Annonce
Aarhus

Letbane eller hurtige busser? Nyt udvalg skal klæde byråd på

Aarhus Byråd nedsætter nu et nyt udvalg, der skal klæde byrådsmedlemmerne på til at træffe den rigtige beslutning om fremtidens højklassede kollektive trafik. Foto: Kim Haugaard
Tidligere letbane-formand i spidsen for nyt udvalg, der skal rådgive byrådet om fremtidens højklassede kollektive trafik.

AARHUS: Det er en ordentlig mundfuld at tilrettelægge fremtidens kollektive trafik i Aarhus.

Ikke mindst den del, der i mangel af et mere præcist ord, kaldes højklasset kollektiv trafik. Alt efter, hvad byrådet vælger - og hvad der er råd til - kan højklasset kollektiv trafik blive en letbane, som vi kender den fra etape et, eller Bus Rapid Transit, der er hurtige og komfortable el-busser, der kører i eget spor.

For at få byrådsmedlemmerne klædt på til at træffe den rigtige beslutning nedsætter kommunen nu et splinternyt udvalg.

Annonce

Forslaget blev behandlet i Magistraten i mandags og sendes nu videre til formel godkendelse i byrådet.

I indstillingen står der, at udvalget:

"Skal sætte konsensusgivende retning for fremtidens højklassede kollektive trafik i Aarhus og derved styrke byrådets evne til at træffe de bedste og mest fremtidssikrede beslutninger."

Udvalg får travlt

Udvalgets formand bliver Steen Stavnsbo, der indtil årsskiftet var formand for Aarhus Letbanes bestyrelse.

I udvalget sidder også Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø, samt teknisk udvalgs næstformand, Steen Bording Andersen (S), og Jan Ravn Christensen, der er medlem af teknisk udvalg for SF.

Trafik-udvalgets formand bliver Steen Stavnsbo, tidligere formand for Aarhus Letbanes bestyrelse. I udvalget sidder også teknik- og miljørådmand Bünyamin Simsek (V), teknisk udvalgs formand, Steen Bording Andersen, samt Jan Ravn Christensen (SF, medlem af teknisk udvalg.

De fire mænd kan godt gå hen og få travlt, for allerede i begyndelsen af næste år skal de præsentere det nyvalgte byråd for "relevante scenarier for den højklassede kollektiv trafik i et kommunestrategisk perspektiv frem mod 2040."

I indstillingen står der, at tiden er knap, men behovet for at give byrådet en strategisk baggrund at træffe beslutninger på "er kritisk vigtig" nu og i den kommende byrådsperiode.

Udvalget skal tage de langsynede briller på og sætte retning for udbygning af den samlede kollektive trafik frem mod 2040.

På kort sigt skal det fokusere på de centrale beslutninger, der presser sig på i forbindelse med letbanens etape to og den VVM-undersøgelse, der er på vej.

Udvalget skal samle erfaringer fra byer og regioner i ind- og udland samt fra letbanens etape 1.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Ny bødesag er pinlig for AGF: Direktøren må lære at styre temperamentet

Annonce