Annonce
Østjylland

Letbanen beklager: Grenaa-banen kommer ikke til at køre i år

Det bliver ikke i år, at letbanen kommer til at køre til Grenaa. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Aarhus Letbane meddeler nu, at strækningen først åbner tidligst til marts 2019.

Østjylland: Aarhus Letbane bryder nu sit eget løfte om at åbne strækningen Aarhus-Grenaa i løbet af 2018. Nu hedder starttidspunktet for første køretur marts 2019. Det nye, stærkt forsinkede startstidspunkt melder letbanen ud efter en grundig gennemgang af det arbejde, der skal udføres for at få strækningen godkendt til kørsel med passagerer, meddeler letbanen i en pressemeddelelse. Forsinkelsen betyder, at også åbningen af strækningen Lisbjerg - Lystrup vil blive forsinket.

Dermed ligger det fast, at hele Aarhus Letbanes etape 1 på i alt 110 kilometer først vil være åben for passagerer til foråret.

- Forventningen om at kunne åbne til Grenaa sidst i marts er baseret på en grundig gennemgang af alle udestående opgaver, siger Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre.

- Arbejdet er udført i samarbejde med assessor, ASAL-konsortiet og operatøren Keolis og baseret på de erfaringer, som vi fik fra den nylige godkendelse af strækningen mod Odder. Her fik vi det hidtil mest præcise indtryk af, hvor lang tid godkendelsesprocessen forventes at tage. Tilsammen gør det, at vi nu har en realistisk plan, siger Michael Borre.

Annonce

Ingen præcis åbningsdato

Endnu kan Aarhus Letbane ikke melde en præcis åbningsdato ud. Kun at det bliver "engang i marts 2019".

Det skyldes ifølge letbanen godkendelsesprocessen.

Forklaringen lyder sådan her: Først skal Aarhus Letbane og assessor udarbejde en omfattende ansøgning. Når den er afleveret, har Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen brug for en sagsbehandlingstid, som kan variere alt efter ansøgningens kvalitet og mængden af spørgsmål, som styrelsen måtte have frem mod en godkendelse. Samme proces blev benyttet for godkendelsen af strækningen til Odder.

- Det betyder i sagens natur, at tidsplanen fortsat kan rykke sig. Men efter vores fælles gennemgang af de udestående opgaver med alle parter og sammenholdt med den forventede sagsbehandlingstid til myndighedsgodkendelsen, er det Aarhus Letbanes overbevisning, at strækningen til Grenaa bør kunne åbne for passagerer sidst i marts, siger Michael Borre.

Han beklager forsinkelsen.

- Vi er rigtigt kede af, at vi med denne tidsplan skuffer en masse mennesker, og det beklager vi meget. Men vi må erkende, at vi dels har haft brug for at uddrage noget læring af godkendelsen af strækningen til Odder, dels udføre en grundig vurdering af de udestående opgaver, siger Michael Borre. Midttrafik fortsætter kørslen med erstatningsbusser mellem Grenaa og Aarhus, indtil Letbanen åbner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Første dansker undersøges for coronavirus i Aarhus: Patienten har det godt, siger overlæge

Leder

Kære Kina: Forstå det nu - vores ytringsfrihed kan ikke trues til tavshed

En satiretegning igen. Fra Jyllands-Posten igen. Og fordømmelser igen. Hvis ikke vi allerede vidste det her i Danmark, så er der lande og regeringer, der ikke ser på ytringsfrihed, som vi gør her i landet. Ytringsfriheden er en grundlovssikret ret, som gør, at vi kan udtrykke vores meninger og holdninger gennem bogstaver, ord, streger og tegninger om alt, hvad vi måtte mene noget om. Det være sig religion, sport, mad, dans og livet i helhed. Vi skal ikke spørge nogen om lov, før vi sætter bogstaver sammen til ord og holdninger, eller før vi får streger og farver til at udtrykke en holdning. Det er vores ret i Danmark at ytre os. Og den står nedfældet i grundlovens §77: Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres. Og hvorfor nu denne påmindelse om vores rettigheder? Fordi vores rettigheder ikke deles af alle andre lande og regeringer, hvilket Kina nu for fuld udblæsning minder os om med kravet om en offentlig undskyldning fra Jyllands-Posten og dens tegner, Niels Bo Bojesen, der i en tegning af det kinesiske flag har udskiftet den ene store stjerne og de fire små med gule coronavirusser som en tegnet kommentar til den verdensomspændende sygdomstrussel, der lige nu er højaktuel. Det er meget svært med danske øjne at se tegningen som en kritisk kommentar til Kina, men med kinesiske regeringsøjne er det lige præcist, hvad tegningen udtrykker; kritik af Kina og dermed åbenbart også en ydmygelse. Den slags er svært for Kina at acceptere - og svært for os at forstå. Men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke skal ytre os om eksempelvis coronavirussens udgangspunkt i netop Kina. Jyllands-Posten - og vi danskere - skal ikke bøje sig for pres fra hverken Kina eller andre lande. Jyllands-Posten skal stå fast på sin ret, og vi danskere skal bakke Jyllands-Posten op. Ingen tvivl om det. At det officielle Kina har lige så svært ved at forstå vores ytringsfrihed og vide rammer for at udtrykke holdninger gennem ord og streger, som vi danskere har ved at forstå deres følelse af æreskrænkelser og ydmygelser. Danmark og Kina rummer to vidt forskellige kulturer, hvilket flertallet af vi danskere godt kan se og forstå, men som det - set fra Danmark - tyder på, så har Kina meget svært ved at se, forstå og acceptere det forhold. Så hvad kan man gøre ved det? Man kan fortsætte med at tale sammen, at argumentere og fortsat gøre alt muligt for at få Kina til at indse, at i Danmark kommer vi ikke til at ændre på ytringsfriheden for at gøre andre lande og dets regeringer glade. Sådan fungerer ytringsfrihed ikke - ikke i Danmark og ikke i de andre lande, der benytter sig af samme form for demokrati, hvor borgerne frit kan tale og tegne.

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Annonce