Annonce
Aarhus

Letbanen kører fortsat med færre afgange

Den store letbanemodel - Tangoen - har fortsat problemer på Randersvej. Foto: Henrik Lund

AARHUS: Der var egentlig lagt op til, at togene på Aarhus Letbane fra mandag morgen igen - efter fire dage med færre afgange - ville være tilbage på fuld drift, men Midttrafik oplyser i dag, at der fortsat kører færre tog på strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby.

Når letbanen er i fuld drift, kører der i dagtimerne seks tog i hver retning på den strækning, men på grund af fedtede skinner, som følge af nedfaldne blade, har letbanen været nødt til kun at sende fire tog hver vej i timen.

Problemerne med at komme op ad Randersvej begyndte onsdag, hvor enkelte letbanetog fik problemer på den kraftige stigning, som vejen byder på.

Torsdag tog Aarhus Letbane derfor konsekvensen og kørte med færre afgange på den indre strækning. Samtidig skulle passagererne til og fra Odderbanen skifte tog på Aarhus H, ligesom passagererne på den nordligste del af strækningen til Lisbjergskolen skulle skifte tog ved Universitetshospitalet i Skejby.

Håbet var da, at problemerne ville være overstået, så togene igen kørte med fuld drift i weekenden, men fredag måtte letbanen erkende, at også weekenden ville byde på færre afgange for passagererne.

Annonce

Det er kun den store og tungere letbanemodel - Tangoen - der har svært ved at komme op ad Randersvej, mens den lille og lettere model - Variobahn - uden problemer smutter op ad bakken.

Når letbanen begynder at køre på Grenaabanen skal Tango-modellen i øvrigt ikke køre på strækningen mod Lisbjergskolen. Togene er nemlig indkøbt til at køre på Grenaabanen, hvis tog efter planen fortsætter til Mårslet og på enkelte myldretidsafgange hele vejen til og fra Odder.

Variobahn-modellen er indkøbt til at køre på strækningen fra Odder til henholdsvis Lisbjergskolen og Lystrup via Lisbjerg.

Aarhus Letbane forudsiger derfor, at det på sigt ikke bliver et tilbagevendende problem hvert efterår, eftersom trafikken på Grenaabanen forventes at komme i gang fra marts 2019, hvorefter der ikke bliver brug for Tango-togene på Randersvej.

Aarhus Letbane opfordrer passagererne til at holde øje med midttrafik.dk for informationer om driftsforstyrrelser på letbanen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce