Annonce
Aarhus

Letbanen er gået ind i slutspurten

Når letbanen er i drift, er det kun undtagelsesvist, at dette tog vil holde ved Øllegårdsvej. Det er nemlig af typen Tango. Og det skal fortrinsvist betjene strækningen mellem Aarhus og Grenaa. Foto: Flemming Krogh

Direktøren er optimist: Aarhus kan stige på letbanen til maj. Men der venter nogle meget travle måneder.

AARHUS: I Tyskland. I Schweiz. Og naturligvis i Aarhus bliver der lige nu arbejdet intenst på at sikre, at Danmarks nyeste jernbane overholder tidsplanen og åbner til maj.

- Som det ser ud nu, er jeg fortrøstningsfuld. Vi åbner til tiden, siger Claus Rehfeld Moshøj, direktør for letbaneselskabet Aarhus Letbane I/S.

I Tyskland og i Schweiz arbejder togfabrikken Stadler på at fremstille 26 tog til letbanen. I den schweiziske by, Altenrhein, bygger den 12 eksemplarer af det 39 meter lange sporvognstog, Tango, der især skal køre mellem Aarhus og Grenaa.

I Berlin er Stadler i fuld gang med at bygge den 32 meter lange sporvogn, Variobahn, der især skal køre inde i Aarhus samt på strækningen mellem Lystrup, Lisbjerg og Aarhus H og frem til Odder.

Syv af de 26 tog er ankommet til Aarhus.

Som alle, der bevæger sig rundt langs havnen og op og ned ad Randersvej og Nørrebrogade, ikke kan have undgået at opdage, er italienske jenbanearbejdere fra Ansaldo STS i fuld gang med at lægge skinner og opsætte master til de ledninger, der skal forsyne de elektrisk drevne letbanetog med strøm.

80 togførere

Men det er ikke det eneste stykke letbane-arbejde, der foregår i Aarhus. Nogle skal køre de nye tog, og dem er selskabet Keolis SA, i gang med at ansætte og uddanne. Keolis SA skal stå for letbanens drift og har brug for cirka 80 tog-førere.

- Alt i alt kommer letbanen til at beskæftige mellem 100 og 110 mand, oplyser Claus Rehfeld Moshøj.

Om letbanen begynder at køre til maj, afhænger ikke kun af, hvor hurtigt de arbejder hos Stadler, Alsendo og Keolis.

Det afhænger i den grad også af Trafik, Bygge og Boligstyrelsen. Inden letbanen kan køre rundt i Aarhus med noget som helst andet end togførere og tyske, schweiziske og italienske ingeniører, skal den officielt godkendes. Og da man aldrig tidligere har bygget en letbane i Danmark, er det ikke ukompliceret.

Annonce

Det blå stempel

Godkendelsen er et blåt stempel fra Trafik, Bygge og Boligstyrelsen, der skal overbevises om, at alt er skruet rigtigt sammen, så letbanen er sikker at benytte og færdes i den århusianske trafik på forsvarlig vis.

- Og det er hver eneste af de tog, der leveres, som skal testes. Heldigvis er det gode tog. De er virkelig af en superkvalitet. Lige som vi gerne vil have dem, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Han drog et meget stort lettelsens suk, da letbanens kommunikations- og signalsystem blev godkendt.

- For andre var det nok en lille ting. Men for os var det meget stort, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Store dele af letbanen er en enkeltsporet bane. Derfor er det afgørende for sikkerheden, at togene ikke kører ind i hinanden.

- Hvis en togfører overser et rødt stopsignal og fortsætter, bremser signalsystemet toget ned. Det bremser også toget ned, hvis togføreren kommer til at overskride hastighedsgrænsen. Det er helt afgørende, at signalsystemet sender de rigtige signaler. Heldigvis virker det. Det er altid forbundet med en vis nervøsitet at teste avancerede IT-systemer, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Annonce
Aarhus

Tag kandidattesten til kommunalvalget her

Aarhus For abonnenter

Giftig sag rammer byrådet: Vil Aarhus Kommune tilbyde at undersøge kræftramt brandmand for PFOS-skader?

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: For syvende dag i træk er der flere end 1000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Gammel kending vender tilbage til Aarhus: Her er Aros' nye direktør

Aarhus For abonnenter

Fortætning i midtbyen: Beboere og politikere i infight om nyt byggeprojekt

Kultur

Kæmpe internationalt navn vender tilbage: Northside præsenterer omsider navne til første festival i Eskelunden

Alarm 112

Luk døre og vinduer: Politiet opfordrer borgere til at passe på giftig røg fra storbrand - kommer til at brænde i flere dage

Alarm 112

50 brandfolk efterslukker stadig storbrand på kranfabrik: Kan give trafikale udfordringer

Aarhus For abonnenter

Lise mistede to ægtefæller og sit syn: - Men jeg er nok typen, der får det bedste ud af alting

Debat

I et stille vejr tænker jeg på kernekraft: Klimakrisen er falsk alarm, men manglen på el er virkelig

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

AGF

Slut med lejeaftale: AGF køber tysk profil

Danmark

Vild forvirring om MitID: Køber nye pas og telefoner for at få det til at virke - det er helt misforstået

Aarhus

Stiften på plakatpatrulje: Partierne bryder både regler og interne aftaler

AGF For abonnenter

AGF var et hold uden plan og retning søndag eftermiddag i det kronjyske

Sport

Han kan samle en professorterning hurtigere end du kan tage dine sko på: Bakken-anfører med cirka ti mesterskaber sætter rekord

Annonce