Annonce
Aarhus

Letbane eller busser - det bliver en svær toer: Varmeledninger og træer driller

Godt nok hang der en mørk sky af mistanke om, at mafiaen brugte den til at hvidvaske narko-penge, over letbanens etape et. Godt nok klagede naboerne på især Strandvejen over larm. Men generelt gik det gelinde med at anlægge letbanens første afsnit. Toeren bliver meget sværere. Foto: Henning Bagger/Scanpix
En af de varme sager, der venter det nye byråd, er den næste etape af letbanen ... som også kan blive med BRT-busser. Uanset hvad, skal den føres gennem centrale dele af Aarhus, og det giver udfordringer. Længe ventet miljøvurdering skal give bud på løsninger.

AARHUS: Okay, det viste sig at være mere en sværbane end en letbane, da første etape af Aarhus Letbane kom ud at køre.

Men hvad angår selve anlægget af letbanens første etape - placering af skinner, køreledninger, transformatorstationer og alt det, der ellers skal til for at drive et letbanetog - så var det faktisk ret problemløst at bakse skinnerne på plads hen ad Strandvejen og op ad Nørrebrogade,  Randersvej og videre ud mod universitetshospitalet i Skejby.

Dog skal man se bort fra mistanken om, at den italienske mafia brugte letbanen til at hvidvaske sorte penge. Og naboerne, der følte sig alvorligt plaget af larm.

Annonce

Alt andet lige bliver toeren - altså anden etape - meget sværere end seriens første afsnit, fordi skinner og køremaster skal gennem en meget mere central del af byen. Her er gaderne smallere, og bekymringen for, at køremaster og - ledninger skal skæmme gamle og bevaringsværdige bygninger er stor.

Hvordan det alt sammen skal tilrettelægges, skal en VVM-vurdering (vurdering af virkningerne på miljøet) gøre os alle klogere på. Miljøvurderingen undersøger anden etape med både  letbanetog på skinner og Bus Rapid Transit (BRT) -  el-drevne busser i eget spor. Den ventes klar i begyndelsen af det nye år, og så får det nye byråd en lang række spørgsmål at tage stilling til.

Køremaster på Park Allé

Et af spørgsmålene, der skal afklares, er, om fredningsmyndighederne overhovedet kan leve med køremaster på Park Alle lige ud for Arne Jacobsens og Erik Møllers fredede rådhus?

Heldigvis går udviklingen i batterier hurtigt, og derfor kan fredningsmyndighederne sove trygt om natten. Det er ikke længere nødvendigt med køreledninger på Park Alle.

Vil letbanens køreledninger ikke skæmme byens fredede rådhus, når toget skal føres gennem Park Allé? Ikke nødvendigvis. Moderne letbanetog kan nemlig køre lange stræk på batterier, inden de igen får brug for at få strøm fra en køreledning. Foto: Henning Bagger/Scanpix

I en del byer verden rundt er der anlagt letbanestrækninger, hvor letbanetog på kortere strækninger kører på strøm hentet fra batterier i stedet for fra en køreledning i luften. For eksempel i franske Nice og spanske Sevilla. Begge byer sker det på centrale pladser, hvor myndighederne ikke ønsker master og køreledninger i bybilledet.

Også i den polske by, Krakow, kører der letbanetog, der på kortere stræk henter strøm fra batterier ombord i toget. Krakows letbanetog er en hybrid-udgave af Stadlers Tango-model, som allerede nu kører på Aarhus Letbanes strækninger.

Hybrid-toget i Krakow kan køre tre kilometer på batteri, inden det igen får behov for at hente strøm fra en køreledning. Så batteriet leverer rigeligt med strøm til at tilbagelægge de 1,7 kilometer mellem Spanien og krydset Thorvaldsensgade/Viborgvej.

Om batteri-løsningen også bliver valgt i Aarhus, ved vi formentlig mere om, når miljøvurderingen er offentliggjort.

Annonce

Tog gennem Museumsgade

På - eller rettere under - Thorvaldsensgade løber letbanen ind i problemer, som selv det kraftigste batteri ikke kan løse.

Under Thorvaldsensgade ligger nogle varmeledninger, og sker der et brud på en af ledningerne, er det temmelig upraktisk, at have letbaneskinner liggende ovenpå.

Er der plads til et letbanespor i Museumsgade? Det vil vise sig, når miljøvurderingen af letbanens etape to offentliggøres. Foto: Flemming Krogh

Dem bliver entreprenørerne nemlig nødt til at fjerne, så de kan komme ned til ledningen og lappe hullet. Og i den periode vil letbanen være ude af drift.

For at undgå det har byrådet besluttet, at miljøvurderingen skal undersøge, om det lader sig gøre at dele letbanens spor i to i krydset, hvor Vester Allé møder Åboulevarden og Thorvaldsensgade.

Ideen er at lade det ene spor fortsætte på Thorvaldsensgade - i den del af gaden, hvor der ikke er varmeledninger - og lade det andet spor følge Vester Allé til Museumsgade og gennem Museumsgade tilbage til Thorvaldsensgade og videre mod Viborgvej.

Forslaget blev ikke mødt med nogen form for begejstring i Museumsgade, hvor mere end 80 procent af ejendommene er klassificeret som bevaringsværdige. Og hvor beboerne bekymrer sig om larm og sætningsskader og i det hele taget ikke kan se, hvordan der kan skaffes plads til en letbane i Museumsgade.

Annonce

Må alletræer lade livet

På Viborgvej løber letbanen ind i nye problemer i form af 68 allétræer, som ingen har lyst til at se fældet.

For at undgå at starte motorsaven overvejede Teknik og Miljø at føre letbanen ad Silkeborgvej og op ad Tage Hansens Gade.

Den rammer nemlig Viborgvej så tæt på Ringvejen, at den ikke kommer i nærheden af allétræerne.

Men den ide blev opgivet, da Amtssygehuset skulle omdannes til boliger. Det viste sig, at letbanen ville lægge beslag på et område, der svarer til cirka 10.000 etagemeter, og det ville medføre et tab på op mod 100 millioner kr. Eller en gentænkning af hele udviklingsplanen.

2. etape - letbane eller BRT?

Der skal nok sidde en del århusianere, der er bekymrede for, om letbanens 2. etape løber ind i de samme problemer, som letbanetogene løb ind i på 1. etape.

Ender det i en letbaneløsning, som vi kender det fra etape 1, vælger Aarhus samtidig et kendt produkt, der ikke burde give samme udfordringer, som da etape 1 skulle anlægges. Ganske vist var der masser af bump på vejen, inden Aarhus Letbane i december 2017 kunne sende første letbanetog med passagerer afsted på strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby. Hovedparten af bumpene var dog på de to gamle enkeltsporede jernbaner til Odder og Grenaa, der skulle ombygges til elektrificeret letbanedrift.

Derimod har den nyanlagte bane ad den indre strækning leveret tog til tiden og med meget få aflysninger siden første driftsdag. Rettidigheden og antallet af gennemførte tog har i de to og et halvt år, hvor letbanen har kørt på strækningen, ligget omkring 99 procent.

De kommende etape 2-strækninger skal lige som etape 1's indre strækning anlægges med to spor og vil derfor være lige så driftssikre.

Der vil heller ikke være stationer, som kørestolsbrugere ikke kan benytte. De problemer har udelukkende været på den stationerne på Odderbanen og Grenåbanen, hvor en del stationer er anlagt i kurver, som betyder, at der afstand mellem perronen og toget, når passagererne skal ind.

De ældste af træerne på Viborgvej er 95 år gamle, og teknikernes foreløbige vurdering var, at det er muligt at bevare dem.

Når miljøvurderingen offentliggøres, vil det vise sig, om træerne kan blive stående, eller om motorsaven skal startes.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Fremtidens tog kræver kæmpe ombygning af Aarhus H, og den kommer til at støje: Nu er sidste chance for at klage

Danmark

Lørdagens coronatal: Syvende dag i træk med over 4000 nye coronatilfælde

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er dette spisested virkelig bedre end Frederikshøj?

Aarhus For abonnenter

Ældreplejen i Aarhus til årsprøve: Rådmanden er overordnet tilfreds - ældrerådet ser plads til forbedringer

Aarhus

Coronasmitten viger ikke en tomme i Aarhus: De seneste par døgn er smittetallene frosset fast

Alarm 112

Sommerhus opslugt af flammer: - Det har været fuldstændig overtændt

Da Frøken Klokken gik i byen med de unge ingeniører

Erhverv For abonnenter

Sikkerhedsbrud hos Nets: Sven fik brev med nøglekort til en ukendt kvinde

Debat

Vi passer bedst på de svageste med et styrket socialtilsyn: De skal have musklerne til at handle, når ting ikke er i orden

Aarhus

Casablanca-familie åbner ny restaurant: Nordisk og fransk køkken i tidligere direktørbolig

For abonnenter

En hel togkupé undlod at tage mundbindet på mellem Esbjerg og Odense: Nu kalder andre borgere deres opførsel 'svinsk' og kræver reglerne overholdt

Kultur

The Julekalender vender hjem: Nu kan du puste grise op på det samme toilet, som Oluf sad på for 30 år siden

Aarhus For abonnenter

Saltchefen havde over 100 mand i sving: Derfor var torsdag en af de rigtig bøvlede vinterdage

Aarhus

Coronapas: Ansatte skal have det - politikerne får anbefaling

Annonce