Gad vidst, hvordan vi får det med letbanen, når den engang i 2017 begynder at rulle gennem Aarhus og forstæderne?
Hvor ville det være fantastisk, hvis alle kommunens indvånere som med én mund udbrød, at det var da et forrygende transportmiddel, som vi burde have investeret i og sat på skinner for længst.
Men det er nu nok for meget at håbe på.
På det seneste har letbanen som bekendt udløst skuffelse i visse kredse med meddelelserne om, at ingen af togene - heller ikke de gennemgående mellem Grenaa og Odder - får toiletter, samt at det ikke bliver muligt at få cykler med på visse afgange i myldretiden. Bare ærgerligt.
Og forleden kunne vi bringe en nyhed, som giver borgerne endnu mere at ærgre sig over:
Kommunen har svært ved at få budgetterne til den kollektive trafik til at nå sammen. Derfor er der nu udsigt til, at der skal spares på busdriften, så letbanen kan få de millioner, det kræver at drive den.
»Rolig, nu - det er især de buslinjer, der løber hvor letbanen fremover skal køre, der bliver sparet på, og det bliver jo overflødige«, hedder det i forsvar for besparelsesoplægget.
Helt rolige er vi nu ikke. For alle buslinjer i kommunen - også dem, der ligger langt væk fra letbanens spor - er i fare for at miste afgange, som der ikke er ret mange passagerer på. Hvilket vi finder ildevarslende for pensionisterne, som tager på shoppetur med bussen fra kommunens yderområder til centrum midt på dagen, hvor der ikke er så meget trængsel i bussen. Eller for børn og unge, som skal hjem fra sport eller spil ud på aftenen.
Noget helt andet er dog, at det er svært at se logikken i nogle af de argumenter, som skal retfærdiggøre besparelserne. De virker ganske fantasifuldt udtænkt: For eksempel:
Det var planen at nogle af pengene til letbanen skulle skaffes ved at sløjfe bussen til den nye by ved Elev. Men den by er imidlertid ikke bygget endnu, så derfor er den busrute heller ikke oprettet endnu, og så må man jo spare andre steder, når man ikke kan spare på den ...
Men hov: Når den busrute ikke er oprettet, må der jo allerede være sparet en sum penge, som var beregnet til at drive den! Hvor er de penge lige blevet af?
Hvis kommunens borgere og buspassagerer skal lære at elske letbanen, så kræver det en ualmindeligt grundig byrådsbehandling, når pengene til banen skal spares hjem. Byrådet skal pinedød sikre, at det ikke bliver yderområderne langt fra letbanen, som kommer til at betale regningen. Samt kræve en logik i argumenterne, så vi alle kan forstå nødvendigheden af og rimeligheden i at spare på busserne.