Annonce
Debat

Letbanen i frostvejr: Glycerin er for usikker en løsning

"Tidligere undersøgte man hybridtog, men de var ikke en mulighed. Men hvad med batteri-opbakning? Som regel er det en kortvarig dårlig forbindelse, der skaber problemerne, og her kunne et batteri skubbe toget et stykke frem til, hvor der var bedre forbindelse på ledningen", skriver Jens Buur. Arkivfoto: Kim Haugaard
Annonce

DEBAT: Som tidligere lærer inden for strømområdet piner det jo én lidt at se læserbreve fra folk, der ikke har fulgt med i fysiktimerne og derfor skriver "skru op for strømmen" (Århus Stiftstidende 1. december, red.), men heldigvis sætter letbanens direktør Michael Borre så nogenlunde tingene på plads (Århus Stiftstidende 5. december, red.).

Men det løser ikke problemerne, og de vil komme igen år efter år. Så Michael, hvad gør man i Norge, der har det samme system og endnu flere frostdage? Har de ikke landkørsel?


Nå, løses problemerne ikke, må man jo i vintermånederne køre med dieseldrevne tog på Grenaa- Odder. Glycerin er for usikkert.


Tidligere undersøgte man hybridtog, men de var ikke en mulighed. Men hvad med batteri-opbakning? Som regel er det en kortvarig dårlig forbindelse, der skaber problemerne, og her kunne et batteri skubbe toget et stykke frem til, hvor der var bedre forbindelse på ledningen. Eller måske en dobbelt pantograf. Det ville jeg have anbefalet.

Nå, løses problemerne ikke, må man jo i vintermånederne køre med dieseldrevne tog på Grenaa- Odder. Glycerin er for usikkert. Håber, I bruger samme type EKG Lubricant (elektrisk ledende glycerin), som vi i sin tid brugte hos Simonsen og Weel til elektroder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Overlæge: Jeg har aldrig set en så langvarigt kritisk syg patient på intensiv som Flemming

Aarhus

Dagens corona-tal: Ja tak - lad os bare få flere af den slags meldinger

Annonce