Annonce
Aarhus

Letbanen kører fortsat med færre afgange

Den store letbanemodel - Tangoen - har fortsat problemer på Randersvej. Foto: Henrik Lund

AARHUS: Der var egentlig lagt op til, at togene på Aarhus Letbane fra mandag morgen igen - efter fire dage med færre afgange - ville være tilbage på fuld drift, men Midttrafik oplyser i dag, at der fortsat kører færre tog på strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby.

Når letbanen er i fuld drift, kører der i dagtimerne seks tog i hver retning på den strækning, men på grund af fedtede skinner, som følge af nedfaldne blade, har letbanen været nødt til kun at sende fire tog hver vej i timen.

Problemerne med at komme op ad Randersvej begyndte onsdag, hvor enkelte letbanetog fik problemer på den kraftige stigning, som vejen byder på.

Torsdag tog Aarhus Letbane derfor konsekvensen og kørte med færre afgange på den indre strækning. Samtidig skulle passagererne til og fra Odderbanen skifte tog på Aarhus H, ligesom passagererne på den nordligste del af strækningen til Lisbjergskolen skulle skifte tog ved Universitetshospitalet i Skejby.

Håbet var da, at problemerne ville være overstået, så togene igen kørte med fuld drift i weekenden, men fredag måtte letbanen erkende, at også weekenden ville byde på færre afgange for passagererne.

Annonce

Det er kun den store og tungere letbanemodel - Tangoen - der har svært ved at komme op ad Randersvej, mens den lille og lettere model - Variobahn - uden problemer smutter op ad bakken.

Når letbanen begynder at køre på Grenaabanen skal Tango-modellen i øvrigt ikke køre på strækningen mod Lisbjergskolen. Togene er nemlig indkøbt til at køre på Grenaabanen, hvis tog efter planen fortsætter til Mårslet og på enkelte myldretidsafgange hele vejen til og fra Odder.

Variobahn-modellen er indkøbt til at køre på strækningen fra Odder til henholdsvis Lisbjergskolen og Lystrup via Lisbjerg.

Aarhus Letbane forudsiger derfor, at det på sigt ikke bliver et tilbagevendende problem hvert efterår, eftersom trafikken på Grenaabanen forventes at komme i gang fra marts 2019, hvorefter der ikke bliver brug for Tango-togene på Randersvej.

Aarhus Letbane opfordrer passagererne til at holde øje med midttrafik.dk for informationer om driftsforstyrrelser på letbanen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Danmark

Sundhedsordførere: Nu må ministeren stoppe omskæringslægen

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce