Annonce
Aarhus

Letbane til Hinnerup bliver alt for dyr: Nu hælder Favrskov til bus

Det bliver så dyrt at anlægge en letbane mellem Lisbjerg og Hinnerup, at kommunens politikere nu hælder mere til en busløsning. Foto: Kim Haugaard
Planen om at anlægge letbane mellem Lisbjerg og Hinnerup vakler. Prisen er høj og behovet ikke længere stort.
Annonce

HINNERUP: Planen om at anlægge en letbane mellem Lisbjerg og Hinnerup hænger i en tynd tråd.

Letbanen bliver nemlig så dyr, at Favrskov Kommune får svært ved at finansiere den. Desuden er behovet ikke så stort, som dengang i nullerne, da etapen blev planlagt.

Derfor tyder meget på, at strækningen vil blive betjent af en busløsning af en eller anden form.

- Udgiften er steget. Vi er over en milliard. Og i den er arealopkøb og parker-og rejs-anlæg ved Søften regnet ind. Desuden er det svært at få tal på driftsøkonomien. Det svinger fra et lille overskud til et større underskud, siger Favrskov Kommunes borgmester, Nils Borring (S).

Selv hvis staten og regionen er med til at finansiere etapen, kan Nils Borring ikke se, hvordan Favrskov Kommune skal finde sin del af anlægsudgiften.

- Så skal vi måske betale 6 -700 millioner kr. Hvis vi lånefinansierer det over måske 30 år, vil det lægge beslag på en stor del af anlægsbudgettet de næste mange år, at det vi være svært at løfte, siger Nils Borring.

Annonce

Ikke samme behov

Borgmesteren påpeger, at der er sket en hel del, siden letbanen og Hinnerup-etapen var i støbeskeen.

- I 2007 og 2008 var Favrskov Kommune den kommune i Danmark, der havde den største befolkningstilvækst. I dag er væksten mere moderat, siger Nils Borring.

Der bor omkring 8000 mennesker i Hinnerup og cirka 3000 i Søften.

- Der er forskel på, hvor mange der skal transporteres. I den etape til Brabrand, Aarhus Kommune planlægger, kommer letbanen forbi mange tusinde mennesker, siger Nils Borring.


Letbanen passer ind i den grønne dagsorden, fordi den er elektrisk. Men i dag findes der gode elektriske busser, og hvem har fantasi til at forestille sig, hvad fremtiden byder inden for persontransport.

Nils Borring, borgmester Favrskov Kommune


Derfor mener han, at Hinnerup og Søften godt kan leve med en bus, selv om den kan transportere noget færre mennesker.

- Letbanen passer ind i den grønne dagsorden, fordi den er elektrisk. Men i dag findes der gode elektriske busser, og hvem har fantasi til at forestille sig, hvad fremtiden byder inden for persontransport. Måske kommer der en dag, hvor Google fjernstyrer vores personbiler, siger Nils Borring.

Annonce

VVM med letbane

I februar 2017 indgik Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, SF og Radikale en aftale uden om den daværende regering, der hed ”Bedre og billigere offentlig transport”. Aftalen afsatte 40 millioner kroner til en VVM-undersøgelse af letbanens etape 2, altså etapen mellem Aarhus Ø og Brabrand samt etapen mellem Lisbjerg og Hinnerup.

Favrskov Kommunes planudvalg har besluttet, at VVM-undersøgelsen af Lisbjerg-Hinnerup-etapen skal omfatte en trængselsfri bus-løsning. Trods betænkelighederne ved den høje anlægsudgift ønsker udvalget også en VVM-undersøgelse af en letbane-løsning fra Lisbjerg til Hinnerup Station.

Den endelige beslutning om bus eller letbane tager Favrskov Byråd i 2022 eller 2023, når VVM-undersøgelsen er færdig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Bakken Bears vandt 12. sejr på stribe

Coronavirus

Ny melding fra Pfizer: Vil levere vaccinedoser som lovet fra 25. januar

Alarm 112

Ingen afskærmning eller håndsprit: Risskov-kiosk kan se frem til bøde

Annonce