Annonce
Østjylland

Letbanen kom kun fem minutter for sent til sin egen fest

FDF Grenaa Brassband spillede, da toget lydløst nærmede sig Grenaa. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Musik, flag og perronen fyldt af mennesker var synet, der mødte særtoget fra letbanen med 100 specielt inviterede gæster i Grenaa søndag. Toget kom listende lydløst ind, fem minutter efter det var annonceret, men det var nu mest fordi snakken var gået så godt ved borgerfesten i Trustrup, lød undskyldningen.

Grenaa: Pladsen foran stationen i Grenaa var fyldt med mennesker, der var folk på begge perroner og idet hele taget var det en folkefest, da letbanen skulle fejres i Grenaa søndag. Der var så tyk en kødrand af borgere, at det ikke var let for de bagerste at se de prominente gæster, som trådte ud på den røde løber, da letbanetoget kom listende lydløst ind til Grenaa. Fem minutter for sent, i øvrigt.

- Vi havde regnet med at mange ville dukke op, og det her er en god anledning at samles om. Og selvfølgelig er der mange foreninger og frivillige, der er kommet, men der er da også mange, der er trukket i jakkerne i dag, kan jeg se, lød det fra Norddjurs Kommunes borgmester, Jan Petersen (S), da avisen fangede ham et øjeblik midt i festen.

Det med jakkerne betød, at mange brugte den store forsamling til at lufte parti-navnene her i valgkampen. Der blev nemlig delt blomster og karameller ud midt i alle tillykke'rne med letbanen.

Annonce
Borgerfest med masser af folk i Grenaa, da særtoget fra letbanen med 100 inviterede gæster ankom til byen. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Nu er den her

En manglede dog blandt særtogets passagerer: Transportminister Ole Birk Olesen (LA) var der mange, der spejdede efter, men han havde meldt afbud.

Til gengæld var der mange borgmestre, regionsfolk og andre, der havde haft en finger med i spillet om at få letbanen gjort til en realitet. En af dem, der stod ud af toget, var Folketingspolitikeren Leif Lahn Jensen (S). Han kendte flere folk på perronen og gav gavmildt knus til flere.

- Det var en fantastisk tur. Og at vi kom fem minutter for sent, handler nu mere om at folk var meget snakkelystne i Trustrup, grinede han.

Han har talt med flere, der bor langs banen, om hvor lydløst toget er.

- Det har overrasket flere, siger han.

I talerne blev der joket en del med, at der havde været mange bump og forsinkelser undervejs. Mange mente, at nu skulle der kigges fremad og ikke tilbage.

- For nu er den her. Danmarks største letbane er i gang, lød det for eksempel.

Ægteparret Lis og Svend Busse fra Grenaa havde sat sig til rette i god tid på en af bænkene på perronen. De mente, at det var en stor dag for Grenaa.

- Det er det da. Det er noget vi har ventet længe på, og det er godt at vi har fået gang i letbanen nu, sagde Svend Busse.

Han forklarede, at han med sine 84 år og med sin kones snarlige 80 års fødselsdag, jo en gang i nær fremtid nok skal holde med at køre bil.

- Og så får vi da nok brug for letbanen, lød det fra ham.

Folketingspolitiker Kim Christiansen (DF) var også med særtoget. Han var svært tilfreds med at stå her i dag med en letbane, der fungerer.

- Det har været en lang rejse, at være med til at finde pengene og få det til at virke, sagde han.

Hvor er stationsuret?

- Der mangler nu et ur. Kan du ikke skrive lidt om det? Der skal da være et ur på en togstation. Der er den kasse derover, som viser tiden, men den er jo slukket nu, siger Hans-Jørgen Jensen, Aarhus, der var med toget 8.51 fra Aarhus og skulle med letbanen hjem igen.

For han samler på togture.

- Kald mig bare togtose. Det er jeg nemlig. Jeg har været vild med tog, siden jeg var fem år gammel, og nu er jeg 65 år. Nogle af os samler på tognumre, jeg samler på specielle togture, og har rejst i mange lande med tog, siger Hans-Jørgen Jensen, der har et helt livs togrejser med sig i hukommelsen.

- Før plejede jeg at tage billeder, men alle de fotos har man jo slet ikke plads til. Nu gemmer jeg oplevelserne heroppe, siger han og peger på sit hoved.

Den længste togrejse han har været på er fra Aarhus til Peking, inklusiv den transibiriske jernbane. Turen tog 15 dage.

- Og den korteste er nok to stop, griner han.

Den vildeste togtur var først i 1990'erne, da han var med på en organiseret togrejse i Rumænien på en skovbane, der primært blev brugt til at fragte træ, men også lokale folk.

- På et tidpunkt hoppede toget af skinnerne, da vi var nær Karpaterbjergene, og så spiste vi vores frokost, mens toget med nogle lange pæle blev bakset op på sporet igen. Nogle hævdede, at de havde set en bjørn, men det var efter frokosten, og alt mad på den tur var ledsaget af Vodka, så jeg ved ikke om det med bjørnen passer, siger han.

Han var naturligvis med særtoget fra letbanen hjem til Aarhus, da folkefesten var færdig. For det er en af de særlige togture, der nænsomt skal lagres i den øverste etage sammen med alle de andre spektakulære togrejser i ind- og udland.

Hans-Jørgen Jensen fra Aarhus kalder sig selv for togtosse, og han samler på togture. Gerne af den specielle slags. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Nyt miljøvenligt våben mod glatte fortove: Vulkansk aske erstatter salt og sand

Annonce