Annonce
Aarhus

Letbanen i Aarhus er reddet

Nyt trafikforlig på Christiansborg sikrer dækning af den store overskridelse på anlægget af letbanens første etape.

Letbanen i Aarhus er reddet.

Regeringen har sammen med SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti valgt at afsætte statens andel på lidt under halvdelen af den gigantiske merudgift på 702 mio. kr.

Parterne offentliggør senere i dag en aftale om en ny trafikaftale, der fordeler en milliard kroner til »Bedre og Billigere Kollektiv Trafik«. I den aftale indgår en større restfinansiering af letbaneprojektet i Aarhus, bekræfter folketingsmedlem transportordfører Henning Hyllested (EL) og folketingsmedlem Jeppe Mikkelsen (R) over for Århus Stiftstidende.

Annonce

»Når nu letbaneprojektet er kørt skævt, er vi nødt til at samle det op. Og da den gamle forligskreds, der satte letbanen i gang, ikke vil rydde op, gør vi det i forligskredsen om Bedre og Billigere Kollektiv Trafik. Vi synes fra Enhedslisten at letbanen i Aarhus er et rigtigt godt projekt, som vi naturligvis gerne vil støtte,« siger Henning Hyllested.

Den radikale transportordfører Jeppe Mikkelsen, der er valgt i Aarhus, er rigtig glad for aftalen, som han ikke lægger skjul på har været hård at forhandle på plads:

»Der var mange ender, der skulle nå sammen, så jeg er meget glad for at det lykkes. Det skulle gerne betyde, at projektet nu er tilbage på skinner.«

Staten kommer ifølge aftalen med penge, der kan dække 47 procent af overskridelsen, svarende til 330 mio. kr.

De 227 mio. kr. stammer fra det nye trafikforlig, og de resterende godt 100 mio. kr. fra en buffer, der er afsat til fordyrelser på letbanen.

Samtidig trækker staten sig ifølge trafikaftalen ud af anlægsselskabet.

»Aarhus har ønsket at blive behandlet ligesom Odense, og her er staten heller ikke med i anlægsselskabet, så nu får Aarhus samme vilkår. Men det betyder også, at det er slut med at blive ved med at komme med hatten i hånden. Så skal man selv styre økonomien og eventuelle overskridelser,« siger Hennig Hyllested.

Jeppe Mikkelsen tilføjer, at kommunen og Region Midtjylland som de tilbageværende ejere af anlægsselskabet får et større ansvar.

»Hvis der sker yderligere fordyrelser er det kommunen og regionen, der selv hænger på regningen. Det er ikke unormalt. Sådan er det også i Odense, så det er samme model fremover.«

Ifølge Henning Hyllested betyder det dog ikke, at staten ikke vil støtte kommende etaper af letbanen. Aarhus og Østjylland har planer om nye etaper til Brabrand og Hinnerup. Her starter VVM-undersøgelser efter sommerferien.

»Staten vil godt kunne involverer sig i fremtidige etaper, men det bliver i form af fast beløb. Og så må kommunen og regionen selv stå med ansvaret for anlæg og økonomi.«

Henning Hyllested glæder sig over at kunne hjælpe letbanen på sporet igen, men er samtidig dybt skuffet over den såkaldt gamle forligskreds.

»Især Venstre har strittet voldsomt imod at finde en løsning. Det er vildt kritisabelt, at man på den måde vælter en udgift over på en anden forligskreds,« mener Henning Hyllested.

Aftalen om trafikmilliarden ventes offentliggjort omkring middagstid i dag, torsdag. Samtidig er Aarhus Kommune i fuld gang med at finde ud af hvordan man skal finansiere kommunen andel på 330 mio. kr. Endelig skal regionen finde 42 mio. kr.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Bagud med 18 point fem minutter før tid: Utroligt comeback giver Bakken Bears matchbold

Aarhus

Nyt testcenter åbner i midtbyen

Aarhus For abonnenter

Børnetøj på 63 reoler: Lille Nor bugner af genbrugsguld

Annonce