Annonce
Aarhus

Letbanen: Fortidsuhyre eller fremtidssikret transport

Arkivfoto: Henning Bagger/Scanpix

Meningerne er delte om det lette tog, der kom til at koste 3,5 milliarder kr. og som århusianerne stadig venter på at springe på.

AARHUS: Det er 25 år siden, byrådsmedlemmerne Poul B. Skou (K) og Erik Svensson (CD) foreslog, at man i Aarhus indførte "moderne sporvogne".

Det er otte år siden, et bredt flertal i Folketinget afsatte de 500 millioner kr., der for alvor satte det århusianske letbaneprojekt på skinner.

Derfor kunne man forledes til at tro, at der hersker bred politisk enighed om, at et transportmiddel, der har været så længe undervejs, simpelthen er løsningen på de trafikale problemer i Aarhus.

Det er ikke tilfældet.

Mens de borgerlige politikere mistænker letbanen for at være noget af et fortidsuhyre, anser venstrefløjens partier letbanen for at være fremtidens transportform.

Det viser dagens rundspørge til partierne, som du kan læse på næste opslag.

At Alternativet og Liberal Alliance stempler ind i klubben af letbanemodstandere er ingen overraskelse. De er de nye drenge i klassen og har ikke været med til at vedtage, at Aarhus skulle have en letbane.

Letbane-test. Hvem er hurtigt? Cykel, bil, bus? Foto: Flemming Krogh

Hælder til busser

Til gengæld er det en overraskelse, at den konservative Marc Perera Christensen slet ikke er enig med forgængeren, Poul B. Skou.

Marc Perera Christensen hælder til hurtigbusser - Bus Rapid Transport - som svaret på Aarhus' trængselsudfordringer.

Venstres Gert Bjerregaard er heller ikke overbevist om det geniale i at udvide letbanen med endnu en etape.

Det samme gælder Knud N. Mathiesen fra Dansk Folkeparti. I lighed med de andre borgerlige politikere frygter han, at tiden er løbet fra letbanen.

At der i løbet af de mange år, letbanen var under planlægning, er blevet lagt i støbeskeen til nye, billigere og mere fleksible transportsystemer.

Annonce

Flere og flere biler på vejene

Det hører med til historien om Danmarks første letbane, at den blev langt dyrere, end politikerne var stillet i udsigt, da de tog beslutningen om, at Aarhus skulle have en letbane.

Letbanen var oprindeligt planlagt til at koste 2,4 milliarder kr., men ender med at koste 3,5 milliarder kr.

Det bliver op til det byråd, der i januar 2018 samles til sit første møde, at bestemme, om letbanen skal have flere etaper. Eller om el-busser eller andre løsninger kan hjælpe på byens trængsel.

Imens tyder alt på, at trængslen blot bliver værre.

De sidste 10 år er antallet af biler i de århusianske garager vokset med næsten 28 procent.

1. januar 2017 opgjorde Danmarks Statistik antallet af personbiler indregistreret i Aarhus Kommune til 114.131.

Med regeringens og Dansk Folkepartis aftale om at sænke registreringsafgiften er der ingen grund til at tro, at det tal ikke er vokset gevaldigt om fire år, når Aarhus igen skal i stemmeboksen for at vælge et nyt byråd.

Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Navne

Mindeord: Joan Drews var en kreativ og hårdfør kvinde med en ukuelig vilje til at overvinde smerte

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Debat

Retten i Aarhus overtræder selv Grundloven: Jeg fik ikke lov til at komme ind til en retssag

Erhverv

Kommunen køber kæmpe ejendom i Viby for 34 mio. og har van(d)vittige planer for bygningerne

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Aarhus

Champagne kan nydes i enhver anledning: Interessen for mousserende vine er på vej frem

Sport For abonnenter

Se nedrykningsbraget fra 2. division: Middelfart kæmpede mod Brabrand

Byudvikling

Nu kan der bygges tæt i Sonnesgade - men byrådet løfter en pegefinger

Annonce