Annonce
Aarhus

Letbanedebut præget af store forsinkelser: Letbanens direktør forklarer

Er det uret, der ikke passer, eller letbanen, der er forsinket, synes herren med Netto-posen at spørge sig selv. Det var letbanen, der døjede med forsinkelser. Foto: Jens Thaysen
IT-system drillede og bomme nægtede at lystre. Det gav forsinkelser på op mod 20 minutter.

DJURSLAND: Det kørte ikke i olie, da letbanen tirsdag morgen debuterede på Grenaabanen.

Problemer med bomme, der ikke ville lystre, samt software, der ikke talte ordentligt sammen, betød forsinkelser på op mod 20 minutter.

Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre, forventer, at problemerne hurtigt vil være løst.

- Vi har vores leverandører i gang med at justere systemerne, siger Michael Borre.

Annonce
Forsinkelser på op mod 20 minutter skyldtes software, der driller, og bomme, der ikke vil lystre. Letbanedirektør Michael Borre forventer en snarlig løsning. Foto: Jens Thaysen

Grundigt testet

Den automatiske fjernstyring af togene på Grenaabanen er ellers blevet testet grundigt igennem.

- Men om systemet på Grenaabanen virker sammen med resten af systemet, kan vi faktisk kun vide, når det hele er i drift. Desværre virkede det ikke helt i dag. Det gjorde det heller ikke, da Odderbanen kom i drift sidste år. Da fik vi det løst hurtigt. Det forventer jeg også, at vi gør med Grenaabanen, siger Michael Borre, der glæder sig over, at letbanens etape et efter fire års anlægsarbejde og masser af forsinkelser endelig er i fuld drift.

Forsinkelse på forsinkelse

Det første spadestik til letbanen blev taget i juni 2013. Da sagde tidsplanen, at letbanen skulle være i drift i kulturhovedstadsåret 2017.

Men forsinkelse på forsinkelse på den indre strækning mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby betød, at også Odderbanen og Grenaabanen blev forsinkede.

Da togdriften mellem Odder og Grenaa lørdag 26. august 2016 blev indstillet for at give plads til anlægget af letbanen, var planen, at letbanen kunne begynde at køre mod Odder og Grenaa fra oktober 2017.

Men Odderbanen åbnede først i august 2018. På Djursland måtte pendlerne vente helt til tirsdag 30. april 2019.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

Annonce