Annonce
Debat

Letbane-penge kan bruges bedre til busser

Tegning: Jens Nex
Annonce

Læserbrev: "Fri os for borgerlig trafikpolitik" skriver Lars Ljungqvist i sit læserbrev i Århus Stiftstidende søndag 5. juli, og at vi har svært ved at få armene ned, efter at letbanen er sat på pause på Aarhus Ø.

Jeg kan selvfølgelig kun svare for mig selv, men mine arme er helt nede, og det er de på grund af, at fornuften er ved at sejre. At bruge 117 millioner kroner på godt en kilometer letbane på Aarhus Ø er det rene vanvid - i særdeleshed, når også krydset i Nørreport vil få svært ved at skulle have endnu en letbane igennem dette kryds. Det er en fornuftig erkendelse, at det ikke kan lade sig gøre, hvis også der skal være passage for biltrafikken på Kystvejen.

Så kan man bare løse problemet, siger Lars. Det har han fuldstændig ret i, og det er det, rådmanden og borgmesteren samt Midttrafik har gjort.

Midttrafik er kommet med en anden løsning, at udvide busbetjeningen, og det ser ganske fornuftigt ud.

Dansk Folkeparti har foreslået, at man skal forsøge sig med førerløse busser på Aarhus Ø, et godt sted at afprøve den nye teknologi, det kunne også være en mulighed.

Dansk Folkeparti var også de første, der stillede forslag i byrådet om, at vores dieselbusser skulle udskiftes til elbusser i 2025 frem for som foreslået i 2030. Det blev ikke vedtaget, men under budgetforhandlinger i 2019 blev det reduceret til 2027. Det var bl.a. for at skåne miljøet og til stor fordel for gående og cyklister i vores by med et langt mindre CO2-udslip og dieselos.

Og det bliver langt bedre, når den private bilisme bliver elektrificeret. Det bliver også inden for en overskuelig fremtid. Der arbejdes på at få el-ladestationer placeret centralt i byen, som vil være en nødvendighed, hvis man skal kunne lade sin elbil op. Der vil helt klart være med til at fremme elbilen.


Vi skal have den kollektive trafik ud i yderområderne af Aarhus Kommune, for det vil være med til at mindske biltrafikken i Aarhus.

Knud Mathiesen


Lars Ljungqvist siger, vi skal stå ud af bilen på Randersvej og se, hvad biltrafikken gør ved vores by. Jeg har kun én kommentar: Det, jeg kan se, er, at vi har fået et mastehelvede på Randersvej, som er så grimt, at det ikke er med til at forskønne vores ellers smukke by på nogen som helst måde. Hvis også disse master skal igennem midtbyen og på Aarhus Ø, er katastrofen fuldendt, så behøver vi ikke at tale forskønnelse længere, for det vil være uopretteligt.

Jeg er enig i, at vi skal fremme cyklisme, vi skal have endnu flere cykelstier og cykelparkering, men jeg ikke enig i, at vi skal have mere letbane, men derimod BRT-busser og el-busser. Vi skal have den kollektive trafik ud i yderområderne af Aarhus Kommune, for det vil være med til at mindske biltrafikken i Aarhus. En etape 2 med letbane vil koste dobbelt så meget som, hvis man vælger busdrift. Så kan vi også få busdrift i hele kommunen til glæde for de mennesker, der bosætter sig i vores yderområde. Det kan en letbane ikke løse. Og nye el-busser og BRT-busser er også i høj kvalitet og støjsvage.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus For abonnenter

Historisk løft til idrætten i Aarhus: Partier vil afsætte 25 millioner kroner om året til nye faciliteter

Aarhus

Tidligere ældrerådmand: Jette Skive løber fra sit ansvar for plejesvigt på Kongsgården

Aarhus

12-årige piger udsat for blotter: Bilist uden tøj kontaktede dem foran skolen

Annonce