Annonce
Rejser

Langeland er kulissen i usynligt teater: Ingen scenograf kunne have skabt alt det. Ikke på vores budget

Inde i Alfio Bonnanos natur-kunstværk oplever publikum mødet mellem H.C. Ørsted og den tyske naturforsker Johan Ritter. Man kan kravle helt ind i kunstværket og sidde omkranset af grene og høre en del af teaterstykket ”Mod Strømmen”. Foto: Ard Jongsma
Langeland er kulissen i Baggårdteatrets nyeste usynlige teaterforestilling ”Mod Strømmen”. Købstad, kunstværker og kyster danner rammen om en fantasifuld lydfortælling om H.C. Ørsted, der voksede op i Rudkøbing og blev en verdensberømt videnskabsmand.

Eventyrlige skræppeblade står langs stien, rododendronerne blomstrer i alle slags skrappe farver, og trækronerne skaber et grønt loft under himlen. Tickon-parken ved Tranekær Slot er normalt et sted folk besøger for at se landskabskunst og smuk natur.

Nu er den også scenografi i anden akt af Baggårdteatrets usynlige teaterstykke ”Mod Strømmen”, der handler om H.C. Ørsted. En lille dreng fra Rudkøbing, der stillede spørgsmål, der var for store til den by, han kom fra, og som blev verdensberømt for opdagelsen af elektromagnetismen, aluminium og meget mere.

20 kendte skuespillere, blandt andre Thure Lindhardt, Rasmus Botoft og Danica Curcic, spiller rollerne i stykket: Parykmageren, der lærte Ørsted tysk, Einstein og Marie Curie, der diskuterer den nysgerrige drengs potentiale, eller naturforskeren Johan Ritter, der midt i al sit rod udfører de vildeste og voldsomt inspirerende eksperimenter. Men Langeland - øens landskaber, købstadens postkortskønne gader og havet - spiller også en stor rolle i forestillingen, fortæller Jannie Schjødt Kold, der er dramatiker og kommunikationschef på Baggårdteatret.

Annonce

Ørsted var i virkeligheden lidt af et dydsmønster. Han var god til at læse bøger, stille spørgsmål og analysere sig frem, men hans tanker var ikke så vilde. Det var Ritters. Han eksperimenterede meget og satte for eksempel strøm til sine egne øjne. Han døde også tidligt. Men han lærte Ørsted at eksperimentere.

Jannie Schjødt Kold, dramatiker og kommunikationschef på Baggårdteatret

- Her er virkelig nogle store scenografiske oplevelser. Det er kulisser, som ingen scenograf kunne have skabt. I hvert fald ikke på vores budget. Øen er en vigtig del af stykket, for publikum bruger ikke kun deres hørelse, men også resten af deres sanser, når de går turen og lytter til lydfortællingen. Derfor var det også vigtigt for os, at forestillingen ikke kun foregik i Rudkøbing, hvor Ørsted voksede op, men at man kom rundt på hele Langeland og kunne bruge de smukke landskaber, der er, siger hun, mens parken åbner sig foran os.

Det røde slot på bakken ligger bag en sø til den ene side. Til den anden ligger slotsparken, hvor får bræger, og landskabskunstværker dukker op mellem alt det grønne. Nogle godt gemt mellem brændenælder og træer, andre frit tilgængelige på græsmarker. De er skabt af nogle af Langelands bedste kunstnere og af internationalt anerkendte kunstnere, og et par af værkerne spiller en vigtig rolle i anden akt af ”Mod Strømmen”.

Dem går vi tættere på senere. Først tager vi til Rudkøbing, hvor H.C. Ørsted blev født i 1777.

Vilde eksperimenter

På Gåsetorvet i købstaden står en bronzeskulptur af byens berømte opfinder, fysiker og farmaceut. Han har en flot udsigt ud over havet og til sit barndomshjem, det tidligere apotek i Brogade. Faren var apoteker, og i disse gader voksede Ørsted op. Gik til tysk hos parykmageren, da der ikke var en skole i byen dengang, løb ærinder og stillede spørgsmål ved alle de ting, som han undrede sig over.

Jannie Schjødt Kold har skrevet det usynlige teaterstykke ”Mod Strømmen”. Foto: Anja Limkilde
Lydforestillingen ”Mod Strømmen” begynder ved Ørsted-statuen på Gaasetorvet i Rudkøbing. Her vækker publikum historien og Ørsted til live, når de lægger en hånd på statuens sokkel. På den måde bliver publikum en medspiller i stykket. Og det er ikke den eneste gang gennem forestillingen, at publikum bliver instrueret. Foto: Ard Jongsma
Ørsted brugte et kompas og en magnet, da han opdagede elektromagnetismen. Så det er oplagt, at kompasset er en del af fortællingen om ham. De fire akter foregår i vest, nord/syd og øst, og i første akt hvirvler publikum rundt i Alfio Bonnanos store stenkompas på Rudkøbing Havn. Foto: Ard Jongsma

I Jannie Schjødt Kolds fortælling om Ørsted render den nysgerrige dreng rundt og suger viden til sig og drømmer om at finde svaret på, hvorfor hans mor ikke kan blive rask. Hun døde alt for tidligt, da Ørsted stadig var teenager.

”Mod Strømmen”

Lydforestillingen ”Mod Strømmen” er lavet af Baggårdteatret - et egnsteater for Svendborg, Faaborg-Midtfyn, Langeland og Ærø Kommuner. Det er tredje usynlige teaterforestilling, som Baggårdteatret står bag. Den første foregår i Svendborg og hedder ”Sundets Stilhed”. Den anden oplever man i Faaborg og Svanninge Bakker. Den hedder ”Under isen” og er også skrevet af Jannie Schjødt Kold.

”Mod Strømmen” er instrueret af Jakob Engmann. Blandt de medvirkende er Thure Lindhardt, Iben Hjejle, Rasmus Botoft, Danica Curcic, Karen-Lise Mynster, Waage Sandø og Kirsten Lehfeldt.

”Mod Strømmen” er en forestilling om H.C. Ørsted, der kom fra Rudkøbing og blev en verdensberømt videnskabsmand. Den fortælles i tre akter: Det første foregår mod øst og begynder ved Ørsted-statuen på Gaasetorvet i Rudkøbing. Anden akt foregår enten i nord eller i syd. Publikum bestemmer selv, om de vil tage til Tranekær eller Bagenkop - de to historier er forskellige, så man kan også opleve begge. Historien slutter i vest ved Skovsgaard Gods og Påø Strand.

Forestillingen varer cirka 2 timer og 45 minutter plus en times transport. Man kan gå hele ruten på en dag eller dele den op i flere bidder.

Man downloader Baggårdteatrets app til sin smartphone. Via den køber man forestillingen til 89 kroner og downloader det hele på forhånd, for der er ikke garanti for internetforbindelse alle steder på Langeland. Man skal desuden bruge et par høretelefoner og også gerne en bil, da der er lang transport mellem de tre akter.

Ved hver lokation er der parkeringsmuligheder, adgang til offentlige toiletter og ikke langt til en café, hvis man vil købe en kop kaffe eller en is. Ved Skovsgaard Gods er der fritgående kvæg på ruten, så der må man ikke tage hund med.

Se mere på  www.baggaardteatret.dk/forestilling/mod-stroemmen.

Lydforestillingens publikum går rundt med fortællingen i ørerne, mens de oplever købstadens brostensbelagte gader guidet af skuespillernes stemmer og af små skilte, der viser, hvor ruten går.

- Den første akt er ret biografisk, når man oplever byen og finder ud af, hvor han kommer fra. Men vi digter lidt til. Man ender på havnen i kunstneren Alfio Bonnanos sten-kompas, hvor Ørsted bliver hentet af et luftskib med det videnskabelige selskab De Nysgerrige, som gerne vil optage ham i deres klub. Han skal dog først bestå en prøve - enten i nord eller syd - her skal publikum selv vælge, om de vil tage til Bagenkop, hvor der er stormflodsprøve, eller her til Tranekær, hvor man leder efter ånden i naturen og møder videnskabsmanden Johan Ritter, som Ørsted også mødte i virkeligheden, siger Jannie Schjødt Kold.

Den vilde videnskabsmand Ritter møder publikum ved endnu et Alfio Bonnano-kunstværk. Et overflødighedshorn bygget af træ og sten, der er et signaturværk for Tickon-parken. Det er for resten en forkortelse for Tranekær Internationale Center for Kunst og Natur.

Vi kravler op på stenene, der i løbet af foråret er vokset til med brændenælder, mens Jannie Schjødt Kold fortæller om Ritters betydning for Ørsted.

- Ørsted var i virkeligheden lidt af et dydsmønster. Han var god til at læse bøger, stille spørgsmål og analysere sig frem, men hans tanker var ikke så vilde. Det var Ritters. Han eksperimenterede meget og satte for eksempel strøm til sine egne øjne. Han døde også tidligt. Men han lærte Ørsted at eksperimentere. Og uden ham kan det være, at Ørsted aldrig havde fundet på at føre en magnet over et kompas og opdaget elektromagnetismen, men det kan vi selvfølgelig ikke vide med sikkerhed. Jeg valgte at placere Ritter i overflødighedshornet, fordi han boede sådan rigtig rodet. Det væltede ud med kolber og frølår, kranier og mønter, og han havde altid pletter på skjorten, så han passer godt ind her, siger hun.

- Fortællingen om Ritters og Ørsteds møde passer godt til denne park. For den er et sted, hvor man lærer at se tingene på en ny måde. Går man rundt om Alfio Bonnanos horn og kigger fra den anden side, bliver den en kikkert. Dimensionerne ændrer sig, og der er muligheder for at opleve noget nyt, siger dramatikeren, der har ladet sig inspirere af kunstværkerne og landskaberne, hvor forestillingen skal opleves.

Annonce

Et nyt perspektiv

Vi vender tilbage til stien, mens Jannie Schjødt Kold fortæller om alt det andet, som Ørsted også kunne og var. Han skrev et langt digt, ”Luftskibet”, som er ret sjældent og kun kan købes antikvarisk. Han opfandt en masse nye danske sammensatte navneord, men formentlig ikke ”sommerfugl”, selv om de flagrende, farverige insekter er blevet et smukt symbol på Ørsted i Rudkøbing. Han gik op i at formidle naturvidenskab til almindelige mennesker og elskede at vise tricket, hvor lyden fra en violinbue, lavede vidunderlige mønstre i sand. Det var kvinderne især glade for.

Men da Ørsted forlader Ritter - både i fortællingen og i virkeligheden - har han fået opgaven at bevise, at jorden er et batteri. Det lykkes aldrig, og den skuffede Ørsted går ned i et sort hul. I Tickon-parken går publikum med ham. For i en rundkreds af træer findes et camera obscura under jorden - et rum, hvor man kan sætte sig i mørket og se verden i et nyt perspektiv.

Et lille hul i toppen af loftet lukker lys ind ovenfra, og med det lys spejles verden udenfor. Når øjnene har vænnet sig til mørket, træder farverne gradvist frem, og denne dag er himlen blå, trætoppene er grønne og gullige, og det er ikke helt til at forstå, hvordan det obskure kamera virker. Men det er de samme principper, der har banet vejen for udviklingen af fotografiapparater.

- Giver man sig hen til det og giver det tid, ser man, hvor smuk verden er. Det her er en fantastisk gave til forestillingen, for det er ikke noget, vi selv kunne have bygget. Der har været mange af sådan nogle gaver til historien på ruten. Jeg kan huske, at da jeg gik den første researchtur sammen med Baggårdteatrets chef, Jakob Engmann, på havnen i Rudkøbing, så sagde jeg, at vi bare manglede et kompas. Og så dukkede Alfio Bonnanos kompas i sten op. Og da jeg havde brug for et sort hul, var der dette sted. På den måde var de langelandske landskaber med til at skrive historien, siger Jannie Schjødt Kold.

Anden akt foregår enten mod nord i Tickon-parken eller mod syd på stranden ved Bagenkop. Publikum vælger selv, om de vil køre den ene eller den anden vej. Man kan også høre begge akter, da de er forskellige fortællinger. Foto: Ard Jongsma
Anden akt foregår i Tickon-parken ved Tranekær Slot. Parken er en levende kulisse om det usynlige teaterstykke, som forandrer sig fra dag til dag. Derfor vil oplevelsen også være forskellig, om man går forestillingen om sommeren eller vinteren, når fårene lige har fået lam, eller når rododendronerne er i blomst. Foto: Ard Jongsma

Døren knirker, da vi går ud i skoven igen. Vi følger resten af ruten til en træbro, hvor anden akt slutter. Her står Ørsted og ser luftskibet med De Nysgerrige komme flyvende. Han tror, at han har dumpet prøven, fordi han ikke beviste, at jorden var et batteri, men det havde han ikke. Sammen flyver de videre til tredje og sidste akt, der foregår mod øst ved Skovsgaard Gods. Publikum må dog gå tilbage til bilerne og køre de 23 kilometer, inden forestillingen fortsætter.

”Mod Strømmen” havde premiere i maj 2021 og kan opleves når som helst. Man skal bare bruge en smartphone og et par høretelefoner.

”Mod Strømmen” havde premiere i maj 2021 og kan opleves når som helst. Man skal bare bruge en smartphone og et par høretelefoner. Foto: Ard Jongsma
Annonce
Aarhus For abonnenter

Frustrationer står i flammer: Ulovlig strejke og trussel om masse-opsigelser på hospitalet i Skejby

Danmark

Fredagens coronatal: Færre smittede - flere indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
AGF

Kommentar: Top seks er fortsat inden for det muliges rige for AGF, men status quo efter 1-1 mod Silkeborg har ikke ligefrem gjort sagen nemmere at løse

AGF For abonnenter

Karakterbogen: Tre AGFere spillede over par mod Silkeborg - to leverede en decideret ringe indsats

Debat

Ironi kan forekomme: Vores millionby savner da et højhus ved Møllestien?

Debat For abonnenter

Stiften mener: Sygeplejerskerne har fat i den lange ende

Nu må også femårige vaccineres mod corona, men beslutningen kan være svær for forældre

Aarhus For abonnenter

Bor I her? Mette og Philip har lavet interiørbutik i en lejlighed

Rejser For abonnenter

Søkig: Fem danske søer med særlige naturoplevelser og gode vandreture

Alarm 112

Voldsomt uheld i Aarhus: Bilist ramt af bus

Støtteparti indkalder statsminister til hasteforespørgsel: Sundhedsvæsen har brug for redningspakke

AGF

Det var da i grunden en kamp, AGF skulle have vundet, men som de reelt ikke fortjente at vinde

Aarhus For abonnenter

Gamle varebiler lever livet dyrt: Staten kradser miljøbøder ind i Aarhus for kvart million hver måned

AGF

AGF-målmand var ved at eksplodere: - De løb jo bare rundt om os

Annonce