Annonce
Aarhus

Letbanen åbner torsdag med gratis ture

De første passagerer får lov at køre med letbanen torsdag formiddag. Det markeres på Hack Kampmanns Plads fra klokken 10.15. Blandt andet med gratis ture med letbanen. Foto: Henning Bagger/Scanpix 2017

Fra torsdag klokken 11 og resten af dagen giver letbanen en gratis tur mellem Aarhus H og Skejby for at markere, at letbanen officielt må køre med passagerer. Allerede fra klokken 10.15 er der snoreklip og taler på Hack Kampmanns Plads.

AARHUS: Glem alt om kransekage, bobler og festmusik. Torsdag åbner letbanen, og det bliver med noget mindre pomp og pragt end det var planlagt til den første letbanefest, der blev aflyst i ellevte time.

Torsdag 21. december kører letbanen officielt med passagerer, og trods forsinkelser skal det markeres.

Åbningen markeres torsdag på Hack Kampmanns Plads klokken 10.15, hvor alle er velkomne. Her vil Kristian Würtz (S), rådmand for Teknik og Miljø, og Bent Hansen (S), regionsrådsformand holde taler og en snor vil blive klippet for at markere, at letbanen officielt er en del af byens kollektive trafik.

Fra klokken 11 og resten af dagen torsdag kan man køre gratis med letbanen. Den kører seks gange i timen mellem Aarhus H og Aarhus Universitetshospital i Skejby efter almindelig køreplan. Det skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse onsdag aften.

Fra fredag den 22. december kører Aarhus Letbane efter almindelig køreplan, og de samme billetter og priser gælder som til Midttrafiks øvrige busser

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Læserbrev

Læserbrev: Socialdemokratiet vil gerne være med

Socialdemokratiet ønsker naturligvis at være med til at præge udviklingen i Odder Kommune. Derfor er vi også næsten hvert år med i budgetforlig. Desværre ikke i år. Det, der skiller, er især grønthøstermetoden forklædt som "hverdagseffektiviseringer", manglende satsning på grøn og bæredygtig udvikling og detailstyring på fagområderne. Med detaljerede retningslinjer og puljer udstråler budgetforliget desværre mistillid til medarbejderne. Det er New Public Management og djøfisering, når det er værst. Hverdagseffektiviseringerne, puljerne og flere eksempler på beslutninger, der ikke føres ud i livet, tegner et billede af en kommune, der er ved at gå i stå. Politikere, der ikke tager ansvar for udviklingsretningen. Og ikke tager ansvar for at rette økonomien op i tide. Ved sidste års budgetlægning blev det vedtaget, at der skulle udarbejdes et udviklingskatalog over mulige smarte investeringer/besparelser. Det er ikke udarbejdet. Ved 2. behandling af budgettet argumenterede borgmesteren for, at der ikke er afsat nye penge til energibesparende foranstaltninger, fordi penge i sidste års budget ikke er brugt. Eksempler blandt flere på manglende tempo og vilje til at udføre byrådets beslutninger. Det hjælper ikke at give forvaltningen skylden, ansvaret ligger entydigt hos borgmesteren. Manglerne i forhold til grøn og bæredygtig udvikling har fået mindre opmærksomhed. Lone Jakobi trak forskellen op således: "Sølle halvanden millioner kroner har I fundet til grøn og bæredygtig omstilling i Odder Kommune - over fire år! (...) Men derfra, da finder I ingenting. Som i absolut ingenting. Og I stopper endda det vigtige arbejde med energirenoveringer." Til sammenligning har Socialdemokratiet i sit budgetforslag fundet otte millioner kroner. Socialdemokratiet vil gerne tilbage til samarbejde over midten. Men det forudsætter, at borgmesteren leverer på byrådets beslutninger og herunder ikke mindst det omstillingskatalog, som også hans forligspartnere har bestilt. Der er brug for seriøs prioritering og handling, hvis vi skal rette op på både økonomi og kernevelfærd og samtidig bidrage til en grøn og bæredygtig udvikling.

AGF

Målfest, sejr og ny optimisme: Her er hele dækningen af AGF-Sønderjyske

Annonce