Annonce
Aarhus

Letbanen klar med ny køreplan: Stationer på Odderbanen får flere afgange

Fra 8. august får passagererne til og fra Rosenhøj flere afgange at vælge imellem. Foto: Henrik Lund
Passagererne til og fra Rosenhøj og Nørrevænget får fra august dobbelt så mange afgange i dagtimerne.

AARHUS/ØSTJYLLAND: Der er godt nyt for passagererne til og fra to af stationerne på Odderbanen. Når letbanens nye køreplan træder i kraft fra 8. august, får de nemlig flere afgange at vælge i mellem.

Det drejer sig om stationerne Rosenhøj i Viby og Nørrevænget i Tranbjerg, der fremover fordobler antallet af afgange i dagtimerne på hverdage - fra to til fire.

På strækningen mellem Aarhus H og Mårslet kører der i dagtimerne på hverdage fire tog i timen i begge retninger, men den tætte trafik på den enkeltsporede jernbane gav store problemer med at overholde køreplanen. Derfor besluttede Midttrafik, at de afgange på Odderbanen - der har endestation i Mårslet - skulle springe stationerne i Kongsvang, Rosenhøj, Øllegårdsvej, Nørrevænget og Mølleparken over.

Annonce

Den beslutning gav så meget luft i køreplanen, at det blev muligt at indhente små forsinkelser.

Stabil drift

Fra august er det således kun tre stationer, der må nøjes med halvtimesdrift i hverdagstimerne.

Det er en kombination af en meget stabil drift på Odderbanen og en lempelse af en hastighedsnedsættelse mellem Rosenhøj og Gunnar Clausens Vej, der er årsag til udbygningen af trafikken på de to stationer. For eksempel var kun 0,5 procent af afgangene i april måned aflyst og af de 99,5 procent, der kørte, var kun 1,3 procent forsinkede.

Ifølge chefkonsulent i Midttrafik Ole Sørensen har Midttrafik hele tiden især været kede af, at Nørrevænget ikke havde fire afgange i timen, efter at antallet af afgange på buslinje 4A blev reduceret i Tranbjerg, mens Rosenhøj med sin placering tæt på store boligområder og uddannelsesinstitutioner har et stort passagergrundlag.

Derfor er de to stationer udvalgt til at få flere afgange, mens blandt andet Kongsvang og Øllegårdsvej stadig må nøjes med to afgange i timen.

- De ligger meget tæt på Skanderborgvej, hvor der i forvejen er en god betjening af passagererne, forklarer Ole Sørensen.

Annonce

Hurtigere gennem Viby

Det er blandt andet en lempelse af en hastighedsnedsættelse på strækningen fra Rosenhøj til kort efter Gunnar Clausen Vej, der gør de muligt at øge antallet af afgange fra Rosenhøj. Hastighedsnedsættelsen var en som letbanen arvede fra Odderbane-tiden.

Ifølge chefkonsulent i Midttrafik Ole Sørensen er det stadig ambitionen, at alle tog skal standse ved alle stationer, så også Kongsvang, Øllegårdsvej og Mølleparken får to tog i hver retning i dagtimerne.

Men togene på Odderbanen kører jo med ganske få forsinkelser og aflysninger. Kan trafikken ikke klare de sidste tre stop?

- Vi har før haft problemer med at afvikle trafikken med stop på alle stationer, og vi skal passe på ikke at ødelægge regulariteten på Odderbanen. Det vil ikke risikere, siger Ole Sørensen.

Annonce

Færre afgange i ferierne

Den kommende køreplan indeholder ikke kun forbedringer. For samtidig med at togene på Odderbanen - der begynder eller ender i Mårslet - fremover standser ved flere stationer, kører de afgange ikke i efterårsferien, juleferien, vinterferien og påskeferien. Tidligere har afgangene kun været aflyst i sommerferien.

I de uger har alle stationer på Odderbanen dermed to afgange i timen på hverdage.

Køreplanen på Grenåbanen og letbanens indre strækning fortsætter derimod stort set uændret.

Annonce
Danmark

Onsdagens coronatal: 353 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Se videoen: Alle EM-hold sender hilsen til Christian Eriksen

AGF

Europæisk modstander ligegyldig for AGF-chef: - Over to kampe er det hold, vi skal slå, uanset hvem det bliver

Annonce