Annonce
Aarhus

Letbanen er uskyldig i ulykker: Modpart bærer skyld

Letbanetog og personbil stødte sammen på Randersvej. Foto: Axel Schütt

Hvis folk overholdt færdselslov, så var ulykker, hvor Aarhus Letbane var involveret, ikke sket, siger politi.

Det er snart et år siden, at Aarhus Letbane tog sin første tur gennem byen på skinnerne. Siden har politi og ambulance måtte rykke ud til ulykker ni gange, hvor letbanen var impliceret.

Alle gangene har mindst én ting til fælles. Hverken bilist, cyklist eller fodgænger overholdt færdselsloven. Det skriver TV2 Østjylland.

Havde folk overholdt færdselsloven, så var de her uheld ikke sket, påpeger Amrik Singh Chadha, politikommissær ved Østjyllands Politi.

- Så klart kan det faktisk udtrykkes, siger han til tv-stationen.

Uheldene er sket ni forskellige steder på letbanens strækning. Men der er særligt et element, der har voldt problemer.

- Lyskryds med særskilt lysregulering, altså dem hvor der er svingpile, det er ofte en udfordring for mange bilister, siger Amrik Singh Chadha.

- Folk har en tendens til at overse netop de pile, som rent faktisk gælder for en selv. Særligt ved venstresving skal man være opmærksom på letbanen, siger han.

Annonce

Senest var en 47-årig bilist involveret i en ulykke mandag. Den er endnu ikke blevet undersøgt til bunds.

Letbanen er skrevet ind i færdselsloven. Den er også godkendt af trafik-, bygge- og boligstyrelsen, påpeger Helle Sjørslev, kommunikationskonsulent ved Aarhus Letbane.

- Det vil sige, at hvis man overholder færdselsloven, så bør der ikke ske ulykker, siger hun til Ritzau.

Hos Aarhus Letbane lyder vurderingen trods ulykkerne, at sikkerheden er god.

- Det er vigtigt at understrege, at selv om der er sket ni uheld som vi gerne havde været foruden, så er det i en periode på over et år. Samtidig har uheldene heldigvis ikke været alvorlige.

- Selv om letbanen er et nyt transportmiddel i Østjylland, så har Aarhus Letbane faktisk en forholdsvis lav ulykkesrate i forhold til andre landes letbaner, siger hun.

Ifølge kommunikations konsulenten har letbanen i Bergen i Norge været involveret i 58 ulykker på 2,5 år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Parkering på fiskerihavnen. Er vi blot en stime gubbier i akvariet?

Det forekommer mig ret bizart, at to rådmænd offentligt diskuterer, hvem der mon er skyldig i den ene fejl efter den anden, samtidig med at vi borgere blot ser på cirkusset. Det var i ingens interesse, at parkeringsforholdene blev ændret på Fiskerihavnen. Men af en eller anden finurlig bureaukratisk grund ændrede man det uden argumentatorisk grund. Vi så det også med projekt Aarhus Folkepark, hvor der heldigvis blev oprettet borgergrupper mod indgriben i vores grønne områder. Burde det overhovedet være nødvendigt at oprette protestgrupper? Burde borgerdemokrati/-inddragelse ikke være en ren selvfølge? Heldigvis landede Lind Invest og Salling Fondene lidt ro på bølgen i akvariet. Men også her går det stærkt, og før vi fik set os om, hed projektet pludselig Kongelunden. Jo, demokratiets vej i akvariet vil ingen ende tage. Gubbierne svømmer konstant rundt og følger bare strømmen af fodringen fra oven. Det er, som om byrådets aktører i akvariet helt har glemt, at de er medaktører og skal varetage miljøet i vandet til gavn for alle. Det kunne være ønskeligt, at man lyttede noget mere til borgerne og stillede dem overfor flere valg, så det ganske enkelt var flertallet, der havde en sidste stemme, i forhold til om det skal være den ene eller den andens byudviklers forslag, der bliver realiseret i de forskellige enormt store projekter, der skal udvikle byen. Vi skal alle være her, og vi skal alle behandles med respekt.

Annonce