Annonce
Østjylland

Laurbjerg får sin vilje: Byens togstation genåbnes i 2021

Det er endnu ikke besluttet om det kommende trinbræt ved Laurbjerg Station skal være en skrabet udgave, som ses her, eller om der udover den obligatoriske rejsekortstander skal være både billetautomat, elevatorer, affaldsspande og stationsskilte på stedet. Illustration: Banedanmark

Et politisk flertal uden om regeringen har i november modtaget det beslutningsgrundlag, der skal gøre det muligt at genåbne Laurbjerg Station i Favrskov Kommune. Den nye station skal ifølge planen tages i brug med udgangen af 2021.

Laurbjerg: Efter en årelang kamp for at bringe Laurbjerg tilbage på sporet som stationsby i Danmark kan borgergruppen "Trinbrættet tilbage til Laurbjerg" nu endelig juble over at have nået sit mål.

I november modtog "bedre og billigere"-forligskredsen (DF, S, SF, EL og RV), som ønsker Laurbjerg Station genåbnet, det beslutningsgrundlag fra Banedanmark, der baner vejen for genåbningen af stationen.

Planen er, at den nye station i Laurbjerg vil blive placeret umiddelbart nordvest for Sønderalle og med adgang til to nye sideperroner via stiforbindelser fra den oprindelige perrontunnel, som er en del af Sønderalle i dag.

Stationen skal fra udgangen af 2021 betjenes i halvtimesdrift af regionaltog på strækningen Aarhus-Langå-Viborg. Det vil følge beslutningsgrundlaget gøre det muligt for passagerer at benytte regionaltog mod henholdsvis Aarhus H og Struer via Langå, ligesom de vil kunne opnå forbindelse til Intercitytogene ved togskifte i enten Aarhus eller Langå.

Annonce

En gevinst for hele området

Birgit Liin, der er formand for borgergruppen "Trinbrættet tilbage til Laurbjerg" samt byrådsmedlem for Venstre i Favrskov Kommune, glæder sig over, at et politisk flertal på Christiansborg nu har givet grønt lys til genåbningen af Laurbjerg Station.

- Det betyder helt enormt meget for os som mindre bysamfund, at vi bliver koblet bedre sammen med de omkringliggende byer i vores kommune, men også med Aarhus, Langå og Viborg. Det er en gevinst for hele området, siger hun.

Birgit Liin påpeger, at drømmen om at få genåbnet Laurbjerg Station nok ikke var blevet til virkelighed, hvis ikke borgergruppen havde fået opbakning fra Favrskov Kommune, der også yder medfinansiering i forbindelse med projektet. Desuden fremhæver hun, at man gennem hele forløbet har haft et godt samarbejde med Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd inspiceret efter at kvinder faldt i havnen: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

112

Forundret formand for Vejlby-Risskov Hallen: Er uforvarende blevet en del af svindelsag i Forsvaret

Annonce