Annonce
Leder

Leder: Der er godt nok valg på vej - eller på skinner

Jens Wolf Møller, redaktionschefFoto: Axel Schütt

Det var en ganske interessant trafikplan, regeringen og DF præsenterede onsdag. Set med østjyske briller indeholder den meget sund fornuft. For eksempel er det helt oplagt, at udvidelsen af E45 rundt om Aarhus bør i gang hurtigst muligt. Det er der i høj grad brug for.

Det er også fint, at der langt om længe kommer gang i udvidelsen af vejen mellem Viborg og Aarhus, og at motortrafikvejen fra Aarhus ud mod lufthavnen i Tirstrup kommer af med en flaskehals. Samt at der kommer gang i forundersøgelsen af den Kattegatbro, som vil gøre infrastrukturen i Danmark langt mindre sårbar.

Og så kan man jo mene, som politikere i Aarhus gav udtryk for, at det er skuffende, at Marselistunnelen og letbanens etape 2 ikke er med i planen.

Men rolig nu.

Selv om ordførerne fra regeringspartierne og DF ved fremlæggelsen havde travlt med at få planen til at se ud som om, at den er endegyldig, uafvendelig og hugget i granit, så er det værd at huske, at den måske ikke er det papir værd, som den er skrevet på, og at den ikke skal tages for mere, end den er. Nemlig et tidligt indslag i den kommende valgkamp.

Sagen er jo, at det er et meget smalt flertal af folketingets nuværende partier, der står bag den. Og da der om få måneder skal være valg, er der stor - alt efter temperament - chance eller risiko for, at den ryger direkte i skraldespanden efter valget. Enten fordi parterne ikke har flertal længere. Eller også fordi DF pludselig render fra aftalen, hvilket som bekendt er sket før.

Indtil for nylig stod DF sammen med bl.a. socialdemokraterne bag togfonden, som indebar en ny jernbane mellem Hovedgård og Aarhus via Solbjerg. Og den har der i sandhed været meget ballade om i det østjyske. Den har ført til splid mellem borgere i Solbjerg om, hvor toglinjen burde gå, og den har kastet husejere ud i spekulationen om deres huses fremtidige værdi: skulle de lade dem ekspropriere i utide, eller ...?

Lige nu - efter at DF har fundet nye trafikvenner i regeringen - tyder alt på, at toglinjen via Solbjerg bliver droppet, så alle bekymringerne ved Solbjerg var ubegrundede.

Til gengæld har DF med støtten til regeringens plan sørget for, at uroen kan brede sig i et andet område af Danmark, nemlig mellem Vejle og Billund, hvor der skal findes en linjeføring til første etape af en Hærvejsmotorvej. Hvis altså regeringens og DFs plan bliver til noget. Og hvis ikke DF finder det opportunt at skifte venner igen efter et valg ... og måske ligefrem sprede fornyet usikkerhed i Solbjerg og omegn med støtte til den oprindelige plan med togfonden.

Moralen?

Ingen kan være tjent med politisk smalle forlig om så store emner som for eksempel fremtidens trafik, som indebærer udgifter i mange, mange milliarders-klassen, og som påvirker mange, mange menneskers hverdag og fremtidsudsigter.

Det ville klæde politikerne på Christiansborg at hæve sig op over fnidder på tværs af blokke og partiskel og indgå aftaler med meget bredere opbakning, end vi så det med togfonden og nu også med onsdagens trafikplan. Det har vi mere brug for i Danmark, end for nogle taktiske byttehandler om en stump motorvej i en valgkreds hist og her.

Annonce
Ingen kan være tjent med politisk smalle forlig om så store emner som for eksempel fremtidens trafik.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Annonce