Annonce
Aarhus

Lektiecaféer under lup: Ordbingo og quiz er guld værd for udsatte børn i Aarhus

Red Barnet Ungdoms læringscaféer i Aarhus resten af landet benytter aktiv læring. Det viser sig at give pote. Fotograf: Thomas Arnbo
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter har evalueret en stribe anderledes lektie- og læringscaféer i Aarhus. Facit viser, at anderledes og sjove læringsmetoder gør en forskel for børn med udfordringer.

AARHUS: Ordbingo, geografiquizzer og nærværende frivillige.

De tre ingredienser kan gøre en forskel for selvtillid og trivsel hos udsatte børn.

Det viser en ny evaluering fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter (VIVE) af Red Barnet Ungdoms alternative lektie- og læringscaféer i Aarhus. På Tovshøjskolen og fem andre steder i Aarhus kan eleverne få alternativ hjælp til skolegangen i en læringscafé.

- Det er overraskende at konstatere, hvor meget mere positivt eleverne, som har været i læringscaféen i over seks måneder, vurderer deres trivsel og faglige selvtillid, set i forhold til de elever, som har været i læringscaféen i under seks måneder, siger Mikkel Giver Kjer, senioranalytiker i VIVE.

Annonce

Lektie- og læringscaféer

Red Barnet Ungdom står for en række lektie- og læringscaféer i Aarhus. Aktiviteterne afvikles i Bispehaven, Kalmarsgade, Viby Syd, Skovvangsskolen, Tovshøjskolen og Dokk1.

Læringscaféerne er opdelt efter klassetrin, så der både eksisterer læringscaféer for de yngste og de ældste elever. Caféerne har typisk åbent én eftermiddag om ugen efter skoletid.

Læringscaféerne er en del af et partnerskab med Egmont Fonden, som på landsplan skal give 5.000 børn mod på skolelivet ved at engagere 3.500 unge frivillige i 120 læringscaféer og i Red Barnet Ungdoms hjemmelektiehjælps-indsats Lektievenner. Med partnerskabet følger næsten 19 millioner kroner fra Egmont Fonden.

Det trygge rum

Red Barnets Ungdoms frivillige caféhjælpere og organisationen driver i alt 50 læringscaféer landet over.

Læringscaféerne er støttet af Egmont Fonden. De er et tilbud for socialt, fagligt eller personligt udfordrede elever og børn, der har brug for en hjælpende hånd med lektierne.

Læringscaféerne fungerer som en slags alternative lektiecaféer med fokus på aktiv læring samt anderledes og sjove læringsmetoder.

- Det særlige ved læringscaféerne er, at de skaber et trygt rum for de elever, der har brug for ekstra opmærksomhed, og at der både er fokus på børnenes sociale, personlige og faglige udvikling, siger Astrid Engberg, national chef i Red Barnet Ungdom.

Parat til voksenlivet

Ifølge den seneste PISA-undersøgelse forlader 15 procent af alle børn grundskolen uden kompetencerne til at gennemføre en ungdomsuddannelse.

- Udsatte børn og unge er ofte udfordret af læringsvanskeligheder, lavt selvværd og manglende motivation i skolen, som gør det svært for dem at blive uddannelsesparate. Og vi ved, at uddannelse er den vigtigste beskyttelsesfaktor mod udsathed som voksen, siger Henriette Christiansen, direktør i Egmont Fondens Støtte- og bevillingsadministration.

Den nye evaluering viser, at elever, der er kommet i en læringscafé i seks måneder, vurderer deres skoletrivsel til at være 18 procentpoint højere end dem, der lige er startet i en læringscafé.

Samme tendens ses i vurderingen af elevernes faglige selvtillid, hvor forskellen er på ti procentpoint.

Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Aarhus Fremad ligger stadig nummer et

Leder For abonnenter

Vold på skolerne: Lærerne OG eleverne skal have hjælp

Det er ikke mange arbejdspladser, hvor over 50 procent af de ansatte oplever trusler og chikane. Men det er ikke desto mindre tilfældet for lærere og pædagoger i nogle af de århusianske skoler. Og det er helt igennem uacceptabelt, at det tal er voksende i øjeblikket. Formanden for Skolelederforeningen mener, at kravet om større inklusion er en af de største forklaringer på den stigende vold og chikane. For øger man kravet til eleverne uden at øge ressourcerne, så står frustrationerne i kø hos elever, der ikke har redskaberne til at følge med. Og det er synd for både børn og ansatte. Samtidig bliver der færre hænder til de mindste i vuggestuer og børnehaver, og derfor hænger ønsket om at finde og håndtere de udadreagerende børn allerede her, i en tynd tråd. Og det vidner om, at konsekvenserne af effektiviseringer og nedskæringer kan komme som forsinkede bølgeskvulp. Derfor kan Aarhus og resten af landet se frem til, at Det Nationale Forskningscenter kommer i bund med deres undersøgelse, hvor de kortlægger fællestrækkene for de skoler, som er hårdt ramt af ballade og vold. På den måde kan en løsning på udfordringer forhåbentligt komme tættere på, for det er helt uacceptabelt, at der er en så vigtig faggruppe, som er så udsat for potentielt ødelæggende adfærd.

Aarhus For abonnenter

Vold og trusler på skoler i Aarhus: Se listen over de kolossale forskelle

Annonce