Annonce
Aarhus

Letbane eller ej: Nye køreplaner om tre uger

Søndag 17. december får bybusserne i Aarhus ny køreplan. Og der er en del ændringer, kunderne skal lære at vænne sig til.

Søndag 17. december skifter bybusserne i Aarhus køreplan. Hvis letbanen til den tid endnu ikke kører, indsætter Midttrafik erstatningsbusser.

AARHUS: Den, der skal med bussen søndag 17. december, gør klogt i at tjekke køreplanen grundigt.

For søndag 17. december skifter bybusserne i Aarhus køreplan. Og der er ikke tale om mindre justeringer.

Nej, den nye køreplan kaster store dele af bybusnettet op i luften og lader det falde ned igen i et andet mønster.

Derfor er virkeligheden efter søndag 17. december radikalt anderledes for mange busruter. Nogle forsvinder. Andre skifter rute og nogle skifter nummer.

Årsagen hedder Aarhus Letbane.

Den overflødiggør nogle busruter, flytter rundt på andre og sætter ruteforløb sammen på nye måder.

Desuden har letbanen vist sig så dyr i drift, at det har været nødvendigt at skære ned på andre busruter. Også dem, der ligger langt fra letbanen.

Årsagen er en politisk beslutning om, at letbanen ikke måtte forhøje de samlede udgifter til kollektiv trafik i Aarhus Kommune.

Det vil være for omfattende at beskrive ruteændringerne her. Læs i stedet om dem på Midttrafiks hjemmeside, Midttrafik.dk.

Annonce

Venter på letbanen

Selv om det er mere end to måneder siden, at Aarhus Letbane måtte aflyse sin åbning, er banen endnu ikke kommet i drift.

Både Trafikstyrelsen og Aarhus Letbane har tidligere udtrykt forventning om, at letbanen kommer i gang med at køre med passagerer på den indre strækning mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby i uge 50 - ugen inden køreplansskiftet.

Letbanens forsinkelse har én gang tvunget Midttrafik til at udskyde køreplansskiftet.

Så klog af skade har Midttrafik bestilt erstatningsbusser. De står klar til at køre mellem Park Allé og hospitalet i Skejby, hvis letbane-åbningen endnu engang bliver udsat.

Da letbanestrækningerne mod Odder og Grenaa helt sikkert ikke åbner, fortsætter kørslen med erstatningsbusser på Djursland og syd for Aarhus, indtil den dag, letbanen åbner på Grenaabanen og Odderbanen.

Desuden forlænger Midttrafik rute 81 fra Viby Station til Aarhus Rutebilstation. Det sker for at hjælpe passagerer i Tranbjerg, der mister linje 4A ved Torve Allé/Østerby Allé, frem til tidspunktet, da letbanen kører til Nørrevanget.

Her er hjælp at hente

For at hjælpe passagererne gennem køreplanskiftet indsætter Midttrafik busguider ved stoppestederne Park Allé/Banegårdspladsen, Harald Jensens Plads, Viby Torv, Busgaden, Klostertorvet, Nørreport og Nordre Ringgade/Randersvej fra onsdag 13. til tirsdag 19. december.

På Midttrafiks kundecenter på Aarhus Rutebilstation vil der fra mandag 11. december til tirsdag 19. december være en særlig infostand. Her står Midttrafiks køreplanlæggere klar til at hjælpe passagerer til rette med de nye køreplaner.

Her kan du få svar på spørgsmål om de nye køreplaner

Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Soloen er i højsædet på Gruppe 38

Leder For abonnenter

Selvfølgelig skal de møde til tiden, men...

En del af børn og unges opdragelse er at lære at møde til aftalt tid. Det handler ikke kun om skolen, men også når man laver aftaler med andre. Vi skal kunne stole på hinanden. Derfor skal unge lære at møde til tiden. Også når de er nået i gymnasiet. At de ikke altid gør det, er en kendt sag. Men der kan være gode forklaringer på, at en elev ikke er til stede, når klokken ringer ind til en times undervisning. Ved dagens begyndelse kan bus eller tog være forsinket, og hvis eleven er taget hjemmefra i passende tid til at nå frem til første time, har det ingen mening, at han eller hun skal have fravær for for sent fremmøde, hvis forklaringen ligger i, at den offentlige transport ikke fungerer som lovet. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) kommer eleverne i møde, når hun har besluttet at afskaffe den bekendtgørelse om fravær, som den tidligere regering indførte i oktober sidste år. Hun vil lade landets gymnasier og deres lærere vurdere, hvornår en elev skal noteres for fravær. Hun mener, at lærerne fuldt ud er i stand til at vurdere, hvornår der er tale om en elev, som kommer for sent sammen med 300 andre, fordi busserne er forsinkede, og hvornår det handler om elev, der er sløv i optrækket. For de findes også. Der er sikkert også dem, der regner på, om de kan holde sig inden for grænsen for advarsler og lignende og tager sig en ekstra fridag på den konto. For slet ikke at tale om dem, der kan finde på at gå hjem før skoledagen slutter eller dem, der ikke sørger for at være i klassen, når frikvarteret slutter. Her skal gymnasiet og lærerne selvfølgelig gribe ind. Sløvhed, slendrian og ligegyldighed skal ikke tolereres. Men den sunde fornuft skal råde, når en elev, der kommer for sent, har en forklaring, som lyder plausibel. Systemet med at notere fravær bør heller ikke afskaffes, for det giver skolen en mulighed for at gribe ind, hvis en elev har brug for støtte i det faglige eller på trivsel i skolen. Så skal der sættes ind på andre måder, og ikke alle elever er lige åbenmundede om deres eventuelle problemer.

Annonce