Annonce
Fødselsdage

Legendarisk møbelarkitekt runder 90 år - og tegner stadig

Jørgen Bækmark fylder 90 år, men arbejder stadig med møbeldesign. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

90 Møbelarkitekt Jørgen Bækmark, Hammel, fylder lørdag 9. november 90 år.

Jørgen Bækmark er opvokset i Ebeltoft, hvor han også blev udlært møbelsnedker. Efter endt soldatertid i Livgarden fortsatte han på kunsthåndværkerskolen, der dengang holdt til på Kunstindustrimuseet - idag Danmarks Designskole - i København. Skolens design var dengang præget af Kaare Klints krav om æstetik og analyser over møblets funktion. Et krav, som man kan følge i Jørgen Bækmarks design af tidløse danske møbler.

I 1958 blev han tegnestueleder for FDB Møbler. Møblerne blev produceret på FDB's egen møbelfabrik i Tarm. I 1961 deltog han i verdensudstillingen i Torino med netop "Tidløse Danske Møbler".

Jørgen Bækmark har tegnet en række stærke og funktionelle stole og borde velegnede til institutioner. De er stadig i brug, f.eks. på Birkerød Rådhus, Nationalmuseet og Aarhus Universitet. Flere møbler er blevet præmieret på Københavns Snedkerlavs udstillinger henover årene.

I 1968 valgte Jørgen Bækmark at stoppe hos FDB. Da var han den møbelarkitekt, som havde været tilknyttet FDB i længst tid. Han etablerede sin egen tegnestue, i dag i Hammel, hvor han stadig er aktiv. Derudover har han for Verdensbanken været på Java, Burma og i Pagua, New Guinea, for at deltage i opbygningen af et undervisningskompendium for produktion af møbler.

I 2011 genoptog virksomheden Hay produktionen af flere Bækmark-møbler, bl.a. af stolen J104 og bordene C44 i tre størrelser. I 2013 fulgte Coop efter med stolene J80, J81, J82 og J83. Der er stadig nye stole på tegnebordet i Hammel, så noget otium er der ikke tale om.

Jørgen Bækmarks store lyst er at cykle ud i naturen og overnatte under primitive former, sidst i 2014 Island rundt.

Annonce
Jørgen Bækmark blandt nogle af sine klassiske FDB-møbler. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Annonce