Annonce
Aarhus

Letbanen ændrer køreplanen: Turen til Odder bliver lidt længere

Der er pres på letbanens tog fra Odder om morgenen. Derfor udvider letbanen køreplanen. Foto: Søren E. Alwan

10. november træder en ny køreplan for Aarhus Letbane i kraft med lidt længere transporttid fra Aarhus H til Odder. Til gengæld bliver turen fra Aarhus H til Lisbjergskolen et enkelt minut kortere.

AARHUS: Letbaneturen fra Aarhus H til Odder bliver fra 10. november to minutter langsommere, end samme tur er i dag.

Årsagen til de ekstra minutter er, at Aarhus Letbane gerne vil gøre trafikken mere robust, end den hidtil har været, siden togene på Odderbanen begyndte at køre igen fra 25. august i år. Her har turen Aarhus H-Odder været sat til 40 minutter, men det har vist sig at være lige optimistisk nok.

- Vi har nu skaffet os nogle erfaringer med trafikken på Odderbanen, som gør, at vi mener, det vil være fint at lægge ekstra tid på rejsen mellem Aarhus og Odder, forklarer kommunikationschef hos Aarhus Letbane, Jens Velling.

Med den nye køreplan håber Aarhus Letbane dermed at løbe ind i færre forsinkelser og aflysninger af tog på Odderbanen.

Den anden vej på Odderbanen har køreplanen hele tiden sagt 42 minutter og det holder man fast i med den nye køreplan.

Det er dog ikke umuligt, at der ved en senere køreplansændring igen kan skæres minutter af køretiden på Odderbanen. Blandt andet er der lige nu nogle hastighedsnedsættelser mellem Rosenhøj og overkørslen ved Sletvej. Her arbejder letbanen på at få sat hastigheden op.

Annonce

Ekstra afgange om morgenen

De rejsende taber dog ikke kun tid med den nye køreplan. Således bliver turen fra Aarhus H til Lisbjergskolen justeret, så den bliver et minut kortere end den ellers har været.

Desuden bliver der sat ekstra tog ind på den indre strækning. Det sker, fordi to måneders erfaringer viser, at flere tog på Odderbanen er overfyldte.

- Der er især mange kunder med på morgenturene klokken 7.20 og 7.50 fra Aarhus H mod Universitetshospitalet. Begge afgange kommer fra Odder og er godt fyldt op af kunder, der skal med videre. Kunder, der stiger på letbanen på Aarhus H, kan derfor glæde sig til de to ekstra afgange i køreplanen klokken 7.17 og 7.47. Tanken er, at de nye afgange medtager kunderne fra Aarhus H inden Letbanen fra Odder ankommer. De nye afgange passer med mødetider på Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet, skriver Midttrafik i en pressemeddelelse.

Fra midten af september blev der indsat et ekstra tog på letbanen for at klare presset om morgenen. Et ekstra morgentog bliver hermed fordoblet til to ekstra morgentog.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) går i glemmebogen som kæmpe succes

Alt imens de nye, store FGU-institutioner (FGU = Forberedende Grund Uddannelse) kæmper for at finde fodfæste, viser det sig, at forløberen, Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU), har været en stor succes (https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/sep/190927-syv-ud-af-ti-unge-kommer-godt-videre-efter-kombineret-ungdomsuddannelse). FGU-institutionerne er opbygget som meget store institutioner (Aarhus ca. 700 elever) og skal løse opgaven med at hjælpe unge uden forudsætninger for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. KUU havde samme målsætning, men uddannelsen var baseret på institutionssamarbejder og dermed mindre pædagogiske miljøer med plads til individuelle forskelle. I Aarhus havde vi gennem pilotforsøg gjort positive erfaringer, med at forskellige mindre institutioner (bl.a. produktionsskoler og daghøjskoler) arbejdede sammen i respekt for indbyrdes forskelligheder og med plads til forskelligheden i målgruppen. Det førte naturligt frem til et forbilledligt samarbejde omkring den KUU, der nu viser sig at have været en stor succes, og hvor syv ud af ti unge er kommet godt videre. Lovgivningsprocessen bagved KUU var desværre præget af politisk uenighed, så opbakningen var ikke bred. Derfor blev KUU-lovgivningen tidsbestemt med udløb i 2021. Lovgiverne på Christiansborg købte sig tid til at blive enige om en løsning på den udfordring, man vidste var der. Resultatet blev FGU, en stor og samlende lovgivning med bred opbakning, hvilket naturligvis er positivt og helt nødvendigt. Desværre levner FGU-loven umiddelbart ikke plads til undervisningssamarbejder med mindre, selvstændige institutioner (f.eks. daghøjskoler), der dermed afskæres fra at bidrage med massiv erfaring og kompetencer, der nu ses dokumenteret gennem den succes, som KUU har været. Politiske ønsker om indflydelse og styrbarhed gik forud for hensynet til den sårbare målgruppe; systemkrav trumfer menneskehensyn og sund fornuft. Alt imens vi slikker sårene og kæmper for at holde os på benene, efter at have investeret massivt i at gøre det godt til gavn for målgruppen, ønsker vi FGU-institutionerne held og lykke med at løse opgaven. Men vi savner en forklaring på, hvorfor eksempelvis daghøjskolerne i Aarhus, der nu gennem fem år har bidraget massivt til en sjælden set succes på uddannelsesområdet, atter skal kæmpe for overlevelse efter at have spillet rollen som nyttige idioter. Når det så viser sig, hvor FGU oplever problemer, er vi naturligvis klar til at indgå i samarbejder, til glæde for de mange, der ikke lige er skabt til at trives på kæmpe institutioner.

Annonce