Annonce
Dette er et læserbrev. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.
Debat

Lang vej hjem efter en sjov aften i byen: Aarhus bør have flere natbusser

"Mange unge nyder at bruge byen i alle ugens dage og især torsdag, fredag og lørdag. Vi mener, at en by som Aarhus skal have flere natbusser, der kan bringe folk sikkert hjem i flere af døgnets timer", skriver Sebastian Kaimson og Mads Rundstrøm. Arkivfoto: Ernst Van Norde/Ritzau Scanpix

DEBAT: Forestil dig, at du sidder en torsdag, fredag eller lørdag aften ved åen i Aarhus. Det har været en sjov og god aften, men nu er tiden kommet til at tage hjem. Du finder din mobil frem og tjekker, hvornår den næste bus går.

Her opstår et af følgende to scenarier for dig: Enten er du heldig og skal kun vente 30 minutter, før bussen går. Eller også er du uheldig og skal vente mellem 60 og 90 minutter, før den næste bus kan bringe dig sikkert hjem.

Studentum uddeler hvert år prisen som årets studieby. 2021 er året, hvor Aarhus er kåret som Danmarks bedste studieby. Det at være Danmarks bedste studieby inkluderer f.eks. høj faglighed, karrieremuligheder og ikke mindst transportmuligheder og tryghed.

Annonce

Mange unge nyder at bruge byen i alle ugens dage og især torsdag, fredag og lørdag. Vi mener, at en by som Aarhus skal have flere natbusser, der kan bringe folk sikkert hjem i flere af døgnets timer.

Aarhus er en by i udvikling, og en del af den udvikling er også, at byens busser kører om natten og dermed skaber tryghed for kommunens borgere.

Hvis man kigger ned over busplanen for natbusserne i Aarhus Kommune, så er der én ting, som står helt klart: Busserne kører kun tre gange om natten. Kl. 01.00, kl. 02.30 og kl. 04.00. Tre gange på en hel nat kan man komme hjem med bussen fra en bytur i midtbyen. Det er ikke godt nok.

Flere og flere unge føler sig utrygge ved at tage hjem efter en hyggelig aften i byen eller ved nogle venner. Vi hører historier om personer, der er bange for at gå hjem, vi hører, man er nødt til at gå med sin nøgle tæt ind til sig, hvis der nu skulle ske noget, og vi hører historier om uskyldige personer, der bliver overfaldet.

Aarhus er en by i udvikling, og en del af den udvikling er også, at byens busser kører om natten og dermed skaber tryghed for kommunens borgere.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Aarhus For abonnenter

Rift om pladserne: Kommunen slukker Aarhus-restaurants drøm om mere udeservering

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Aarhus

Champagne kan nydes i enhver anledning: Interessen for mousserende vine er på vej frem

For abonnenter

Nødråb fra virksomheder: Vi ved ikke, om vi kan få råvarer om en måned. Eller hvad de koster. Og om leverandøren findes om et år

Erhverv

Kommunen køber kæmpe ejendom i Viby for 34 mio. og har van(d)vittige planer for bygningerne

Sport For abonnenter

Se nedrykningsbraget fra 2. division: Middelfart kæmpede mod Brabrand

Debat

Gå med i Aarhus Pride: For alt for mange er det stadig utrygt at være sig selv

Kultur

Se video: Northsides nye vartegn har tabt pusten

Cirkusrevy uden Ulf og Lisbet: Velsmurt underholdning, men ingen latterkramper

Byudvikling

Nu kan der bygges tæt i Sonnesgade - men byrådet løfter en pegefinger

Kultur For abonnenter

Jacob og Helle tænker tøj som 'gourmetshopping': Det skal være ærligt og personligt

Sport

Leverede comeback efter pausen: Langskud og scoring på direkte hjørne gav Brabrand første sejr i 11 kampe

Annonce