Annonce
Erhverv

Jette lavede bemærkelsesværdige cykelstativer til Spektrum Odder: Nu sælger hun eksklusive cykeloverdækninger til Berlin

Snart sendes de første læskure til Berlin, og i denne uge havde Jette Lund Nielsen besøg af køberne, som skulle lære, hvordan man sætter dem op. Derfor blev et af dem opstillet hos HP Stål & Montage. Foto: Søren E. Alwan
Først skabte landskabsarkitekt Jette Lund Nielsen de bemærkelsesværdige cykelstativer Mikado, som man blandt andet finder ved Spektrum Odder. Nu har hun travlt med at lave eksklusive cykeloverdækninger til Tysklands hovedstad.

Odder: De fleste kender efterhånden de flotte cykelstativer Mikado, som Jette Lund Nielsen fra Odder skabte for år tilbage, og som hun stadig leverer til både ind- og udland. I mellemtiden har hun designet lamper til en af verdens største legetøjsproducenter i Billund. Nu har den lokale landskabsarkitekt også slået sig på cykeloverdækninger lidt ud over det sædvanlige.

Netop i disse dage har Exventar Expo travlt med at lægge sidste hånd på 12 overdækninger, som kan bruges til både cykler, biler, kundevogne, på stationer og meget andet.

- Men det er rigtigt, at de i Berlin skal bruges til ly for cykler i en større bebyggelse fra 1950'erne. Området, som ejes af et almennyttigt boligselskab, er ved at blive totalrenoveret, og det har været enormt spændende at tilpasse mine overdækninger til en moderne retro-stil, fortæller Jette Lund Nielsen, der har fået lavet alle enheder til overdækningerne lokalt hos HP Stål & Montage ved Ørting, hvor et af skurene er blevet opstillet, så aftagerne fra Berlin kan se, hvordan man i grunden samler dem.

Annonce

Exventars projekter i Odder

Jette Lund Nielsen har i de senere år engageret sig i mange projekter i Odder. Her er nogle af dem:

Fornyelse af Odder Ny Kirkegård.

Forslag til kapel.

Forslag til helhedsplan for parkområdet ved Vitapark

Rathlouskolens nye udendørsarealer, udført i 2016. Inklusive de nye "Downlight" lamper opsat i 2017.

Spektrum Odders helhedsplan for hele området bl.a. skaterbane.

Odder Spildevand Grønne tage til pumpestationer i Odder, udført i 2014.

Sculpture by the Sea 2013 og 2015.

I alt 100 Mikado cykelstativer doneret til Odder i samarbejde med sponsorvirksomheder i Odder.

Dertil en række haveprojekter og mindre byggeprojekter samt layout for unikt sommerhusområde.

Tror på mere eksport

I det hele taget viser udlandet interesse for Jette Lund Nielsens ideer til, hvordan man indretter "det ydre rum". Derfor har hun for nylig omdøbt sin virksomhed til Exventar Expo. Hun tror nemlig, at salget af overdækningerne til Tyskland kan føre mere eksport med sig.

- Jeg skal ikke til at lave store eksportaftaler med Kina eller USA, men så længe jeg kan arbejde med min "håndholdte" og dansk producerede ideer, er det vildt spændende at kigge ud over landets grænser. Og udlandet viser stor interesse for dansk design, siger arkitekten, der arbejder solo i Exventar Expo, men som også har et fuldtidsjob i Arkitema i Aarhus.

De nye Frisbii overdækninger, som skal sættes op i Berlin, byder med deres afrundede former og skrå konstruktioner på et eksklusivt og nyt design, idet overdækningerne nærmest svæver. Taget består af mega trapezplader, der specialfremstilles i Finland.

Jette Lund Nielsen foran det læskur, som i denne uge blev sat op hos HP Stål & Montage for at vise tyskerne, hvordan man samler det. Bemærk "stilladset" i de grønne, blå og røde farver. Det følger med til Berlin og kan bruges, når køberne skal finde ud af, hvordan de skæve søjler skal placeres. Søren E. Alwan
Jette Lund Nielsen foran det læskur, som i denne uge blev sat op hos HP Stål & Montage for at vise tyskerne, hvordan man samler det. Bemærk "stilladset" i de grønne, blå og røde farver. Det følger med til Berlin og kan bruges, når køberne skal finde ud af, hvordan de skæve søjler skal placeres. Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce