Annonce
Debat

Letbane i problemer: Vi vil gøre os selv en stor tjeneste ved at købe elbusser

"At problemet med is på køreledninger ikke er blevet løst, forstår man ganske enkelt ikke, og hvis det så ikke kan løses i fremtiden, så er det jo en farce. Men jeg tager hatten af for direktør Michael Borre, at han er begyndt at se problemerne i øjnene og er ærlig om dem. Det har der gennem tiderne været mange, der har kunnet lære lidt af. Ingen nævnt ingen glemt", skriver Knud N. Mathiesen. Arkivfoto: Kim Haugaard

DEBAT: Efter at Århus Stiftstidende har belyst i store artikler lørdag og søndag, 27.-28. februar, hvordan det står til med letbanen i Aarhus, må man konstatere, at der er store problemer, så det begynder at ligne en Aarhus-farce.

Det gælder is på køreledningerne, som ifølge direktøren måske ikke kan løses, man har prøvet alt, og man kan ikke garantere, at der fremover ikke vil være svigt. Så indsætter man busser, hvis man ellers husker det. Det er trods alt ikke sket mange gange, at hukommelsen har svigtet, men det giver forsinkelser for passagerne jævnligt, og det er ikke tilfredsstillende.

At problemet med is på køreledninger ikke er blevet løst, forstår man ganske enkelt ikke, og hvis det så ikke kan løses i fremtiden, så er det jo en farce. Men jeg tager hatten af for direktør Michael Borre, at han er begyndt at se problemerne i øjnene og er ærlig om dem. Det har der gennem tiderne været mange, der har kunnet lære lidt af. Ingen nævnt ingen glemt.


Og så skal vi sige stop for mere snak om flere letbaner i Aarhus.


Nu er det så galt med kommunikationen og informationen, som svigter ud til stoppestederne, forstå det, hvem der kan, jeg kan ikke. Men det må man da håbe, at det er et problem, der kan løses. Vi har mange dygtige it-folk her i Aarhus, så det bør være noget, man kan løse.

At kunderne begynder at svigte er forståeligt, men meget beklageligt, for der er investeret over fire milliarder kroner - godt 4.000 millioner kroner - og derfor bliver man nødt til at få det til at fungere, så befolkningen vil støtte op om den letbane, der er lavet.

Vi skal holde op med fortsat at tale om, at vi skal have mere letbane i Aarhus, nej nej og atter nej, vi skal have elbusser til den kollektive trafik, og det haster. Det koster formentligt langt under det halve af, hvad letbane koster. Vi kan starte med elbusser ud til Aarhus Ø eller førerløse busser.

Derfor glæder det mig også, at vores rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek, også vil noget andet på Aarhus Ø. Alle, som kører på Kystvejen og kører igennem krydset i Nørreport, ved, hvor stor ventetiden er nu for at passere krydset, og kommer der så en letbane mere ude fra Aarhus Ø, bliver krydset næsten ufremkommeligt.

Vi vil gøre os selv en stor tjeneste ved at komme i gang med mere kollektiv trafik med elbusser, som også skal ud i yderområderne i Aarhus Kommune, for der er behovet stort.

Sidst, men ikke mindst, og uanset om man er tilhænger af letbane eller ej: Støt op om den letbane, vi har etableret, og sæt alle gode kræfter ind for at få problemerne løst. Vi har investeret over fire milliarder kroner, og skal der bruges flere penge, må vi skaffe dem, og det kan vi på de besparelser, der er ved etablering af elbusser frem for letbane.

Og så skal vi sige stop for mere snak om flere letbaner i Aarhus.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Rejsevejledninger bliver lempet - men ferierejser frarådes

Aarhus For abonnenter

Prisen er 1,4 millioner kroner per meter: Kommer du til at betale regningen for en Marselistunnel?

Annonce