Annonce
Sport

Lejeglade Esbjerg tager 2017-spøgelse med ro

Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Esbjerg er blevet forstærket med en håndfuld lejede spillere, og derfor forventer sportschef overlevelse.

Fredag aften genoptager Esbjerg fB jagten på overlevelse i 3F Superligaen, når FC København besøger vestjyderne.

Annonce

Esbjergensernes startopstilling kommer formentlig til at bære præg af, at klubben i januars transfervindue skiftede flittigt ud. Kevin Conboy blev hentet permanent, mens Vito Mannone, Rafal Kurzawa, Ante Erceg, Søren Reese og Franz Brorsson blev hentet på lejeaftaler.

Set udefra kan det give et flashback til foråret 2017. Dengang gik Esbjerg også ind til den afsluttende del af sæsonen med en faretruende nedrykning over hovedet.

I et forsøg på at afværge degradering havde daværende sportsdirektør Ted van Leeuwen lystigt lejet eller hentet spillere fra Georgien, Grækenland og Ghana på korte kontrakter, men uden det store afkast.

Nuværende EfB-sportschef Jimmi Nagel frygter ikke en gentagelse, for i hans øjne er det denne gang mere sikre kort, klubben har hentet.

- Udefra set ligner det den samme manøvre, og det skræmmer måske lidt. Men jeg vil sige, at det i foråret 2017 var lidt mere eksotiske og uprøvede kræfter, der kom ind. Vi føler selv, at vi har hentet spillere fra en anden hylde den her gang, siger sportschefen.

Han medgiver, at det på den lange bane sjældent er sundt at leje for mange spillere, men at det aktuelt er midlet til at lokke gode spillere til en nedrykningsaspirant.

- I den optimale verden ville vi helst ikke have så mange lejespillere, men for at få så meget kvalitet som muligt før et vigtigt forår, så er det lejespillere, der giver mest mening.

- Hvis vi havde kontaktet nogle af dem, som vi har lejet, og fortalt at vi ville skrive en tre-fireårig kontrakt med dem, så ville nogle af dem nok have sagt nej, fordi de frygtede en nedrykning.

- I sidste ende ville det have betydet, at vi ikke ville have fået spillere af lige så høj kvalitet. Vi er gået efter at have fået så høj kvalitet ind som muligt, og samtidig har vi været økonomisk ansvarlige, hvis det værste skulle ske, siger Jimmi Nagel.

Tre hold rykker ud af Superligaen i denne sæson. Før foråret ligger Esbjerg næstsidst og skal som minimum overhale et hold for at undgå direkte nedrykning, men i stedet kunne spille playoffkampe om at blive i rækken.

Der er tre point ned til Silkeborg på sidstepladsen, mens der er fire point op til Hobro og ni til Sønderjyske.

På baggrund af blandt andet de nye tilgange ser Jimmi Nagel lyst på vestjydernes overlevelseschancer.

- Vi ved, at vi er en del af bundkampen, og det er vi, indtil den sidste spilledag er overstået. Men i løbet af vinteren har vi fået mere kvalitet ind i truppen, og der er en fornyet optimisme.

- Formår vi at stå sammen som et hold, og det er jeg sikker på, at vi kommer til, så skal vi nok indfri vores fælles mål om at sikre overlevelse, siger sportschefen.

Esbjerg-FCK begynder klokken 19.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce