Annonce
forside

Letbanen er svaret på storbyens trafikale trængsler

Aarhus Letbane præsenterede mandag sine tog. Transportministeren har store forventninger til projektet i Aarhus og de efterfølgende letbaner i de andre byer.

Hvis alt kører på skinner, åbner Aarhus Letbane i 2017. Letbanen i Aarhus bliver Danmarks første, og i de følgende år indvies tilsvarende projekter i Odense, Aalborg og København.

Transportminister Magnus Heunicke (S) har store forventninger til letbanerne.

»Det er den slags projekter, der har været længe undervejs, men når de først står der, så vil man spørge, hvorfor de ikke var der fra begyndelsen,« siger han.

Annonce

Om det konkrete projekt i Aarhus uddyber han:

»Man vil aldrig fortryde sådan en stor investering, fordi det kan udvikle ikke bare Aarhus, men hele Østjylland.«

Mandag nåede letbaneprojektet i Aarhus en milepæl, da man løftede sløret for, hvordan selve toget kommer til at se ud. Man er endnu ikke begyndte at konstruere togene til Aarhus, men designet er nu på plads.

Ved præsentationen på Godsbanen i Aarhus karakteriserede letbanens direktør, Claus Rehfeld Moshøj, designet som klassisk skandinavisk. Bag designet af de grå og røde tog står designere fra ASAL, som er det konsortium, der leverer tog og infrastruktur til letbanen. Også stadsarkitekten i Aarhus Kommune samt repræsentanter for Midttrafik og Aarhus Letbane har bidraget.

Ifølge direktøren viser designet, at offentlig transport sagtens på én og samme tid kan være moderne, miljøvenlig, hurtig og komfortabel.

»Alle skal føle, at det er deres tog,« sagde han.

Bent Hansen (S), formand for Region Midtjylland, deltog også i præsentationen. Han mener, at letbanen i høj grad er svaret på de trafikale udfordringer i både Aarhus og landets største byer.

»Letbanen vil være en kolossal hjælp til de udfordringer, der er med infrastruktur i vækstcentre,« siger han.

I 2017 er det letbanens første etape, som åbner i Aarhus. Den bliver 110 kilometer lang og løber op i 3,5 milliard kroner.

Etapen er bare første skridt, hvis det står til Bent Hansen.

»Vi har en ambition om - sammen med kommunerne - at lave et sammenhængende letbanenetværk omkring Aarhus,« siger han og erklærer sig klar til at kigge efter penge i den regionale kasse til kommende etaper.

»Der er ingen tvivl om, at det bliver et sammenskudsgilde, hvor kommuner, region og stat igen skal ind og finde løsninger - og ja, vi er klar til at gå videre. Men nu skal vi lige se, om det virker så godt, som vi tror. Det regner vi med, at det gør. Når vi har den dokumentation, så går vi videre,« siger han.

Selv om Magnus Heunicke ser et enormt potentiale i letbaneprojektet i Aarhus, og lover at følge det med stor interesse, er han ikke klar med en stor pose penge til nye etaper. Han henviser til, at staten allerede bruger knap en milliard kroner på første del af den aarhusianske letbane.

»Jeg kan ikke i dag sige, at vi er klar med nye, store investeringer«.

Magnus Heunicke tør derimod godt slå fast, at det kun er de største byer, hvor det giver mening at bygge letbane.

»Selv om vi er i valgkamp, og det er sjovt at dele gaver ud, så har jeg svært ved at se det store potentiale i det, når det gælder de mindre byer. Det skal være en storby - det kan ikke være noget, der breder sig til mindre provinsbyer,« fastslår transportministeren.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Navne

Mindeord: Aase sad altid ved sit havnehus og nød morgenolen

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Annonce