Enhedslisten fik ros for ønsket om at forpligte letbane-firmaer til at tage lærlinge og praktikanter.
»Arbejdsklausuler, sociale klausuler og uddannelsesklausuler bør indarbejdes«.
Sådan står der på side fem i indstillingen til byrådet om udbuddet af letbanen i Aarhus. En anlægsopgave, der vil koste mere end én milliard kr. Men fremover vil der i stedet stå skal.
Takket være Enhedslistens Jette Jensen.
»Vi skal holde fast i, at firmaer er forpligtet på at sikre uddannelse og praktikplader. Man kan også blive for flink over for erhvervslivet,« sagde Jette Jensen.
Hun mindede om denne avis' afsløringer af, at Aarhus Kommune indtil videre ikke har haft meget succes med at kræve, at virksomheder, der vil arbejde for kommunen, ansætter lærlinge. Til dato har kravet kun sikret to unge mennesker lærlingepladser.
»Det skal også med i udbuddet om vedligeholdelse af letbanen. Uddannelsesklausulerne skal beskrives og indarbejdes i udbuddet,« sagde Jette Jensen, der fik ros af blandt andre den konservative Niels Chr. Selchau-Mark.
Aarhus Byråd kan dog ikke selv beslutte, at letbane-byggerne skal tage lærlinge. Samarbejdets andre parter, Region Midtjylland og Transportministeriet, skal med på ideen.
Bortset fra afsnittet om lærlingepladser var der bred tilfredshed med udbudsmaterialet. Især beregningerne, der tyder på, at eldrift helt til Grenaa er billigere i anlæg end den oprindelige løsning med tog, der kører på el i byen og diesel på landet.
»Der er kun en leverandør af hybridtoget, der kan køre på både el og diesel, så konkurrencen på eltog er meget skarpere. Så der er gode argumenter for den fulde el-løsning. Ikke mindst miljø-argumentet,« sagde SF's Jan Ravn Christensen.