Annonce
Danmark

Letbanedirektør Mogens Hagelskær om ny forsinkelse: En ærgerlig situation

I september sidste år fik Odense Letbane tilladelse til at bruge 70 millioner kroner af letbanens reserve til dels at dække ekstraomkostning forårsaget af corona, mens også til at forsøge at speede processen op for at undgå en forsinkelse. Men det har åbenbart ikke kunnet gøre det - tirsdag har Odense Letbane bekræftet, at letbaneåbningen er udskudt med omkring fire måneder til omkring årsskiftet. Foto: Michael Bager
Corona-vanskeligheder samt problemer med anlægsarbejdet på f.eks. Albanibroen og en sætningsskade ved Rosengårdcentrets letbanestation får skylden for forsinkelsen, der betyder, at letbanens åbning er udskudt fra 1. september til omkring årsskiftet.

Odense: For første gang bekræfter og kommenterer Odense Letbane nu selv den forsinkelse, som Fyens.dk allerede mandag kunne fortælle om, og som tirsdag er blevet bekræftet fra flere anonyme kilder samt i et svar fra transportminister Benny Engelbrecht (S) til Transportudvalget.

Bekræftelsen sker via en pressemeddelelse fra Odense Letbane.


Det er naturligvis en ærgerlig situation, at letbanens åbning bliver forsinket. Vigtigst af alt, så rokker forsinkelsen ikke ved, at Odense om relativ kort tid får en moderne og effektiv letbane.

Mogens Hagelskær, adm. direktør for Odense Letbane.


"Odense Letbanes hovedentreprenør - spanske Comsa, som anlægger transportsystemet med skinner, stationer, master og køreledninger - har nyligt meddelt Odense Letbane, at færdiggørelsen af anlægget bliver forsinket. Således vil overdragelsen af et færdigt anlæg fra Comsa til Odense Letbane først ske i løbet af efteråret, hvorefter der skal køres testkørsel efter køreplanen på hele strækningen", fremgår det.

- Vi har gennem det seneste stykke tid godt kunnet se, at det blev vanskeligere for Comsa at nå at blive færdige til den planlagte åbning. Vi har selvfølgelig fastholdt presset over for Comsa så længe som muligt. Men nu har hovedentreprenøren præsenteret os for en ny tidsplan, hvorefter jeg har haft et møde med deres øverste direktør. Og vi må desværre sande, at letbanen først kan åbne omkring årsskiftet, er adm. direktør for Odense Letbane, Mogens Hagelskær, citeret for at sige.

Annonce

Corona får skylden

Forsinkelsen forklares først og fremmest med de afledte effekter af corona-situationen, som har ramt den spanske hovedentreprenør hårdt.

"Det har angiveligt ført til vanskeligheder med både at få personale, især med den rette ekspertise, til Odense foruden problemer med at få materiel og øvrige leverancer til landet. Ligeledes er Comsa blevet forsinket af at måtte omlægge arbejdsmetoderne, så medarbejderne arbejder og bor i de samme små teams", skriver Odense Letbane.

- Vi har afhjulpet, og vi hjælper fortsat Comsa mest muligt. Vi skriver for eksempel breve om, at medarbejderne har anerkendelsesværdige formål med at komme til Danmark, og vi tester alle nytilkomne udenlandske medarbejdere, foruden Comsa selv tester medarbejderne løbende. Dette for at sikre mest mulig adgang til, at de udenlandske medarbejdere kan udføre deres opgaver ved letbanen. Dertil har vi henvist Comsa til danske entreprenørfirmaer med henblik på at prøve at få mere dansk arbejdskraft til hjælp. De danske entreprenører er dog efter Comsas udsagn meget travlt optagede, så det har heller ikke vist sig som en løsning, der kunne indhente forsinkelsen, forklarer Mogens Hagelskær.

Annonce

Skal bruge af reserven

Foruden covidsituationen, har også en række projektmæssige forsinkelser haft betydning, fremgår det.

For eksempel ved Rosengårdcentret, hvor letbaneskinnerne havde sat sig og måtte understøttes samt ved Albanibroen, hvor der har været behov for reparationer efter en skade.

Tidslinje: Sådan har pris og åbningsdato for letbanen ændret sig

Før februar 2019: Den officielle åbningsdato var fastsat til "i slutningen af år 2020".

2019, februar: Det meddeles, at letbanen bliver forsinket i otte måneder. Årsagen er en intern forsinkelse på en del af TBT-projektet, som letbanen skal krydse på sin rute, lyder forklaringen.

2019, november: Der sættes pris på forsinkelsen, som vil koste 180 mio. ekstra, oplyses det i en orientering til Økonomiudvalget. Med fordyrelsen øges det samlede anlægsbudget fra 3,399 milliarder kroner til 3,579 milliarder kroner, men den forsinkede åbningsdato meldt ud i februar 2019 udskydes ikke yderligere.

”Odense Letbane åbner senest 1. september 2021 med en forventet merudgift på 180 millioner kroner”, står det i teksten, politikerne bliver præsenteret for.

2020, april: Transportminister Benny Engelbrecht (S) oplyser Folketinget om, at "på Odense Letbane forventes der forsinkelser grundet corona-situationen". Mogens Hagelskær erkender pres, men afviser forsinkelse eller fordyrelse.

2021, februar: I en mail afsendt til til TV 2 Fyn den 11. februar, som Fyens Stiftstidende kommer i besiddelse af, oplyser letbanens kommunikationschef Benthe Vestergaard, at letbanen åbner i "det sene efterår", altså senere end den hidtil udmeldte åbningsdato 1. september. Odense Letbanes adm. direktør Mogens Hagelskær afviser dog kommunikationschefens udmelding og kalder det 24. februar "en fejl", hvad kommunikationschefen har skrevet og fastholder, at den planlagte åbningsdato stadig er 1. september i år.

2021, 15. marts: Fyens Stiftstidende erfarer, at en ny letbaneforsinkelse på flere måneder er lige på trapperne.

2021, 16. marts: Odense Letbane bekræfter, at letbanen er forsinket og først forventes at åbne omkring årsskiftet 2021/2022.

Desuden har der været generelle problemer med brolægningsarbejdet på grund af både mangel på brolæggere og klinker, mens også flere uger med hård frost får skylden for at have bidraget til en forsinkelse.

Hvor dyr forsinkelsen bliver, fremgår ikke. Men Odense Letbane oplyser, at forsinkelsen på nuværende tidspunkt vurderes at kunne rummes inden for den samlede økonomi. Letbanens samlede budget er på cirka 3,6 milliarder kroner.

"De øgede udgifter til forlængelsen af bygherreorganisationen forventes således at kunne finansieres af de centrale reserver foruden af de dagbøder, som Comsa pålægges grundet for sen aflevering i henhold til kontrakten - samt de midler, som letbanen i forvejen har afsat til særlige risici, herunder en forsinkelse", skriver Odense Letbane.

Mogens Hagelskær kalder forsinkelsen "ærgerlig".

- Det er naturligvis en ærgerlig situation, at letbanens åbning bliver forsinket. Vigtigst af alt, så rokker forsinkelsen ikke ved, at Odense om relativ kort tid får en moderne og effektiv letbane, som vil tilføre byens infrastruktur et fantastisk løft og samtidig gøre hverdagen nemmere for tusindvis af odenseanere, lyder det fra letbanedirektøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus For abonnenter

På rundtur til de fredede bygninger i Aarhus: - Alt er gennemtænkt

Annonce