Annonce
Danmark

Landmand Inger Lauridsen om Radio 4: Det er udmærket, men jeg dropper ikke P1 for det

Kun onsdag fik landmanden Inger Lauridsen ikke hørt Radio 4, da hun havde travlt med at deltage i Landbrug & Fødevarers delegeretmøde i Herning. Hun hører oftest P1, men vil gerne fortsætte med også at høre Radio 4 i fremtiden. Foto: Privatfoto
Den 66-årige landmand Inger Lauridsen fra Outrup nær Varde har lyttet til Radio 4 de fleste dage, siden kanalen gik i luften. selvom hun oftest holder sig til P1. Her kommer hun med dommen over morgenprogrammet "Radio4 Morgen"

Hvad har du lyttet til på Radio 4?

- Jeg har især lyttet til radioen om morgenen i min traktor og har hørt deres morgenprogram næsten hver dag, siden kanalen startede.

Hvad synes du om programmet?

- Programmet er udmærket, men man skal lige vænne sig til et nyt koncept. Når du er vant til at høre et bestemt program med en bestem vært, du godt kan lide, så skal man sige vænne sig til en ny kanal, før man rigtigt kan vurdere den. Jeg synes, at de har mange gode emner, de taler ordentligt, det er grundigt, og de har behagelige stemmer. Og specielt det med, at det er seriøst, er vigtigt. Det er ikke pjat, og det synes jeg er godt. Men jeg dropper ikke P1 for det. Jeg kender P1's programmer, og jeg ved, at de har rigtig gode programmer som eksempelvis "Verden ifølge Gram". Der er som sådan ikke noget, jeg ikke kan lide på Radio 4, men jeg skal lige vænne mig til dem. Jeg kan godt høre, at de er hyggeligere end 24syv, og det synes jeg er fint. Det hørte jeg nogen gange, men blev tit nødt til at slukke for det, fordi det var for aggressivt, og folk ikke fik lov at tale ud.

Kunne du finde på at fortsætte med at lytte til Radio 4?

- Ja, det har jeg tænkt mig. For sommetider gider jeg ikke høre P1, hvis de nu sender en udsendelse, jeg ikke gider høre. Jeg sidder for det meste i min traktor og hører radio, og der hørte jeg normalt enten P1 eller Radio 24syv, for P4 gider jeg ikke høre. Det er for hyggeligt, og der er for meget musik.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Små og store skridt mod vægttab

Uanset om man er sundhedsprofessionel eller privatperson, kan man nogle gange opleve at have rigtig store ambitioner på andre folks vegne. Det kan være, man sidder og taler med en ven eller patient, som ofte er rigtig ked af sin overvægt, og som nu proklamerer, at han vil skære ned på colaen. I sådan en situation kan den lyttende få tanken: ”Ja, det er meget godt, men det er jo ingenting i forhold til de ændringer, du burde lave – det dér alene kommer jo ikke til at gøre en forskel!” Den lyttende tænker måske, at for denne person er der rigtig mange andre kostændringer, som er meget mere relevante at tage fat på, og som i meget større omfang ville have en indflydelse på udseende eller sundhedstilstand. Og hvad med fysisk aktivitet og søvn og alkohol og …? Sådan en tanke kan på sin vis virke rationel nok: hvis en person eksempelvis udtrykker bekymring over risikoen for livsstilssygdomme, giver det jo mening for omgivelserne at tænke, at så bør personen sætte ind med de ændringer, der vil reducere risikoen mest muligt, hurtigst muligt. Omgivelserne kan måske endda opfatte det som deres pligt at sige: ”Det dér er bare ikke nok – du kan stadig få diabetes!”, og derefter gå i gang med at opliste alt det, der burde ændres i stedet. Måske er det ment som et forsøg på at redde den anden fra at bruge cola-reduktionen som en sovepude, eller fra at blive skuffet, når resultaterne udebliver. Man kan imidlertid også se på såkaldte ”små skridt” på en helt anden måde. For det første: det kan være, det er et rigtigt stort skridt for denne person! Det, der ville være let for dig at opgive, kan være en kæmpe sejr for din ven eller patient. For det andet: måske er det lige netop denne ændring, der kan give personen troen på, at andre ændringer kan lade sig gøre – at lykkes med dette skridt styrker troen på, at andre ændringer også kan lykkes, og dermed sandsynligheden for, at personen overhovedet gør forsøget med de andre ændringer. For det tredje: der kan være en grund til, at personen valgte lige præcis colaen, og ikke kagerne eller pizzaerne – lige præcis dén adfærd kan repræsentere noget helt individuelt, som gør det vigtigt at starte der. Når en person udtrykker intention om en livsstilsændring, som du finder for lille eller irrelevant, vil det sandsynligvis ikke have en god effekt på motivationen, hvis du går i gang med at argumentere for andre og mere omfattende ændringer. I stedet kan du prøve at gøre følgende: Anerkend den andens lyst til at handle på problemet og hans/hendes tro på, at dette første skridt kan lykkes (husk at du ikke ved, hvor stort et skridt det er for den anden), ved eksempelvis at sige: ”Du har tit nævnt dine vægtbekymringer, og nu har du fundet en sted, hvor det giver mening for dig at starte – dejligt for dig!” Vær nysgerrig og stil spørgsmål som: ”Hvorfor har du valgt at starte med netop det? Hvad tænker du, at der sker, hvis du lykkes med den ændring?” Det kan være, at den anden selv får nyt perspektiv på sin plan ved at udtrykke den til andre. Hvis du som fagperson føler dig forpligtet til at give information om, hvilke effekter man kan forvente af den foreslåede forandring, skal du selvfølgelig gøre det, men undersøg først, hvad personen allerede ved – måske er de udmærket klar over, at dette skridt i sig selv ikke gør underværker, og planen har hele tiden været, at det blot var en prøveballon, en start, en opvarmning, der skal give mod på mere. Men det, at de selv har valgt, hvor der skal startes, kan gøre en stor forskel for motivationen i det lange løb.

Annonce