce

Det er sværere med lastbilerne. Men man kan, hvis man vil, flytte mere godstrafik over på jernbane. Det er desværre også umuligt i den nuværende politiske situation. Men der går jo allerede nu jernbane mellem Aarhus og videre til Skive og Thisted. Hvis man ville, kunne den forlænges til havnen i Hanstholm.

Og endelig er der også den mulighed, at man lave omfartsveje rundt om de mest belastede byer. Selvom der også her vil være tale om nyanlæg, vil både prisen og indgrebet i naturen blive meget mindre.

Desværre er det sådan i Danmark, at det politiske flertal stort set kun har én løsning på trafikale problemer, nemlig flere veje - og helst motorveje. Officielt taler både EU og den danske regering ganske vist om at nedbringe CO2-udslippet og dermed bremse den globale opvarmning, men det bliver aldrig til virkelig handling - i hvert fald ikke på trafikområdet. Her er svaret stadig flere motorveje, selvom man ved, at det giver flere biler, længere køer og mere kørsel. Ganske vist løser man kø-problemerne ét sted, men man flytter blot køerne et andet sted hen, i dette tilfælde længere ind mod Aarhus.

Så lad os få en debat om alternativerne i stedet for en kamp om, hvor motorvejen skal skubbes hen.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Aarhus

Efter amputationsskandalen: Fyret koncerndirektør afløses midlertidigt af to personer fra egne rækker

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Annonce