Annonce
Debat

Letbanen - en moderne transportform til konkurrencedygtig pris

Keld Hvalsø, byrådskandidat i Aarhus, enhedslisten. Pressefoto

Kvaliteten og hastigheden er afgørende for, at folk i Aarhus vil vælge kollektiv transport. Letbanen kan tilbyde disse to ting. I Stiftens test af letbanen, er letbanen hurtigst mellem Nørreport og Skejby Hospital. Og kvaliteten er bedre end busser med f.eks. meget få pludselige opbremsninger.

De borgerlige får folk til at køre i bil ved at lave en dårlig kollektiv trafik. For at få flere biler ind i byen vil de borgerlige have flere og bredere veje. Der bliver ikke meget plads til fodgængere og cyklister. Eller et menneskeligt liv i Midtbyen. Eller et blomstrende handelsliv.

Socialdemokraterne og de borgerlige gør desuden letbanen ikke-konkurrencedygtig ved at fastholde de høje billetpriser. Enhedslisten vil have nedsat billetprisen for kollektiv trafik til 10 kr. for to-zoners rejser, 15 kr. for tre-zoners rejser, 20 kr. for fire-zoners rejser osv. Dette vil gøre letbanen konkurrencedygtig i forhold til biler og befri Aarhus for de mange biler.

Billetprisen fastlægges, ved at staten giver tilskud til den kollektive trafik gennem tilskud til de regionale trafikselskaber, i Aarhus Midttrafik. Socialdemokraterne og de borgerlige har gennem finanslovsaftaler sikret, at billetpriserne er steget voldsomt gennem de seneste 17 år.

Enhedslisten ønsker, at det kommende byråd skal arbejde for, at regeringen fordobler tilskuddet til den kollektive trafik. Enhedslisten er garanti for, at dette pres på regeringen vil blive styrket. Kommuneskatterne kan ikke betale for en så stor nedsættelse af billetpriserne.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Mere tilskud til hurtigt internet - hvor der er behov for det

Som vi fortalte mandag, så vil Aarhus fortsætte med at vokse i vildskab i de kommende år. Med hvad deraf følger. Trafikkaos, for eksempel. Af samme grund arbejder kommunen med trafikplaner, som skal sikre, at vi også i fremtiden kan komme på arbejde. De handler blandt andet om Marselistunnel, flere spor på motorvejen, Kattegatbro og andre, hamrende dyre investeringer, som kan tage spidsen af trængslen. En idé, som af gode grunde ikke indgår i planen - fordi det selvfølgelig ikke primært bør være storbyen, som tager det initiativ - kunne oplagt handle om at sikre, at der er hurtige netforbindelser i kommunerne rundt om byen. Det vil give flere mulighed for at etablere højteknologiske firmaer i udkanten af metropolen, og det vil give flere ansatte i Aarhus-virksomheder mulighed for at arbejde hjemme, hvilket også vil bidrage til mindre trængsel på vejene. Hidtil har staten faktisk interesseret sig for at udbrede hurtigt internet i udkantområderne qua bredbåndspuljen, som giver tilskud til at sætte fart på internetforbindelserne i områder, hvor det dårligt betaler sig for netudbyder-selskaberne. Men den ordning var kun en hårsbredde fra at blive skrottet, da den nye S-regering fremlagde sit første finanslovsudkast. Heldigvis er regeringen nu - efter at Avisen Danmark har stillet kritiske spørgsmål til beslutningen - kommet på andre og bedre tanker. Nu er den parat til at lade puljen fortsætte - dog med den tilføjelse, at den vil fremskynde en evaluering af, hvordan pengene er blevet brugt hidtil. Hvilket er en rigtig god idé. For det er en kendsgerning, at i hvert fald det første år røg masser af tilskudskronerne til adresser i byområder, mens ensomt liggende huse på bl.a. Djursland ikke kunne få tilskud, fordi der var forrygende fejl i kortmaterialet over bredbåndsmulighederne landet over. Ret skal være ret. Med tiden blev kortmaterialet justeret, så Djursland har fået en pænt stor portion af støttekronerne i de seneste år. Men hvor mange husstande og virksomheder på Djursland og i andre udkantsegne af landet, der stadig hænger i netbremsen, er der næppe nogen, der har overblik over. Så lad os få det kortlagt i en fart, så pengene ryger derhen, hvor der er mest behov for dem, når regeringen atter åbner for kassen.

Annonce