Annonce
forside

Landdistriktsformand: Kollektiv transport betyder meget

Formand for Landdistrikternes Fællesråd advarer mod at undervurdere bussers betydning for lokalsamfund.

Flere regioner risikerer også de kommende år at måtte lukke eksisterende busruter for at få budgetterne til at hænge sammen.

Men det kan få stor betydning for de lokalsamfund, der mister en forbindelseslinje til den nærmeste større by.

Det mener Steffen Damsgaard, der er formand for Landdistrikternes Fællesråd.

- Når jeg kommer rundt, så mærker jeg, at kollektiv transport fylder rigtigt meget.

- En del af det bunder formentlig mest i noget psykologisk, men der vil jo også være rent praktiske forhold, der gør den kollektive transport nærmest uundværlig, siger han.

Formanden medgiver gerne, at det nok ikke kommer bag på folk, der bosætter sig på landet, at de kan have stor gavn af selv at anskaffe sig en bil.

Alligevel er det langt fra alle, der kan transportere sig selv rundt.

- Rigtigt mange børn, unge og ældre har ikke den mulighed, og andre vil måske gerne undgå at skulle anskaffe sig bil nummer to, siger han.

Når det trods mange nedlagte busruter landet over stadig lykkes at komme fra A til B i yderområderne, skyldes det i høj grad kreativitet og sammenhold, mener Steffen Damsgaard.

- Mange steder har man jo taget andre løsninger i brug end de lange busser med få passagerer - flextransport for eksempel.

- Og folk, der bor i landsbysamfund, er heldigvis også gode til at tilpasse sig. De laver delebilordninger, handler ind sammen og skiftes til at køre børnene til sport.

- Men det ændrer ikke ved, at det sammenlignet med det øvrige Danmark vil blive opfattet som en serviceforringelse, når man lukker en busrute, siger formanden.

Jyllands-Posten beskriver i avisens fredagsudgave, at flere regioner er presset af det såkaldte omprioriteringsbidrag, som går ud på at finde besparelser svarende til én procent af det samlede budget til regional udvikling, herunder den kollektive trafik.

Regionerne er som udgangspunkt ansvarlige for den kollektive trafik på tværs af kommunegrænserne.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Bedre neurorehabilitering eller besparelse?

I næste uge skal Region Midtjyllands hospitalsudvalg og udvalg for nære sundhedstilbud igen tage stilling til et forslag om at flytte neurorehabilitering fra Horsens og Randers til Aarhus. Som næstformand i udvalget for nære sundhedstilbud har jeg naturligvis fulgt sagen tæt, for netop spørgsmålet om nærhed og kvalitet i behandlingen betyder meget for Alternativet. Fagligt er der både fordele og ulemper ved at samle neurorehabiliteringen i Aarhus. En samling i Aarhus vil fjerne behovet for overflytning mellem hospitalerne, og det giver mulighed for større specialisering. Desuden vil der også være fordele alene i placeringen tæt ved neurologien. Til gengæld kan placeringen længere væk fra patienternes hjem give mindre støtte fra patienternes pårørende. Der er næppe tvivl om, at fordelene trods alt overstiger ulemperne, og samlingen dermed vil være et kvalitetsmæssigt løft af neurorehabiliteringen. Der er til gengæld heller ikke tvivl om, at det giver en større udgift, end den nuværende løsning. Hvis vi skal lave ændringen, skal vi derfor være klar til at betale mere for det. I den nuværende indstilling skal ændringen finansieres af andre besparelser på de tre hospitaler. Det er ikke i orden! Alternativet kan derfor kun støtte forslaget om at flytte neurorehabiliteringen fra Horsens og Randers til Aarhus, hvis vi kan finde pengene til merudgiften uden at de tre hospitaler skal lave kompenserende besparelser.

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce