Annonce
Aarhus

Letbanen igang med opgraderingsarbejde: To uger med tudende tog på Djursland

Overkørslen her ved Kolind rensningsanlæg er en af de overkørsler på letbanestrækning mod Grenaa, der skal opgraderes og gøres klar til at togene skal kunne køre 100 km/t. Foto: Henrik Ask
Onsdag undrede borgere i Kolind sig over, at letbanetoget kørte med hornet i bund, når det passerede. Det vil borgere langs strækningen mod Grenaa opleve de kommende uger.

DJURSLAND: Onsdag morgen undrede en del borgere i Kolind sig over, at letbanen kørte med hornet i bund, hver gang toget passerede Kolind, og flere overvejede, om et skybrud natten til onsdag havde sat advarselssignalet ud af kraft.

Men forklaringen var en hel anden.

Aarsleff Rail var nemlig ved at gøre Aarhus Letbanes bom-overgange klar til at sætte hastigheden op, et opgraderingsprojekt der skal til for, at togene kan komme til at køre 100 km/t i stedet for de nuværende 75 km/t, så der fremover kan være to tog i timen.

I onsdags var det overkørslen med bomme lige før Kolind Station, når toget kommer fra Aarhus med retning mod Grenaa, der var ved at blive opgraderet.

Og i de kommende to uger vil borgere langs letbanestrækningen mod Grenaa kunne opleve det samme.

For i takt med, at Aarsleff Rail bliver færdig med en overkørsel med bomme, så vil de fortsætte arbejdet med den næste med retning mod Grenaa.

Annonce
I løbet af de kommende to uger vil opgraderingsprojektet betyde bomme på de overkørsler, der skal sikres. Derfor vil borgere langs strækning høre letbanentoget tyfonere, så længe der arbejdes med en overkørsel. Foto: Henrik Ask

Overkørsler nedlægges

Aarhus Letbane fortæller, at arbejdet vil komme til at vare de kommende to uger, og at fire-fem overkørsler på strækningen skal opgraderes.

Det er BaneDanmark, der har ansvaret med at opgradere overkørslerne, og hverken de eller Aarhus Letbane kan give en komplet tidsplan over, hvilke dage der arbejdes på hvilke overkørsler. Det afhænger af, hvor hurtigt/langsomt arbejdet går med den enkelte overkørsel.

Men så længe der arbejdes på en overkørsel, vil bommene være sat ud af kraft, og mandskab fra Aarsleff Rail stopper derfor biltrafikken manuelt.

Det samme sker med letbanetogene, som skal holde stille, før de må passere overkørslen. Hver gang togene sætter i gang, skal de tyfonere ifølge sikkerhedslovgivningen.

I forbindelse med opgraderingsprojektet vil en del overkørsler samtidig blive nedlagt. Det gælder blandt andre overkørsel 90 på Engvej i Kolind, hvor der mandag var et mindre uheld, hvor en 66-årig mand på en firehjulet crosser forsøgte at krydse letbaneskinnerne, men kom for sent væk, og derfor snittede letbanetoget den firehjulede maskine. Der skete ingen personskade, kun materiel skade.

Opgraderingsprojektet på strækningen til Grenaa forventes afsluttet 1. oktober 2019.

Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Gratis AGF-billetter kan fylde stadion: Få praktisk info her

AGF

Stiften på banen i 225 år: Vi genopliver gyldne AGF-øjeblikke

Annonce