Annonce
Debat

Letbane eller problembarn?

Foto: Flemming Krogh

Intentionerne var store med en forbindelse fra Odder til Grenaa Havn, men stopklodsen, som jeg ser det, er igen Aarhus, som har gabt over for meget. Vi kan bare tænke tilbage på Tirstrup Lufthavn, som de ville have placeret ved Thomasminde, men heldigvis vandt Djursland, og en udvidelse er i fuld gang, til gavn for os alle, der bor på Djursland.

Nu er problemet letbanen, hvor godkendelsen endnu en gang blev udskudt. Og dermed rykkes tidspunktet med forbindelse Odder og Grenaa længere ud i fremtiden. I Aarhus projekterede man og fik lagt nye spor med forbindelse for eksempel til Skejby med de store armbevægelser, men en lille sløjfe fra Kolind til Trustrup forbi lufthavnen kan ikke komme på tale. Er alle pengene måske brugt på fratrædelsesgodtgørelser? Dette lille tiltag ville bringe lufthavnen på listen som første jyske lufthavn med skinneforbindelse. Er man bange for omtale af, at man er på højde med Kastrup?

I marts 2008 blev sporene lovet renoveret til Grenaa Havn, til stor gavn for transporten af varer. De ligger nu engang der. At de ikke bliver brugt, som det oprindeligt var meningen, skyldes, at godstransporten er bortfaldet. Nu kunne man bruge det jordareal, som er ejet af DSB, til at etablere letbanen til aflastning af den bybustrafik, som dårlig nok eksisterer i Grenaa mere, jo, telebussen. Således kunne der oprettes en sikker forbindelse en gang i timen, fra tidlig om morgenen til de sene aftentimer, og forbinde havnen og byen til gavn for fastboende, turister og handelsstanden. Master og el-ledningen i baghaven er et onde for de få beboelser men til gavn for alle. Vi må alle en gang i mellem træde tilbage og indse det fornuftige i valget.

Nogle af os kan huske Kvælstoffen (nu Erhvervsparken). Sikke en endestation, som kunne laves der, det kunne være et alternativ i stedet for det trange område ved marinestuen. Men det er jo vigtigere at få etableret et stoppested ved Hessel Gods.

El-ledninger tværs over vejen samt overskæringer? Toget skal i forvejen krydse ringvejen til Aarhus, Søndergade og Randers. Havnevejen er jo ikke en motorvej, og toget køret kun en gang i timen. Vente de 5 minutter tager bilister ikke skade af. Ringe til skattevæsenet tager længere tid.

Er der ikke mange af os, der har været i udlandet og ventet på at kunne krydse jernbaneskinnerne, eller har kørt i bybusser, sporvogne, metro eller ventet på et tog. (Forkortet af red.)

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Selvfølgelig skal de møde til tiden, men...

En del af børn og unges opdragelse er at lære at møde til aftalt tid. Det handler ikke kun om skolen, men også når man laver aftaler med andre. Vi skal kunne stole på hinanden. Derfor skal unge lære at møde til tiden. Også når de er nået i gymnasiet. At de ikke altid gør det, er en kendt sag. Men der kan være gode forklaringer på, at en elev ikke er til stede, når klokken ringer ind til en times undervisning. Ved dagens begyndelse kan bus eller tog være forsinket, og hvis eleven er taget hjemmefra i passende tid til at nå frem til første time, har det ingen mening, at han eller hun skal have fravær for for sent fremmøde, hvis forklaringen ligger i, at den offentlige transport ikke fungerer som lovet. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) kommer eleverne i møde, når hun har besluttet at afskaffe den bekendtgørelse om fravær, som den tidligere regering indførte i oktober sidste år. Hun vil lade landets gymnasier og deres lærere vurdere, hvornår en elev skal noteres for fravær. Hun mener, at lærerne fuldt ud er i stand til at vurdere, hvornår der er tale om en elev, som kommer for sent sammen med 300 andre, fordi busserne er forsinkede, og hvornår det handler om elev, der er sløv i optrækket. For de findes også. Der er sikkert også dem, der regner på, om de kan holde sig inden for grænsen for advarsler og lignende og tager sig en ekstra fridag på den konto. For slet ikke at tale om dem, der kan finde på at gå hjem før skoledagen slutter eller dem, der ikke sørger for at være i klassen, når frikvarteret slutter. Her skal gymnasiet og lærerne selvfølgelig gribe ind. Sløvhed, slendrian og ligegyldighed skal ikke tolereres. Men den sunde fornuft skal råde, når en elev, der kommer for sent, har en forklaring, som lyder plausibel. Systemet med at notere fravær bør heller ikke afskaffes, for det giver skolen en mulighed for at gribe ind, hvis en elev har brug for støtte i det faglige eller på trivsel i skolen. Så skal der sættes ind på andre måder, og ikke alle elever er lige åbenmundede om deres eventuelle problemer.

Annonce