Annonce
Aarhus

Letbane eller ej: Nye køreplaner om tre uger

Søndag 17. december får bybusserne i Aarhus ny køreplan. Og der er en del ændringer, kunderne skal lære at vænne sig til.

Søndag 17. december skifter bybusserne i Aarhus køreplan. Hvis letbanen til den tid endnu ikke kører, indsætter Midttrafik erstatningsbusser.

AARHUS: Den, der skal med bussen søndag 17. december, gør klogt i at tjekke køreplanen grundigt.

For søndag 17. december skifter bybusserne i Aarhus køreplan. Og der er ikke tale om mindre justeringer.

Nej, den nye køreplan kaster store dele af bybusnettet op i luften og lader det falde ned igen i et andet mønster.

Derfor er virkeligheden efter søndag 17. december radikalt anderledes for mange busruter. Nogle forsvinder. Andre skifter rute og nogle skifter nummer.

Årsagen hedder Aarhus Letbane.

Den overflødiggør nogle busruter, flytter rundt på andre og sætter ruteforløb sammen på nye måder.

Desuden har letbanen vist sig så dyr i drift, at det har været nødvendigt at skære ned på andre busruter. Også dem, der ligger langt fra letbanen.

Årsagen er en politisk beslutning om, at letbanen ikke måtte forhøje de samlede udgifter til kollektiv trafik i Aarhus Kommune.

Det vil være for omfattende at beskrive ruteændringerne her. Læs i stedet om dem på Midttrafiks hjemmeside, Midttrafik.dk.

Annonce

Venter på letbanen

Selv om det er mere end to måneder siden, at Aarhus Letbane måtte aflyse sin åbning, er banen endnu ikke kommet i drift.

Både Trafikstyrelsen og Aarhus Letbane har tidligere udtrykt forventning om, at letbanen kommer i gang med at køre med passagerer på den indre strækning mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby i uge 50 - ugen inden køreplansskiftet.

Letbanens forsinkelse har én gang tvunget Midttrafik til at udskyde køreplansskiftet.

Så klog af skade har Midttrafik bestilt erstatningsbusser. De står klar til at køre mellem Park Allé og hospitalet i Skejby, hvis letbane-åbningen endnu engang bliver udsat.

Da letbanestrækningerne mod Odder og Grenaa helt sikkert ikke åbner, fortsætter kørslen med erstatningsbusser på Djursland og syd for Aarhus, indtil den dag, letbanen åbner på Grenaabanen og Odderbanen.

Desuden forlænger Midttrafik rute 81 fra Viby Station til Aarhus Rutebilstation. Det sker for at hjælpe passagerer i Tranbjerg, der mister linje 4A ved Torve Allé/Østerby Allé, frem til tidspunktet, da letbanen kører til Nørrevanget.

Her er hjælp at hente

For at hjælpe passagererne gennem køreplanskiftet indsætter Midttrafik busguider ved stoppestederne Park Allé/Banegårdspladsen, Harald Jensens Plads, Viby Torv, Busgaden, Klostertorvet, Nørreport og Nordre Ringgade/Randersvej fra onsdag 13. til tirsdag 19. december.

På Midttrafiks kundecenter på Aarhus Rutebilstation vil der fra mandag 11. december til tirsdag 19. december være en særlig infostand. Her står Midttrafiks køreplanlæggere klar til at hjælpe passagerer til rette med de nye køreplaner.

Her kan du få svar på spørgsmål om de nye køreplaner

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Stop fodboldbaners plastsvineri

Vidste du, at det måske smadrer havmiljøet, når dit barn går til fodbold? Hvis dit barn spiller på en gammel kunstgræsbane, er det desværre tilfældet. Kunstgræsbaner er ofte lavet af gamle bildæk, der bliver sprættet op og raspet. Det gør banen blød og rar at falde på. På den måde minder det om rigtige græsbaner. Men det raspede bildæk, bliver ikke på banerne, det hentes med hjem og alle mulige andre steder, hvor fodboldspillerne færdes. Derfor kommer det også i grundvandet, og det ryger i havene, derved ødelægges havmiljøet. Og vi risikerer selv at komme til at spise mikroplasten, når de fisk, vi spiser, har indtaget plasten enten som direkte føde, eller fordi de spiser andre dyr, der har det i sig. Nåh, ja de fisk spises også af andre dyr, der spises af større dyr, og så har vi det overalt i naturen. Enhedslisten kræver derfor et stop for anlæg af kunstgræsbaner med det forurenende granulat i, og at vi får de gamle baner skiftet ud med nyt, miljøvenligt kunstgræs. Der findes i dag alternativer lavet af f.eks. kokosfibre, sukkerroer eller olivenkerner – så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang! Sverige overvejer et forbud, og EU-Kommissionen skal til foråret diskutere, hvilke tiltag der skal til. Lad den grønne bølge gå på vores boldbaner – så vi og vores børn kan spille fodbold med god samvittighed!

Aarhus For abonnenter

Bevaringsværdigt byggeri til salg: Prisen starter ved 14 millioner

Annonce